23948sdkhjf

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Fristads målsättning med den nya mätningen  är att sätta standarden och ta fram ett verktyg som kan användas av hela branschen och som visar på full transparens och plaggets totala miljöpåverkan över hela dess livscykel.

Arbetet har tagit cirka 1,5 år från start till färdig metod och genomförts i nära samarbete med RISE och textilforskaren Sandra Roos som tillsammans med produktutvecklare, designer och tillverkare gått igenom hela produktionsprocessen fram till färdigt plagg.

Riktiga miljöbovar i processen som infärgning och vattenförbrukning men även val av material, plaggkonstruktion, mängden material och elförbrukning i fabriken till paketering och transport av det färdiga plagget har gåtts igenom.

I höst släpper företaget den första kollektion för hantverkare som är helt märkt enligt miljödeklarationen EPD, Environmental Product Declaration. I dag används mätningen inom områden som exempelvis byggbranschen men har hittills inte varit möjlig att använda på plagg.

- Att vara först ut och bryta ny mark inom området har varit ett omfattande, tidskrävande och väldigt roligt arbete. Vi har lärt oss massor och det är en milstolpe för hela branschen när vi nu har visat att det är möjligt. Nu hoppas vi att fler företag hakar på och använder sig av EPD för att verifiera miljöpåverkan på ett standardiserat sätt, säger Sandra Roos, textilforskare på RISE i en kommentar.

Parallellt med framtagandet av den nya kollektionen har det även gjorts mätningar på motsvarande plagg i Fristads befintliga sortimentet för att kunna jämföra mot.

Mer om: Fristads
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt avtal ska ge Odd Molly medieutrymme - gör riktade nyemissioner

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Firar 20 år med jubileumskollektion och ny e-handel

Säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

WeSC: Har finansiering för tre månader

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Mini Rodini till T-mall

Barnklädesmärket öppnar butik på Alibaba-ägda e-handelssajten.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Plus

Hantverk vs hightech

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152