23948sdkhjf

Fem innovationer prisade av H&M Foundation

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nässelkläder, veganskt läder och kläder som växer med barnet bland de fem miljöinnovationerna inom hållbart mode som får dela på 10 miljoner kronor från stiftelsen.

Årets fem vinnare av Global Change Award som delas ut av H&M Foundation gör textilfibrer av nässlor, ett digitalt system som säkrar att plagg återvinns, kläder som växer med barnet, veganskt läder och ett nedbrytbart giftfritt membran för ytterkläder. Dem fem vinnarna korades på onsdagskvällen i Stockholms stadshus.

Totalt sökte 6 640 innovationer från 182 länder  till tävlingen och en expertpanel valde sedan ut vinnarna.

Största summan, 300 000 euro, gick till tyska The Loop Scoop by circular.fashion som är ett digitalt system som initialt i designprocessen specificerar hur materialval och design påverkar miljön och möjligheterna att senare återvinna plagget.

250 000 euro gick till Sane Membrane by dimpora från Schweiz som är ett nedbrytbart och mineralbaserat membran för ytterkläder.

150 000 vardera fick Sustainable Sting by Green Nettle Textile från Kenya där brännässlor odlas för att skapa en miljövänlig textil och även arbetstillfällen för jordbrukare, Clothes that Grow by Petit Pli från Storbritannien som gör kläder som växer med barnet, från 9 månader till 4 år, med minimerad miljöpåverkan samt Lab Leather by Le Qara från Peru. Den sistnämnda framställer veganskt och nedbrytbart läder av mikroorganimer.

- Global Change Award-vinnarna presenterar konkreta lösningar som kan hjälpa till att minska modeindustrins miljöpåverkan. De här inspirerande innovatörerna från världens alla hörn har potential att bli samarbetspartners till alla aktörer i modebranschen som är intresserade av att skapa en industri som agerar inom planetens gränser, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd för H & M-gruppen.

Global Change Award (GCA) grundades 2015 på initiativ av stiftelsen H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH Kungliga Tekniska Högskolan.

Utöver det monetära stödet får alla vinnare också tillgång till ett ettårigt acceleratorprogram som drivs av H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH. Just finansiering är ofta kritisk faktor för många entreprenörer och innovationer har även ett initiativ med crowdfunding-plattformen Indiegogo lanserats så att fler kan stötta hållbara innovationer.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.151