23948sdkhjf

Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Anette och Fredrik Jutnäs ligger bakom nya mode- och livsstilsbutiken Story som öppnar på fredag den 22 mars i Atollen i Jönköping.

Som Habit tidigare skrivit var Anette Jutnäs butikschef för den tidigare Best of Brands-butiken och hon och Fredrik Jutnäs valde att ta över lokalen när den nya ägaren, efter konkursen, skulle stänga butiken.

Ny byter de skylt till Story och därtill inriktning och Anette Jutnäs säger till Habit och de ska framförallt satsa på bygga en lokal business med mycket värme och hjärta och fortsätta erbjuda god service och inspiration.

Exakt vilken inriktning det blir och vad som hänger på galgarna när butiken öppnar vill hon inte riktigt avslöja till Habit utan säger "att den tidigare Best of Brands-kunden kommer att känna igen sig i sortimentet av dam- och herrmode". 

- Jag vill att kunderna ska komma in och upptäcka vårt sortiment och inte lägga för mycket fokus på vilka varumärkena är eller lyfta fram något varumärke framför något annat. Märkena ska komplettera varandra och utgöra en bra mix för våra kunder, säger Anette Jutnäs till Habit.

De har skruvat en del i sortimentet och lagt till och dragit ifrån märken och även satsat på att ta in fler accessoarer på både herr och dam som bland annat underkläder och håraccessoarer. Därtill väntar ett mindre sortiment av skor framgent.

Butiksytan omfattar 600 kvadratmeter, något mindre än den tidigare Best of Brands-butiken, och förutom att måla om och bytt inredning så har de disponerat om ytan.

När möjligheten att ta över den tidigare Best of Brands-butiken kom var hon inte sen att ta chansen.

Till Habit säger Anette Jutnäs att hon inte var redo att ge upp butiken då hon vet att utvecklingen var god med stabil försäljning under åren men att butiken snabbt drogs med när motgångarna kom för kedjan; inte minst när det gällde varubrist som gjorde det svårt att förnya och bjuda på nyheter.

Då butiken tillhörde en kedja så var hon även låst till att presentera och arbeta med ett sortiment som hon inte bestämt över och som inte alla gånger var anpassat till den lokala kunden hon sedan länge känner. 

 - Jag har fått väldigt bra respons från leverantörer som vi tidigare arbetat med och kunder som tycker att det är väldigt positivt att jag väljer att fortsätta. Jag får även höra från många andra handlare och restaurang- och kaféägare att vi är en bra och viktig beståndsdel i citykärnan.

Hon räds inte heller konkurrensen från de andra butikerna utan menar att Jönköping är en tillräckligt stor stad för att rymma både extern handel på Asecs och flera modebutiker i city.

 - Jönköping har en väldigt fin citykärna med mycket bra restauranger och kaféer och cityföreningen och fastighetsägare har arbetat hårt med att bevara känslan i stan. Jönköpings city har också ett stort upptagningsområdet och vi har kunder från Nässjö, Värnamo, Ulricehamn, Gislaved, Växjö men även Mjölby och Linköping som kommer hit för att handla på helgerna och butiken ligger även bra med många kontor och arbetsplatser runt omkring, säger Anette Jutnäs till Habit.

En sajt med inspiration, kundklubb och loajlitetsklubb är under uppbyggnad men Anette Jutnäs ska inte satsa på e-handel.

- Jag vill lägga fokus på att bygga upp en riktigt bra fysisk butik och arbeta aktivt för att ta hand om lokala kunder i en fin och inspirerande miljö.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är finalisterna i Habit Modegalan 2019

18 finalister har chans till Habits branschpris som delas ut i Spegelsalen, Grand Hôtel, i Stockholm i december.

Kappahl krymper styrelsen

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Zara sprängde miljardvallen

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Nyhetsbrev

Houdini Sportswears e-handel prisad

Arkiv

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Här öppnar JC

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Sänd till en kollega

0.207