23948sdkhjf

Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Anette och Fredrik Jutnäs ligger bakom nya mode- och livsstilsbutiken Story som öppnar på fredag den 22 mars i Atollen i Jönköping.

Som Habit tidigare skrivit var Anette Jutnäs butikschef för den tidigare Best of Brands-butiken och hon och Fredrik Jutnäs valde att ta över lokalen när den nya ägaren, efter konkursen, skulle stänga butiken.

Ny byter de skylt till Story och därtill inriktning och Anette Jutnäs säger till Habit och de ska framförallt satsa på bygga en lokal business med mycket värme och hjärta och fortsätta erbjuda god service och inspiration.

Exakt vilken inriktning det blir och vad som hänger på galgarna när butiken öppnar vill hon inte riktigt avslöja till Habit utan säger "att den tidigare Best of Brands-kunden kommer att känna igen sig i sortimentet av dam- och herrmode". 

- Jag vill att kunderna ska komma in och upptäcka vårt sortiment och inte lägga för mycket fokus på vilka varumärkena är eller lyfta fram något varumärke framför något annat. Märkena ska komplettera varandra och utgöra en bra mix för våra kunder, säger Anette Jutnäs till Habit.

De har skruvat en del i sortimentet och lagt till och dragit ifrån märken och även satsat på att ta in fler accessoarer på både herr och dam som bland annat underkläder och håraccessoarer. Därtill väntar ett mindre sortiment av skor framgent.

Butiksytan omfattar 600 kvadratmeter, något mindre än den tidigare Best of Brands-butiken, och förutom att måla om och bytt inredning så har de disponerat om ytan.

När möjligheten att ta över den tidigare Best of Brands-butiken kom var hon inte sen att ta chansen.

Till Habit säger Anette Jutnäs att hon inte var redo att ge upp butiken då hon vet att utvecklingen var god med stabil försäljning under åren men att butiken snabbt drogs med när motgångarna kom för kedjan; inte minst när det gällde varubrist som gjorde det svårt att förnya och bjuda på nyheter.

Då butiken tillhörde en kedja så var hon även låst till att presentera och arbeta med ett sortiment som hon inte bestämt över och som inte alla gånger var anpassat till den lokala kunden hon sedan länge känner. 

 - Jag har fått väldigt bra respons från leverantörer som vi tidigare arbetat med och kunder som tycker att det är väldigt positivt att jag väljer att fortsätta. Jag får även höra från många andra handlare och restaurang- och kaféägare att vi är en bra och viktig beståndsdel i citykärnan.

Hon räds inte heller konkurrensen från de andra butikerna utan menar att Jönköping är en tillräckligt stor stad för att rymma både extern handel på Asecs och flera modebutiker i city.

 - Jönköping har en väldigt fin citykärna med mycket bra restauranger och kaféer och cityföreningen och fastighetsägare har arbetat hårt med att bevara känslan i stan. Jönköpings city har också ett stort upptagningsområdet och vi har kunder från Nässjö, Värnamo, Ulricehamn, Gislaved, Växjö men även Mjölby och Linköping som kommer hit för att handla på helgerna och butiken ligger även bra med många kontor och arbetsplatser runt omkring, säger Anette Jutnäs till Habit.

En sajt med inspiration, kundklubb och loajlitetsklubb är under uppbyggnad men Anette Jutnäs ska inte satsa på e-handel.

- Jag vill lägga fokus på att bygga upp en riktigt bra fysisk butik och arbeta aktivt för att ta hand om lokala kunder i en fin och inspirerande miljö.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.119