23948sdkhjf

Trendspaning vår 2020

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Trend Union satsar allt på ett kort våren 2020. Med folklore från hela världen, starka färger och handgjorda detaljer vill Li Edelkoort förvandla våra dagliga klädval till glädjestunder.

Läs också: Från kamplust till stjärnglitter

Om tio år kommer inget att vara sig likt i världen, enligt Li Edelkoort. I alla fall inte vad gäller hur, var – och i bästa fall om – vi arbetar. Artificiell intelligens är nämligen både billigare, smartare och snabbare än mänsklig arbetskraft. Och ingen går säker.

– Nästa yrkesgrupper som kommer att drabbas är medicin och juridik. Datorer är mycket säkrare och snabbare på att samla information för att ställa en diagnos eller göra juridisk research.

Nyligen förlorade Li Edelkoort själv två japanska kunder eftersom de ersatt sina designer med AI.

– Som det ser ut i branschen pressas designer till att göra likadana saker. Sedan får de skulden för att allt blir likriktat. Så det är inte konstigt att vi i dag är i den här situationen.

Läs också: Tvetydiga trender

En sak kan dock inte datorerna göra – det unika och handgjorda – vilket Li Edelkoort råder branschen att ta fasta på. Inför våren 2020 slår hon ett kraftfullt slag för vävda band, patchwork, flätningar, applikationer, spetsar och dekorer av fjädrar, fransar och pärlor – och framför allt broderier.

– Brodyr är en källa till glädje, en hyllning till mänsklig kreativitet.

Broderiernas teknik och motiv hämtas från traditionella plagg i Östeuropa och Sydamerika, Afrika, Indien och Sydostasien. Li Edelkoort menar att folklore är universell och liknande plagg, mönster och detaljer alltid finns i flera kulturer.

– Folklore kommer från överallt. Ingen äger den. Vissa vill göra det, men det är en absurd patriotism. Dreadlocks var till exempel vitt från början, sedan hamnade det i Indien, därefter Etiopien och sedan Västindien.

Folklore ingår ofta som en pikant detalj i trendsammanhang, där slutresultatet brukar bli några broderade blusar i butik. Men Li Edelkoort lämnar inga andra alternativ. Hon går all-in. Färgerna är många och pigmentrika, mönster kombineras med andra mönster, blommiga och rutiga tyger broderas och plaggen pryds av mönstervävda band och dekorationer. Allt mixas sedan i en och samma outfit i en etnisk färg- och mönsterexplosion.

– Det är dags att återskapa glädjen i att klä sig!

För den som känner sig tveksam till färgglädjen finns ett diskretare, men lika etniskt, sidospår i sommarlätta kaftaner, djellabas och kurta-skjortor i vitt och neutrala färger. Kaftanen tycks Li Edelkoort aldrig få nog av, både för män och kvinnor.

– Jag såg nyligen en rubrik i Vogue ’Kan jag gå till kontoret i kaftan?’ Den säger mycket om hur viktig kaftanen är och hur mycket den kan varieras. Acnes variant med lång spetsig luva är fantastisk!

Ett annat plagg som Li Edelkoort lyfter fram som nyckelplagg är den vida kjolen, helst buren till blus.

– Kjolen har varit helt marginaliserad men nu vill vi ha vida, svepande kjolar. Det beror delvis på utställningen om Frida Kahlo, som är en hjälte för många, både som kvinna, mexikan och konstnär.

Folkloreinspirationen spiller även över på sport- och streetmodet där influenser från Afrika och shamanism bidrar med päls- och fjäderdekorer, fransar, rustika material och naiva mönster. Streetsidan förnyas också av figurativa och organiska mönster, popgrälla motiv från matförpackningar, smågnetiga Libertyblommor och klara friska färger som solgult, rosa och rött, gärna i färgfältseffekter.

Som kontrast mot det mönstrade och färgstarka finns en nedtonad del där avancerad tillskärning och high tech-material framhävs i enfärgade, voluminösa plagg, ibland med ett mjukt fall som inte tidigare förknippats med streetmode. Den enskilt viktigast detaljen här är påstickade fickor, både som accent i avvikande färg och hybrider mellan väska och plagg.

– Färgerna är grå som gatan, ibland med starka accenter av blått. Vi pratar också om den gröna gatan, som i maskrosens kraft, säger Li Edelkoort och visar en grönskala från barrgrönt till surgult.

Allt på storstadsgatan inspirerar, inte bara färgerna, utan också arkitekturen som översätts till mönster och turistshopparnas souvenirer som uppenbarligen även Balenciaga funnit oemotståndligt. Enligt Li Edelkoort blev lyxmärket nyligen stämda av en souvenirbutik på Canal Street i New York för att de kopierat en turistväska med New York-tryck.

– Det är första gången jag hört talas om en liten butik som stämmer ett lyxmärke för kopiering. Apropå det måste jag ge er ett råd. Om ni ska försöka er på den här stilen – låt en ung praktikant göra det. Vi klarar det inte, vi har för god smak, säger Li Edelkoort med glimten i ögat till det samlade modeetablissemanget i publiken.

5 trendspaningar från Trend Union

Vida kjolen

Ju vidare desto bättre. Rynkad, veckad eller plisserad, runt-knäet-lång, mönstrad, färgstark och helst dekorerad med band.

Arbetarkläder

Blåskalan och indigo blir oerhört viktig. Denimsegmentet går mot workwear med inslag av ikat, små blåvita mönster och japansk sashiko-teknik.

En bit tyg

Blusar av fyrkantiga tygbitar, sjalar som bärs som toppar och kjolar, turbaner, breda tygbälten och ponchos. Allt vi behöver är en bit tyg.

Band

Mönstervävda färgstarka band lindas runt midja, vader och handleder, flätas in i håret, sys samman till tyg och appliceras som bårder på plagg.

Nyckelplagg

Kaftanen, djellaban, broderade bondblusen, vida kjolen, haremsbyxorna, obi-bältet, midjeförklädet, kimonon, anoraken.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daisy Grace under lupp

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

De föreslås till MQ

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Nyhetsbrev

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Arkiv

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Digital kompetensutveckling en investering för framtiden

Utbildningsprogrammet Transformationsloopen ska sporra personalen

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Asos rekryterar

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.123