23948sdkhjf

VRG nysatsar med Rizzo: " Vi har valt en mer exklusiv strategi"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I slutet av mars öppnar ny fysisk butik i Stockholm och därtill väntar uppdaterad webbutik. Habit har pratat med vd Jonas Ottosson om nya strategin.

Rizzo öppnar ny butik om 100 kvadratmeter säljyta på Nybrogatan 9 i Stockholm den 21 mars.

Läs också: Herrskoyta i ny form

Hela Rizzos butikskoncept har setts över och uppdaterats av Venue Retail Groups egna designteam.

Öppningen av den nya fysiska butiken sker även i samklang med en uppdaterad webbutik, för att stärka konceptet digitalt, och den fysiska butiken ska även fungera som ett showroom och serva e-handelskunder.

När koncernen i höstas aviserade stängning av ett antal Rizzo-butiker så var det många som fick för sig att koncernen helt skulle lägga ned varumärket.

- Vi har valt en mer exklusiv strategi. När vi kommunicerade att vi skulle stänga 10 av 14 av Rizzos butiker så trodde många av vi skulle släppa varumärket helt vilket inte kunde vara längre från sanningen; vi ska istället stärka varumärket genom att finnas på få utvalda platser fysisk och istället lägga krut digitalt. Men vi var tvungna att ta ett strategiskt beslut och vi valde att gå upp och göra konceptet mer exklusivt och se över hela sortimentet, säger Jonas Ottosson, vd Venue Retail Group till Habit.

Att driva skobutiker i mellanstora städer runt om i landet för ett koncept som Rizzo fungerar inte längre menar han och säger att Venue Retail Group med varumärket måste höja sig ett snäpp från traditionella skofackhandeln och massmarknaden.

Det nya Rizzo ska enligt Jonas Ottosson andas en mer exklusiv känsla och ska i stil och sortiment matcha koncernens enheter för dam- och herrskor och accessoarer på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg.

Stärka varumärket Rizzo ska koncernen göra både genom nytt butikskoncept men även genom ett eget starkt sortiment av skor och väskor tillverkade i Europa. Hela erbjudandet och sortimentet har därför setts över.

Därtill har Rizzos accessoarkoncept utökats med nya väskmodeller i läder samt småläder.

Lejonparten i nya Rizzos sortimentet består dock enligt Jonas Ottosson av starka externa varumärken vilket också är viktigt för att ge ett brett och stilsäkert utbud till kunderna menar han.

Den nya butiken på Nybrogatan i Stockholm blir startskottet för nysatsningen av Rizzo och adressen är perfekt enligt Jonas Ottosson. Lokalen hyste tidigare ett annat skokoncept och Rizzo får menar han sällskap av flera andra mycket fina modekoncept, inredningsbutiker, kaféer och restauranger. Därtill ligger en skomakare om hörnet från den nya butiken.Han tycker att gatan är på väg att återfå glansen som klassisk shoppinggata igen.

Tanken var dock från början att fortsätta verksamheten i butiken på Biblioteksgatan. Men fastigheten totalförstördes i en brand i november 2017 och även om byggnaden även i framtiden ska hysa kommersiella lokaler så kommer det ta tid innan det kan bli verklighet. Till Svt sa fastighetsägaren Hufvudstaden häromdagen att fasaden går att rädda och att huset beräknas stå klart 2022.

- Ambitionen var att fortsätta på Biblioteksgatan men nu kan vi inte vänta på det och vi vet att det kommer att dröja innan fastigheten kan vara öppen för handel igen. Det är synd men samtidigt så är vi mycket nöjda med det nya butiksläget.

Nysatsningen för Rizzo handlar om fyra fysiska butiker samt e-handel. Förutom butiken på Nybrogatan ska enheten för Rizzo i Mall of Scandinavia i Stockholm finnas kvar och Jonas Ottosson är mycket nöjd med närvaron och ruljansen i butiken i köpcentrumet.

Därtill ska Rizzo finnas fysiskt med en butik vardera i Göteborg och Malmö. Huruvida det handlar om helt nya butikslägen eller befintliga kan inte Jonas Ottosson säga i nuläget.

- Det kan hända att vi byter affärslägen för när vi ska ha färre butiker så måste det vara perfekta adresser. Vi ser hela tiden över och skruvar på butiksbeståndet inom hela koncernen, det måste vi göra för att anpassa oss. Men vi är väldigt nöjda med Rizzos nya uttryck och ser fram emot att möta alla våra kunder i en ny miljö.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Guldknappen till Haglöfs

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Minskad försäljning för Wesc

Arkiv

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Na-kd börjar klimatkompensera

Amerikansk skjortkedja till Europa

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.168