23948sdkhjf

Trendspaning vår 2020

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Trend Union satsar allt på ett kort våren 2020. Med folklore från hela världen, starka färger och handgjorda detaljer vill Li Edelkoort förvandla våra dagliga klädval till glädjestunder.

Läs också: Från kamplust till stjärnglitter

Om tio år kommer inget att vara sig likt i världen, enligt Li Edelkoort. I alla fall inte vad gäller hur, var – och i bästa fall om – vi arbetar. Artificiell intelligens är nämligen både billigare, smartare och snabbare än mänsklig arbetskraft. Och ingen går säker.

– Nästa yrkesgrupper som kommer att drabbas är medicin och juridik. Datorer är mycket säkrare och snabbare på att samla information för att ställa en diagnos eller göra juridisk research.

Nyligen förlorade Li Edelkoort själv två japanska kunder eftersom de ersatt sina designer med AI.

– Som det ser ut i branschen pressas designer till att göra likadana saker. Sedan får de skulden för att allt blir likriktat. Så det är inte konstigt att vi i dag är i den här situationen.

Läs också: Tvetydiga trender

En sak kan dock inte datorerna göra – det unika och handgjorda – vilket Li Edelkoort råder branschen att ta fasta på. Inför våren 2020 slår hon ett kraftfullt slag för vävda band, patchwork, flätningar, applikationer, spetsar och dekorer av fjädrar, fransar och pärlor – och framför allt broderier.

– Brodyr är en källa till glädje, en hyllning till mänsklig kreativitet.

Broderiernas teknik och motiv hämtas från traditionella plagg i Östeuropa och Sydamerika, Afrika, Indien och Sydostasien. Li Edelkoort menar att folklore är universell och liknande plagg, mönster och detaljer alltid finns i flera kulturer.

– Folklore kommer från överallt. Ingen äger den. Vissa vill göra det, men det är en absurd patriotism. Dreadlocks var till exempel vitt från början, sedan hamnade det i Indien, därefter Etiopien och sedan Västindien.

Folklore ingår ofta som en pikant detalj i trendsammanhang, där slutresultatet brukar bli några broderade blusar i butik. Men Li Edelkoort lämnar inga andra alternativ. Hon går all-in. Färgerna är många och pigmentrika, mönster kombineras med andra mönster, blommiga och rutiga tyger broderas och plaggen pryds av mönstervävda band och dekorationer. Allt mixas sedan i en och samma outfit i en etnisk färg- och mönsterexplosion.

– Det är dags att återskapa glädjen i att klä sig!

För den som känner sig tveksam till färgglädjen finns ett diskretare, men lika etniskt, sidospår i sommarlätta kaftaner, djellabas och kurta-skjortor i vitt och neutrala färger. Kaftanen tycks Li Edelkoort aldrig få nog av, både för män och kvinnor.

– Jag såg nyligen en rubrik i Vogue ’Kan jag gå till kontoret i kaftan?’ Den säger mycket om hur viktig kaftanen är och hur mycket den kan varieras. Acnes variant med lång spetsig luva är fantastisk!

Ett annat plagg som Li Edelkoort lyfter fram som nyckelplagg är den vida kjolen, helst buren till blus.

– Kjolen har varit helt marginaliserad men nu vill vi ha vida, svepande kjolar. Det beror delvis på utställningen om Frida Kahlo, som är en hjälte för många, både som kvinna, mexikan och konstnär.

Folkloreinspirationen spiller även över på sport- och streetmodet där influenser från Afrika och shamanism bidrar med päls- och fjäderdekorer, fransar, rustika material och naiva mönster. Streetsidan förnyas också av figurativa och organiska mönster, popgrälla motiv från matförpackningar, smågnetiga Libertyblommor och klara friska färger som solgult, rosa och rött, gärna i färgfältseffekter.

Som kontrast mot det mönstrade och färgstarka finns en nedtonad del där avancerad tillskärning och high tech-material framhävs i enfärgade, voluminösa plagg, ibland med ett mjukt fall som inte tidigare förknippats med streetmode. Den enskilt viktigast detaljen här är påstickade fickor, både som accent i avvikande färg och hybrider mellan väska och plagg.

– Färgerna är grå som gatan, ibland med starka accenter av blått. Vi pratar också om den gröna gatan, som i maskrosens kraft, säger Li Edelkoort och visar en grönskala från barrgrönt till surgult.

Allt på storstadsgatan inspirerar, inte bara färgerna, utan också arkitekturen som översätts till mönster och turistshopparnas souvenirer som uppenbarligen även Balenciaga funnit oemotståndligt. Enligt Li Edelkoort blev lyxmärket nyligen stämda av en souvenirbutik på Canal Street i New York för att de kopierat en turistväska med New York-tryck.

– Det är första gången jag hört talas om en liten butik som stämmer ett lyxmärke för kopiering. Apropå det måste jag ge er ett råd. Om ni ska försöka er på den här stilen – låt en ung praktikant göra det. Vi klarar det inte, vi har för god smak, säger Li Edelkoort med glimten i ögat till det samlade modeetablissemanget i publiken.

5 trendspaningar från Trend Union

Vida kjolen

Ju vidare desto bättre. Rynkad, veckad eller plisserad, runt-knäet-lång, mönstrad, färgstark och helst dekorerad med band.

Arbetarkläder

Blåskalan och indigo blir oerhört viktig. Denimsegmentet går mot workwear med inslag av ikat, små blåvita mönster och japansk sashiko-teknik.

En bit tyg

Blusar av fyrkantiga tygbitar, sjalar som bärs som toppar och kjolar, turbaner, breda tygbälten och ponchos. Allt vi behöver är en bit tyg.

Band

Mönstervävda färgstarka band lindas runt midja, vader och handleder, flätas in i håret, sys samman till tyg och appliceras som bårder på plagg.

Nyckelplagg

Kaftanen, djellaban, broderade bondblusen, vida kjolen, haremsbyxorna, obi-bältet, midjeförklädet, kimonon, anoraken.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.212