23948sdkhjf

Fem innovationer prisade av H&M Foundation

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nässelkläder, veganskt läder och kläder som växer med barnet bland de fem miljöinnovationerna inom hållbart mode som får dela på 10 miljoner kronor från stiftelsen.

Årets fem vinnare av Global Change Award som delas ut av H&M Foundation gör textilfibrer av nässlor, ett digitalt system som säkrar att plagg återvinns, kläder som växer med barnet, veganskt läder och ett nedbrytbart giftfritt membran för ytterkläder. Dem fem vinnarna korades på onsdagskvällen i Stockholms stadshus.

Totalt sökte 6 640 innovationer från 182 länder  till tävlingen och en expertpanel valde sedan ut vinnarna.

Största summan, 300 000 euro, gick till tyska The Loop Scoop by circular.fashion som är ett digitalt system som initialt i designprocessen specificerar hur materialval och design påverkar miljön och möjligheterna att senare återvinna plagget.

250 000 euro gick till Sane Membrane by dimpora från Schweiz som är ett nedbrytbart och mineralbaserat membran för ytterkläder.

150 000 vardera fick Sustainable Sting by Green Nettle Textile från Kenya där brännässlor odlas för att skapa en miljövänlig textil och även arbetstillfällen för jordbrukare, Clothes that Grow by Petit Pli från Storbritannien som gör kläder som växer med barnet, från 9 månader till 4 år, med minimerad miljöpåverkan samt Lab Leather by Le Qara från Peru. Den sistnämnda framställer veganskt och nedbrytbart läder av mikroorganimer.

- Global Change Award-vinnarna presenterar konkreta lösningar som kan hjälpa till att minska modeindustrins miljöpåverkan. De här inspirerande innovatörerna från världens alla hörn har potential att bli samarbetspartners till alla aktörer i modebranschen som är intresserade av att skapa en industri som agerar inom planetens gränser, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd för H & M-gruppen.

Global Change Award (GCA) grundades 2015 på initiativ av stiftelsen H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH Kungliga Tekniska Högskolan.

Utöver det monetära stödet får alla vinnare också tillgång till ett ettårigt acceleratorprogram som drivs av H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH. Just finansiering är ofta kritisk faktor för många entreprenörer och innovationer har även ett initiativ med crowdfunding-plattformen Indiegogo lanserats så att fler kan stötta hållbara innovationer.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Outletbutik för Morris

Anine Bing i designsamarbete

Tar fram t-shirt baserad på restlager till hudvårdsföretag.

E-handelspris till Twist & Tango

Jobb & Karriär
Ny ordförande i Svensk Form

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Klarna öppnar pop up-butik

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Wood Wood öppnar i London

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.146