23948sdkhjf

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

I samband med rapportsläpp för andra kvartalet på onsdagsmorgonen aviserade Kappahl att kedjan nu initierar ett sparprogram som innebär personalminskningar med 50 tjänster under året; ett 40-tal tjänster på huvudkontoret och därtill tjänster på distributionscentralen i Mölndal.

I programmet som enligt kedjan ska förstärka resultatet med mer än hundra miljoner kronor ingår även butiksstängningar och ett 20-tal olönsamma butiker ska försvinna under det kommande året.

"Vi fortsätter arbetet med att genomlysa kostnader, vi förbättrar vårt varuflöde och effektiviserar marknadsbearbetningen. Sammanslagningen av vårt butikslager och e-handelslager som genomförs under våren kommer att medföra betydande effektiviseringar av lagerdriften och ökad kundnytta genom snabbare och mer flexibla tjänster", heter det i kvartalsrapporten.

Kappahl hade vid utgången av andra kvartalet totalt 380 butiker (363), varav 27 (17) är butiker för barnklädeskonceptet Newbie. I Sverige finns 182, 101 i Norge, 61 i Finland, 29 i Polen och 7 i Storbritannien.

Enligt rapporten fortsätter barnmodekonceptet att utvecklas väl och kedjan öppnade nyligen även en butik för hela barnmodesortimentet på Södermalm i Stockholm.

Under kvartalet har bolaget stängt två butiker i Finland och en i Norge. 

I rapporten skriver modekedjan att e-handelsförsäljningen ökade  under första kvartalet med 14 procent och utgjorde drygt 5 procent av kedjans  totala försäljning. Mer än hälften av e-handeln levererades via click och collect-tjänst vilket kedjan menar bidrog till merförsäljning i butik.

"Vi ser hur de förändringar i varuflödet och i erbjudandet som vi genomfört börjar få effekt. Kvartalets försäljning har präglats av ett mer välbalanserat erbjudande där både julförsäljningen och den efterföljande rean hade en bra sammansättning", skriver Peter Andersson, tillförordnad vd och finanschef, i delårsrapporten.

Under räkenskapsårets andra kvartal, december till februari, uppgick nettoomsättningen till 1 185 miljoner kronor (1 115) vilket var en ökning med 6,3 procent. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,9 procent, med nya och stängda butiker inräknade, med 1,7 procent .

Rörelseresultatet mer än halverades till 2 miljoner kronor (5) för kvartalet. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 57,5 (58,8) procent och resultatet efter skatt minskade till -1 miljoner kronor (5).

7 april tillträder Elisabeth Peregi som ny vd och koncernchef.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.131