23948sdkhjf

Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Anette och Fredrik Jutnäs ligger bakom nya mode- och livsstilsbutiken Story som öppnar på fredag den 22 mars i Atollen i Jönköping.

Som Habit tidigare skrivit var Anette Jutnäs butikschef för den tidigare Best of Brands-butiken och hon och Fredrik Jutnäs valde att ta över lokalen när den nya ägaren, efter konkursen, skulle stänga butiken.

Ny byter de skylt till Story och därtill inriktning och Anette Jutnäs säger till Habit och de ska framförallt satsa på bygga en lokal business med mycket värme och hjärta och fortsätta erbjuda god service och inspiration.

Exakt vilken inriktning det blir och vad som hänger på galgarna när butiken öppnar vill hon inte riktigt avslöja till Habit utan säger "att den tidigare Best of Brands-kunden kommer att känna igen sig i sortimentet av dam- och herrmode". 

- Jag vill att kunderna ska komma in och upptäcka vårt sortiment och inte lägga för mycket fokus på vilka varumärkena är eller lyfta fram något varumärke framför något annat. Märkena ska komplettera varandra och utgöra en bra mix för våra kunder, säger Anette Jutnäs till Habit.

De har skruvat en del i sortimentet och lagt till och dragit ifrån märken och även satsat på att ta in fler accessoarer på både herr och dam som bland annat underkläder och håraccessoarer. Därtill väntar ett mindre sortiment av skor framgent.

Butiksytan omfattar 600 kvadratmeter, något mindre än den tidigare Best of Brands-butiken, och förutom att måla om och bytt inredning så har de disponerat om ytan.

När möjligheten att ta över den tidigare Best of Brands-butiken kom var hon inte sen att ta chansen.

Till Habit säger Anette Jutnäs att hon inte var redo att ge upp butiken då hon vet att utvecklingen var god med stabil försäljning under åren men att butiken snabbt drogs med när motgångarna kom för kedjan; inte minst när det gällde varubrist som gjorde det svårt att förnya och bjuda på nyheter.

Då butiken tillhörde en kedja så var hon även låst till att presentera och arbeta med ett sortiment som hon inte bestämt över och som inte alla gånger var anpassat till den lokala kunden hon sedan länge känner. 

 - Jag har fått väldigt bra respons från leverantörer som vi tidigare arbetat med och kunder som tycker att det är väldigt positivt att jag väljer att fortsätta. Jag får även höra från många andra handlare och restaurang- och kaféägare att vi är en bra och viktig beståndsdel i citykärnan.

Hon räds inte heller konkurrensen från de andra butikerna utan menar att Jönköping är en tillräckligt stor stad för att rymma både extern handel på Asecs och flera modebutiker i city.

 - Jönköping har en väldigt fin citykärna med mycket bra restauranger och kaféer och cityföreningen och fastighetsägare har arbetat hårt med att bevara känslan i stan. Jönköpings city har också ett stort upptagningsområdet och vi har kunder från Nässjö, Värnamo, Ulricehamn, Gislaved, Växjö men även Mjölby och Linköping som kommer hit för att handla på helgerna och butiken ligger även bra med många kontor och arbetsplatser runt omkring, säger Anette Jutnäs till Habit.

En sajt med inspiration, kundklubb och loajlitetsklubb är under uppbyggnad men Anette Jutnäs ska inte satsa på e-handel.

- Jag vill lägga fokus på att bygga upp en riktigt bra fysisk butik och arbeta aktivt för att ta hand om lokala kunder i en fin och inspirerande miljö.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har ett förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Nygammal ägare driver JC vidare

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Ska ånyo uppmuntra till hållbarhet och förnyelse med utmärkelse

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Om influencers får välja

Får betala miljonbelopp för att stänga

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.184