23948sdkhjf

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

I samband med rapportsläpp för andra kvartalet på onsdagsmorgonen aviserade Kappahl att kedjan nu initierar ett sparprogram som innebär personalminskningar med 50 tjänster under året; ett 40-tal tjänster på huvudkontoret och därtill tjänster på distributionscentralen i Mölndal.

I programmet som enligt kedjan ska förstärka resultatet med mer än hundra miljoner kronor ingår även butiksstängningar och ett 20-tal olönsamma butiker ska försvinna under det kommande året.

"Vi fortsätter arbetet med att genomlysa kostnader, vi förbättrar vårt varuflöde och effektiviserar marknadsbearbetningen. Sammanslagningen av vårt butikslager och e-handelslager som genomförs under våren kommer att medföra betydande effektiviseringar av lagerdriften och ökad kundnytta genom snabbare och mer flexibla tjänster", heter det i kvartalsrapporten.

Kappahl hade vid utgången av andra kvartalet totalt 380 butiker (363), varav 27 (17) är butiker för barnklädeskonceptet Newbie. I Sverige finns 182, 101 i Norge, 61 i Finland, 29 i Polen och 7 i Storbritannien.

Enligt rapporten fortsätter barnmodekonceptet att utvecklas väl och kedjan öppnade nyligen även en butik för hela barnmodesortimentet på Södermalm i Stockholm.

Under kvartalet har bolaget stängt två butiker i Finland och en i Norge. 

I rapporten skriver modekedjan att e-handelsförsäljningen ökade  under första kvartalet med 14 procent och utgjorde drygt 5 procent av kedjans  totala försäljning. Mer än hälften av e-handeln levererades via click och collect-tjänst vilket kedjan menar bidrog till merförsäljning i butik.

"Vi ser hur de förändringar i varuflödet och i erbjudandet som vi genomfört börjar få effekt. Kvartalets försäljning har präglats av ett mer välbalanserat erbjudande där både julförsäljningen och den efterföljande rean hade en bra sammansättning", skriver Peter Andersson, tillförordnad vd och finanschef, i delårsrapporten.

Under räkenskapsårets andra kvartal, december till februari, uppgick nettoomsättningen till 1 185 miljoner kronor (1 115) vilket var en ökning med 6,3 procent. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,9 procent, med nya och stängda butiker inräknade, med 1,7 procent .

Rörelseresultatet mer än halverades till 2 miljoner kronor (5) för kvartalet. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 57,5 (58,8) procent och resultatet efter skatt minskade till -1 miljoner kronor (5).

7 april tillträder Elisabeth Peregi som ny vd och koncernchef.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang

KOM:s vd om nödvändigheten i att vara kreativ i kundmötet.

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Happy Socks vd slutar

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.119