23948sdkhjf

H&M ställer om – kundklubbar och digital satsning i fokus

H&M lanseras på Indiens största e-handelsplattformar och fortsätter arbetet med integration av den fysiska och digitala affären. Stänger butiker i Europa.

H&M-koncernens nettoomsättning ökade med 10 procent till 51 015 miljoner kronor (46 181) under det brutna räkenskapsårets första kvartal, december till februari. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 4 procent.

"Det pågående förändringsarbetet har bidragit till en fortsatt positiv försäljningsutveckling med mer fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar på flertalet marknader", skriver H&M i rapporten.

I rapporten framgår att förbättringar inom inköp och ett starkare kunderbjudande påverkar försäljningen positivt och att koncernen ökade försäljningen digitalt och i butik i Sverige med 11 procent, Storbritannien 8 procent, Polen 15 procent, Kina 16 procent och Indien 42 procent i lokal valuta.

Resultatet efter skatt uppgick till 803 miljoner kronor (1 372).

I det första kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 18 procent, 10 procent mätt i lokala valutor, jämfört med första kvartalet föregående år.

I Tyskland bytte H&M onlineplattform under kvartalet vilket lokalt dämpade försäljningen och tyngde resultatet som minskade efter finansiella poster under det första kvartalet till 1,043 miljoner kronor jämfört med 1,263 miljoner kronor föregående år.

Efter rapportperiodens slut redovisar modekoncernen att nettoomsättningen under perioden 1 mars 2019 till 27 mars 2019 ökade med 7 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

I rapporten skriver modekoncernen att lojalitetsprogrammet nu har 35 miljoner medlemmar och ska utvecklas vidare med en uppgraderad version. Under året integreras lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka 1 miljard användare.

H&M lanseras på Myntra och Jabong, Indiens största e-handelsplattformar, senare under 2019 och arbetet med att integrera de fysiska och digitala butikerna och satsningen på online fortsätter även med för koncernen  nya e-handelsmarknaderna Mexiko och Egypten, som öppnar via franchise. Koncernen finns i dag online på 47 marknader.

I Indien är H&M verksam sedan 2015 då första fysiska butiken öppnade, i dag finns 41 butiker, och sedan i fjol finns onlineförsäljning. 

För innevarande år planerar H&M-koncernen ett nettotillskott om 175 nya butiker och i rapporten skriver koncernen att lejonparten öppnar på tillväxtmarknader medan koncernen stänger 50 butiker i Europa.

I rapporten skriver H&M att koncernen också ska fortsätta utveckling av nya koncept.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083