23948sdkhjf

H&M ställer om – kundklubbar och digital satsning i fokus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M lanseras på Indiens största e-handelsplattformar och fortsätter arbetet med integration av den fysiska och digitala affären. Stänger butiker i Europa.

H&M-koncernens nettoomsättning ökade med 10 procent till 51 015 miljoner kronor (46 181) under det brutna räkenskapsårets första kvartal, december till februari. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 4 procent.

"Det pågående förändringsarbetet har bidragit till en fortsatt positiv försäljningsutveckling med mer fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar på flertalet marknader", skriver H&M i rapporten.

I rapporten framgår att förbättringar inom inköp och ett starkare kunderbjudande påverkar försäljningen positivt och att koncernen ökade försäljningen digitalt och i butik i Sverige med 11 procent, Storbritannien 8 procent, Polen 15 procent, Kina 16 procent och Indien 42 procent i lokal valuta.

Resultatet efter skatt uppgick till 803 miljoner kronor (1 372).

I det första kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 18 procent, 10 procent mätt i lokala valutor, jämfört med första kvartalet föregående år.

I Tyskland bytte H&M onlineplattform under kvartalet vilket lokalt dämpade försäljningen och tyngde resultatet som minskade efter finansiella poster under det första kvartalet till 1,043 miljoner kronor jämfört med 1,263 miljoner kronor föregående år.

Efter rapportperiodens slut redovisar modekoncernen att nettoomsättningen under perioden 1 mars 2019 till 27 mars 2019 ökade med 7 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

I rapporten skriver modekoncernen att lojalitetsprogrammet nu har 35 miljoner medlemmar och ska utvecklas vidare med en uppgraderad version. Under året integreras lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka 1 miljard användare.

H&M lanseras på Myntra och Jabong, Indiens största e-handelsplattformar, senare under 2019 och arbetet med att integrera de fysiska och digitala butikerna och satsningen på online fortsätter även med för koncernen  nya e-handelsmarknaderna Mexiko och Egypten, som öppnar via franchise. Koncernen finns i dag online på 47 marknader.

I Indien är H&M verksam sedan 2015 då första fysiska butiken öppnade, i dag finns 41 butiker, och sedan i fjol finns onlineförsäljning. 

För innevarande år planerar H&M-koncernen ett nettotillskott om 175 nya butiker och i rapporten skriver koncernen att lejonparten öppnar på tillväxtmarknader medan koncernen stänger 50 butiker i Europa.

I rapporten skriver H&M att koncernen också ska fortsätta utveckling av nya koncept.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Filippa K:s finanschef slutar

Jobb & Karriär
Från Kappahl till Intersport

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Nyhetsbrev

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Arkiv

Guldknappen till Haglöfs

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.171