23948sdkhjf

Holknekt in i modebranschen igen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Aldrig mer modeindustrin. Löftet som Per Holknekt gav sig själv för mer än tre år sedan är brutet. Här är senaste satsningen.

I september landar hans senaste varumärke, Ink Letters, som han gör tillsammans med Ylva Liljefors och Lotta Cederqvist, i butikerna. Än så länge handlar det om ett enda plagg: Duffeln.

– Det här började som ett lekprojekt för tio år sedan. Jag och Ylva gjorde en kollektion ihop som aldrig kom ut på marknaden, bland annat duffeln. Lyckligtvis hade jag sparat bilder på min telefon så att vi kunde återskapa plagget, säger Per Holknekt till Habit.

Idén att lansera Ink Letters kläcktes i början av februari.

– Det blev raska puckar. Om man gör en duffel ska man helst lansera den på höst/vinter. Om vi hade väntat två veckor till hade vi aldrig hunnit leverera den i tid. I stället för att vänta ytterligare ett år, drog vi igång.

Införsäljningen har hittills inbringat en halv miljon kronor.

– Det är gott nog. Vi är lönsamma månad ett, det är jätteroligt och jag tror stenhårt på metoden att starta med ett plagg, en färg.

Vad är planen?

– Vi följer upp med en vårduffel. När vi väl har etablerat ett nätverk av 80 till 100 butiker på ett år då breddar vi produktmixen, men förblir ett varumärke för ytterplagg.

En kategori med goda marginaler, är det en tanke?

– Det finns en tanke med allting.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Nyhetsbrev

Danska Zizzi sålt

Arkiv

Återvinn med Arket

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Halvljumt för modebolagen på hållbarhetslista

Inget modebolag på tio-i-topp och lågt förtroende bland konsumenterna för hållbarhetsarbetet, enligt Sustainable Brands Index.

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12