23948sdkhjf

Trendspaning vår 2020

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Trend Union satsar allt på ett kort våren 2020. Med folklore från hela världen, starka färger och handgjorda detaljer vill Li Edelkoort förvandla våra dagliga klädval till glädjestunder.

Läs också: Från kamplust till stjärnglitter

Om tio år kommer inget att vara sig likt i världen, enligt Li Edelkoort. I alla fall inte vad gäller hur, var – och i bästa fall om – vi arbetar. Artificiell intelligens är nämligen både billigare, smartare och snabbare än mänsklig arbetskraft. Och ingen går säker.

– Nästa yrkesgrupper som kommer att drabbas är medicin och juridik. Datorer är mycket säkrare och snabbare på att samla information för att ställa en diagnos eller göra juridisk research.

Nyligen förlorade Li Edelkoort själv två japanska kunder eftersom de ersatt sina designer med AI.

– Som det ser ut i branschen pressas designer till att göra likadana saker. Sedan får de skulden för att allt blir likriktat. Så det är inte konstigt att vi i dag är i den här situationen.

Läs också: Tvetydiga trender

En sak kan dock inte datorerna göra – det unika och handgjorda – vilket Li Edelkoort råder branschen att ta fasta på. Inför våren 2020 slår hon ett kraftfullt slag för vävda band, patchwork, flätningar, applikationer, spetsar och dekorer av fjädrar, fransar och pärlor – och framför allt broderier.

– Brodyr är en källa till glädje, en hyllning till mänsklig kreativitet.

Broderiernas teknik och motiv hämtas från traditionella plagg i Östeuropa och Sydamerika, Afrika, Indien och Sydostasien. Li Edelkoort menar att folklore är universell och liknande plagg, mönster och detaljer alltid finns i flera kulturer.

– Folklore kommer från överallt. Ingen äger den. Vissa vill göra det, men det är en absurd patriotism. Dreadlocks var till exempel vitt från början, sedan hamnade det i Indien, därefter Etiopien och sedan Västindien.

Folklore ingår ofta som en pikant detalj i trendsammanhang, där slutresultatet brukar bli några broderade blusar i butik. Men Li Edelkoort lämnar inga andra alternativ. Hon går all-in. Färgerna är många och pigmentrika, mönster kombineras med andra mönster, blommiga och rutiga tyger broderas och plaggen pryds av mönstervävda band och dekorationer. Allt mixas sedan i en och samma outfit i en etnisk färg- och mönsterexplosion.

– Det är dags att återskapa glädjen i att klä sig!

För den som känner sig tveksam till färgglädjen finns ett diskretare, men lika etniskt, sidospår i sommarlätta kaftaner, djellabas och kurta-skjortor i vitt och neutrala färger. Kaftanen tycks Li Edelkoort aldrig få nog av, både för män och kvinnor.

– Jag såg nyligen en rubrik i Vogue ’Kan jag gå till kontoret i kaftan?’ Den säger mycket om hur viktig kaftanen är och hur mycket den kan varieras. Acnes variant med lång spetsig luva är fantastisk!

Ett annat plagg som Li Edelkoort lyfter fram som nyckelplagg är den vida kjolen, helst buren till blus.

– Kjolen har varit helt marginaliserad men nu vill vi ha vida, svepande kjolar. Det beror delvis på utställningen om Frida Kahlo, som är en hjälte för många, både som kvinna, mexikan och konstnär.

Folkloreinspirationen spiller även över på sport- och streetmodet där influenser från Afrika och shamanism bidrar med päls- och fjäderdekorer, fransar, rustika material och naiva mönster. Streetsidan förnyas också av figurativa och organiska mönster, popgrälla motiv från matförpackningar, smågnetiga Libertyblommor och klara friska färger som solgult, rosa och rött, gärna i färgfältseffekter.

Som kontrast mot det mönstrade och färgstarka finns en nedtonad del där avancerad tillskärning och high tech-material framhävs i enfärgade, voluminösa plagg, ibland med ett mjukt fall som inte tidigare förknippats med streetmode. Den enskilt viktigast detaljen här är påstickade fickor, både som accent i avvikande färg och hybrider mellan väska och plagg.

– Färgerna är grå som gatan, ibland med starka accenter av blått. Vi pratar också om den gröna gatan, som i maskrosens kraft, säger Li Edelkoort och visar en grönskala från barrgrönt till surgult.

Allt på storstadsgatan inspirerar, inte bara färgerna, utan också arkitekturen som översätts till mönster och turistshopparnas souvenirer som uppenbarligen även Balenciaga funnit oemotståndligt. Enligt Li Edelkoort blev lyxmärket nyligen stämda av en souvenirbutik på Canal Street i New York för att de kopierat en turistväska med New York-tryck.

– Det är första gången jag hört talas om en liten butik som stämmer ett lyxmärke för kopiering. Apropå det måste jag ge er ett råd. Om ni ska försöka er på den här stilen – låt en ung praktikant göra det. Vi klarar det inte, vi har för god smak, säger Li Edelkoort med glimten i ögat till det samlade modeetablissemanget i publiken.

5 trendspaningar från Trend Union

Vida kjolen

Ju vidare desto bättre. Rynkad, veckad eller plisserad, runt-knäet-lång, mönstrad, färgstark och helst dekorerad med band.

Arbetarkläder

Blåskalan och indigo blir oerhört viktig. Denimsegmentet går mot workwear med inslag av ikat, små blåvita mönster och japansk sashiko-teknik.

En bit tyg

Blusar av fyrkantiga tygbitar, sjalar som bärs som toppar och kjolar, turbaner, breda tygbälten och ponchos. Allt vi behöver är en bit tyg.

Band

Mönstervävda färgstarka band lindas runt midja, vader och handleder, flätas in i håret, sys samman till tyg och appliceras som bårder på plagg.

Nyckelplagg

Kaftanen, djellaban, broderade bondblusen, vida kjolen, haremsbyxorna, obi-bältet, midjeförklädet, kimonon, anoraken.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Arkiv

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Maxjenny till Mood

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.141