23948sdkhjf

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernens rörelseresultat rasade under andra kvartalet.

Polarn O. Pyret är dragloket för koncernen som hade ett trögt andra kvartal

Läs också: Nu öppnar Valentino

Koncernens nettoomsättningen ökade under andra kvartalet, december till februari, till 604 miljoner kronor (589). Den jämförbara försäljning ökade med 2,2 procent i de länder där koncernen är verksam och i Sverige med 1,5 procent.

Rörelseresultatet uppgick till -28 miljoner kronor (4) och resultatet efter skatt uppgick till -35 miljoner kronor (1).

Koncernen är inne i ett omstruktureringsarbete vilket också påverkade rörelseresultatet som före omstruktureringskostnader uppgick till -12 miljoner kronor (4) för kvartalet.

I rapportens skriver RNB att "tillväxten i e-handeln fortsatte att vara kraftig i alla koncept med en ökning på mer än 40 procent kvartalet". Dock tyngs försäljningen av readriven försäljning som pressade bruttomarginalen och resultat.

Läs också: Ska leda RNB:s utvecklingsarbete på NK

Inte minst Polarn O. Pyret utvecklas väl digitalt och under andra kvartalet uppgick e-handelsförsäljningen till mer än 20 procent av omsättningen som för barnklädeskedjan uppgick till till 220 miljoner kronor (196). Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder ökade med 9,5 procent mätt i svenska kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 15 miljoner kronor (12) vilket motsvarande en rörelsemarginal om 6,7 procent (6,1).

Brothers kvartal blev svagt med en nettoomsättning som uppgick till 125 miljoner kronor (132) under andra kvartalet och rörelseresultatet landade på för kvartalet på -17 miljoner kronor(-3), vilket innebär en rörelsemarginal om -13,5 procent (-2,3).

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 5,0 procent.

Läs också: Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

För Man of a Kind fördubblades omsättningen, och antalet besökare, till 6 miljoner kronor(3).

Bruttomarginalen var betydligt högre än föregående års kvartal. Men omkostnader som frakt och marknadsföringskostnader tynger rörelseresultatet som minskade til -5 miljoner kronor (-3).

För verksamheterna på NK går försäljningen fortsatt  trögt och omsättningen minskade under andra kvartalet med 1,9 procent till 253 miljoner kronor (258). Rörelseresultatet blev för kvartalet 6 miljoner kronor (9) med en rörelsemarginal om 2,4 procent (3,6).  I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,4 procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Nyhetsbrev

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

DK Company säljer två märken – efter en veckas i koncernens ägo

176 miljoner till MQ

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

UO hoppar på prenumerationståget

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Öresund ökar i MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Athleisure à la puddingproducent

Byter Bruket mot Tuna Park

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.13