23948sdkhjf

Fem innovationer prisade av H&M Foundation

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nässelkläder, veganskt läder och kläder som växer med barnet bland de fem miljöinnovationerna inom hållbart mode som får dela på 10 miljoner kronor från stiftelsen.

Årets fem vinnare av Global Change Award som delas ut av H&M Foundation gör textilfibrer av nässlor, ett digitalt system som säkrar att plagg återvinns, kläder som växer med barnet, veganskt läder och ett nedbrytbart giftfritt membran för ytterkläder. Dem fem vinnarna korades på onsdagskvällen i Stockholms stadshus.

Totalt sökte 6 640 innovationer från 182 länder  till tävlingen och en expertpanel valde sedan ut vinnarna.

Största summan, 300 000 euro, gick till tyska The Loop Scoop by circular.fashion som är ett digitalt system som initialt i designprocessen specificerar hur materialval och design påverkar miljön och möjligheterna att senare återvinna plagget.

250 000 euro gick till Sane Membrane by dimpora från Schweiz som är ett nedbrytbart och mineralbaserat membran för ytterkläder.

150 000 vardera fick Sustainable Sting by Green Nettle Textile från Kenya där brännässlor odlas för att skapa en miljövänlig textil och även arbetstillfällen för jordbrukare, Clothes that Grow by Petit Pli från Storbritannien som gör kläder som växer med barnet, från 9 månader till 4 år, med minimerad miljöpåverkan samt Lab Leather by Le Qara från Peru. Den sistnämnda framställer veganskt och nedbrytbart läder av mikroorganimer.

- Global Change Award-vinnarna presenterar konkreta lösningar som kan hjälpa till att minska modeindustrins miljöpåverkan. De här inspirerande innovatörerna från världens alla hörn har potential att bli samarbetspartners till alla aktörer i modebranschen som är intresserade av att skapa en industri som agerar inom planetens gränser, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd för H & M-gruppen.

Global Change Award (GCA) grundades 2015 på initiativ av stiftelsen H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH Kungliga Tekniska Högskolan.

Utöver det monetära stödet får alla vinnare också tillgång till ett ettårigt acceleratorprogram som drivs av H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH. Just finansiering är ofta kritisk faktor för många entreprenörer och innovationer har även ett initiativ med crowdfunding-plattformen Indiegogo lanserats så att fler kan stötta hållbara innovationer.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.16