23948sdkhjf

H&M ställer om – kundklubbar och digital satsning i fokus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M lanseras på Indiens största e-handelsplattformar och fortsätter arbetet med integration av den fysiska och digitala affären. Stänger butiker i Europa.

H&M-koncernens nettoomsättning ökade med 10 procent till 51 015 miljoner kronor (46 181) under det brutna räkenskapsårets första kvartal, december till februari. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 4 procent.

"Det pågående förändringsarbetet har bidragit till en fortsatt positiv försäljningsutveckling med mer fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar på flertalet marknader", skriver H&M i rapporten.

I rapporten framgår att förbättringar inom inköp och ett starkare kunderbjudande påverkar försäljningen positivt och att koncernen ökade försäljningen digitalt och i butik i Sverige med 11 procent, Storbritannien 8 procent, Polen 15 procent, Kina 16 procent och Indien 42 procent i lokal valuta.

Resultatet efter skatt uppgick till 803 miljoner kronor (1 372).

I det första kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 18 procent, 10 procent mätt i lokala valutor, jämfört med första kvartalet föregående år.

I Tyskland bytte H&M onlineplattform under kvartalet vilket lokalt dämpade försäljningen och tyngde resultatet som minskade efter finansiella poster under det första kvartalet till 1,043 miljoner kronor jämfört med 1,263 miljoner kronor föregående år.

Efter rapportperiodens slut redovisar modekoncernen att nettoomsättningen under perioden 1 mars 2019 till 27 mars 2019 ökade med 7 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

I rapporten skriver modekoncernen att lojalitetsprogrammet nu har 35 miljoner medlemmar och ska utvecklas vidare med en uppgraderad version. Under året integreras lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka 1 miljard användare.

H&M lanseras på Myntra och Jabong, Indiens största e-handelsplattformar, senare under 2019 och arbetet med att integrera de fysiska och digitala butikerna och satsningen på online fortsätter även med för koncernen  nya e-handelsmarknaderna Mexiko och Egypten, som öppnar via franchise. Koncernen finns i dag online på 47 marknader.

I Indien är H&M verksam sedan 2015 då första fysiska butiken öppnade, i dag finns 41 butiker, och sedan i fjol finns onlineförsäljning. 

För innevarande år planerar H&M-koncernen ett nettotillskott om 175 nya butiker och i rapporten skriver koncernen att lejonparten öppnar på tillväxtmarknader medan koncernen stänger 50 butiker i Europa.

I rapporten skriver H&M att koncernen också ska fortsätta utveckling av nya koncept.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Nyhetsbrev

Danska Zizzi sålt

Arkiv

Återvinn med Arket

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Halvljumt för modebolagen på hållbarhetslista

Inget modebolag på tio-i-topp och lågt förtroende bland konsumenterna för hållbarhetsarbetet, enligt Sustainable Brands Index.

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129