23948sdkhjf

Haglöfs mot nya mål

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ser över produktmix, gör satsningar inom innovation och drar upp tempot inom digital kommunikation och försäljning.

I höstas tog sport- och outdoorföretaget  fram en ny tillväxtstrategi för tiden fram till 2022 som bland annat ska innebära ökad tillväxttakt genom ny produktmix och ytterligare satsningar inom innovation och varumärkesprofilering.

– Den nya strategin kommer göra det möjligt för Haglöfs att bli mycket mer fokuserat. Våra produkter, varumärkesprofilering och marknadsföring kommer bättre att återspegla vårt hantverk, arv och konkurrenskraft med högpresterande premiumprodukter. Vi kommer också att bli mycket mer konsumentorienterade, säger vd Carsten Unbehaun i en kommentar.

Inom affärsområdet Clothing ska fokus ligga på skal- och isoleringskategorier och inom affärsområdena Footwear och Hardware kommer bolaget att fokusera på lågskor och ryggsäckar för dagsturer. För att se över hel produktutbudet har Haglöfs rekryterat Paul Cosgrove till posten som ny global produktdirektör.

Därtill ska företaget lägga krut på digital försäljning; både via egen webbhandel och externa e-handlare. Strategin ska stärka varumärket och försäljningen i Norden och globalt och en översyn av  försäljningskanaler har gjort och därtill har företaget  presenterat en egen e-handelskanal och omarbetat sin varumärkesplattform. 

– Vi ser en stor tillväxtpotential inom digital försäljning - tillsammans med våra premiumpartners samt via vår egen e-handelsplattform. Eftersom konsumenterna blir alltmer digitala ser vi också möjligheter att genom digital kommunikation bygga starkare relationer med våra kunder för att stödja varumärkespreferens och -lojalitet. En av våra viktigaste prioriteringar framöver är att stärka vår varumärkespositionering som ”the progressive outdoor performance brand from Sweden”, säger Carsten Unbehaun.

I ett pressmeddelande skriver sport- och outdoorföretaget att 2018 blev ett bättre år med ökad nettoomsättning och förbättrad bruttomarginal. Sedan 2010 ägs Haglöfs av Asics. 

Mer om: Haglöfs
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Maxjenny till Mood

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.175