23948sdkhjf

Här möts brittiskt och svenskt mode

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

I samband med britternas ursprungliga EU-utträde öppnade Nordiska museet i Stockholm dörrarna till ”British så in i Norden”.

Vad är upprinnelsen till utställningen?

– I stället för alla negativa nyheter nu i Brexit-tider vill vi uppmärksamma och fira Sveriges nära kulturella relationer och band till Storbritannien – ett land som vi har haft handelsrelationer med sedan medeltiden. Utställningen berättar om hur svenskarnas stilideal under århundraden har påverkats av britternas textilproduktion, mode och livsstilar.

Vad kan besökaren ta del av?

– Vi börjar på 1300-talet då broderier från London var särskilt eftertraktade av kyrkan. Besökaren får följa historien, från importen av ull och siden till punkkulturen, skinheads och fram till i dag med stor tyngpunkt på herrmodet. Även om modet har uppstått i Frankrike eller USA har vi tagit det via Storbritannien, där britterna har paketerat det. Ett exempel är det skotskrutiga mönstret.

Hur viktigt har brittiskt mode varit för Sverige?

Vi har påverkats olika under olika århundraden. Men påverkan har varit bred, från folkliga plagg under 1700-talet, överklassens mode till gatumodet. Det är hela spektrat. Britterna har lyckats få in foten i allas garderober. Allt från mönsterna från Arts and Crafts-rörelsen med William Morris i spetsen under 1800-talet som än i dag är älskade av skandinaverna, till Libertymönsterna och manchestertyget som vi ser både på catwalken och hos H&M.

Vilket mode har slagit igenom mer än något annat?

– Det samtida modet från de stora designerna som Alexander McQueen tycks inte ha haft samma breda framgång som till exempel Mary Quant. Under 1960-talet åkte många svenska ungdomar över för att shoppa brittiskt mode. Det hängde också ihop med att The Beatles var stora och den brittiska musikimporten betydelsefull. Under 1980- och 90-talen slog Vivienne Westwood igenom stort. Under senare år har vi påverkats mer av hållbarhetsarbetet där bland andra Stella McCartney är stor. Fortsatt är det till Storbritannien som man åker för att utbilda sig till designer.

Hur har vi påverkats av den brittiska överklassen?

– Vi har influerats mycket av britternas idé om friluftsliv. Här spelar tweed-utstyrseln en viktig roll. Materialet är motståndskraftigt mot regn, vind och kyla och anammades av den brittiska överklassen som uppehöll sig på sina gods. I svenska modejournaler från mitten av 1800-talet ser vi det här modet som vi sedan tagit in i vår kläd- och livsstil.

Hur många plagg visas?

– Över hundra. De flesta kommer från Nordiska museets stora, fantastiska modesamling från 1500-talet till i dag. Allt från högaristokratiskt haute couture till samtida mode. Vi har också passat på att göra några nyförvärv från skandinaviska designer som Nygårdsanna som använder tweed och brittiska garner, Per Götesson, Henrik Vibskov och Whyred. Även Morris Stockholm och Eton Shirts syns i utställningen.

Oavsett utgången av Brexit, hur tror du utträdet kommer påverka modeinfluenserna mellan länderna?

– Det är svårt att säga. Under 1600- och 1700-talen smugglades tyger in till Skandinavien. Under 1800-talet åkte svenskar för att utbilda sig till skräddare. Gränser verkar inte ha så stor betydelse och har aldrig stoppat modet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Nyhetsbrev

Panorama Berlin till Tempelhof

Arkiv

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.103