23948sdkhjf

Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Anette och Fredrik Jutnäs ligger bakom nya mode- och livsstilsbutiken Story som öppnar på fredag den 22 mars i Atollen i Jönköping.

Som Habit tidigare skrivit var Anette Jutnäs butikschef för den tidigare Best of Brands-butiken och hon och Fredrik Jutnäs valde att ta över lokalen när den nya ägaren, efter konkursen, skulle stänga butiken.

Ny byter de skylt till Story och därtill inriktning och Anette Jutnäs säger till Habit och de ska framförallt satsa på bygga en lokal business med mycket värme och hjärta och fortsätta erbjuda god service och inspiration.

Exakt vilken inriktning det blir och vad som hänger på galgarna när butiken öppnar vill hon inte riktigt avslöja till Habit utan säger "att den tidigare Best of Brands-kunden kommer att känna igen sig i sortimentet av dam- och herrmode". 

- Jag vill att kunderna ska komma in och upptäcka vårt sortiment och inte lägga för mycket fokus på vilka varumärkena är eller lyfta fram något varumärke framför något annat. Märkena ska komplettera varandra och utgöra en bra mix för våra kunder, säger Anette Jutnäs till Habit.

De har skruvat en del i sortimentet och lagt till och dragit ifrån märken och även satsat på att ta in fler accessoarer på både herr och dam som bland annat underkläder och håraccessoarer. Därtill väntar ett mindre sortiment av skor framgent.

Butiksytan omfattar 600 kvadratmeter, något mindre än den tidigare Best of Brands-butiken, och förutom att måla om och bytt inredning så har de disponerat om ytan.

När möjligheten att ta över den tidigare Best of Brands-butiken kom var hon inte sen att ta chansen.

Till Habit säger Anette Jutnäs att hon inte var redo att ge upp butiken då hon vet att utvecklingen var god med stabil försäljning under åren men att butiken snabbt drogs med när motgångarna kom för kedjan; inte minst när det gällde varubrist som gjorde det svårt att förnya och bjuda på nyheter.

Då butiken tillhörde en kedja så var hon även låst till att presentera och arbeta med ett sortiment som hon inte bestämt över och som inte alla gånger var anpassat till den lokala kunden hon sedan länge känner. 

 - Jag har fått väldigt bra respons från leverantörer som vi tidigare arbetat med och kunder som tycker att det är väldigt positivt att jag väljer att fortsätta. Jag får även höra från många andra handlare och restaurang- och kaféägare att vi är en bra och viktig beståndsdel i citykärnan.

Hon räds inte heller konkurrensen från de andra butikerna utan menar att Jönköping är en tillräckligt stor stad för att rymma både extern handel på Asecs och flera modebutiker i city.

 - Jönköping har en väldigt fin citykärna med mycket bra restauranger och kaféer och cityföreningen och fastighetsägare har arbetat hårt med att bevara känslan i stan. Jönköpings city har också ett stort upptagningsområdet och vi har kunder från Nässjö, Värnamo, Ulricehamn, Gislaved, Växjö men även Mjölby och Linköping som kommer hit för att handla på helgerna och butiken ligger även bra med många kontor och arbetsplatser runt omkring, säger Anette Jutnäs till Habit.

En sajt med inspiration, kundklubb och loajlitetsklubb är under uppbyggnad men Anette Jutnäs ska inte satsa på e-handel.

- Jag vill lägga fokus på att bygga upp en riktigt bra fysisk butik och arbeta aktivt för att ta hand om lokala kunder i en fin och inspirerande miljö.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nyhetsbrev

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Arkiv

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Butiksnytt
Här satsar Mikael Sandström med ny butik

Storstäderna största förlorarna i pandemin

Newhouse vd:"Just nu är jag försiktigt optimistisk"

I augusti hoppas vd Antonia Häller att Newhouse ska vara ute ur rekonstruktionen som inleddes i mars. Hittills har 1 butik av 14 stängts.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.171