23948sdkhjf

Gap styckas och stänger butiker

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Butikskoncern delas upp och slår igen 230 butiker.

Det amerikanska bolaget Gap Inc som hyser kedjorna Gap, Banana Republic och Old Navy annonserar planer på omstrukturering. Old Navy, den kedja i koncernen som stått för tillväxten i koncernen medan Gap backat under flera år, sätts i ett eget börsnoterat bolag. Övriga butiksskyltar samlas i ett ännu inte namngivet företag.

Läs också: Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Tillkännagivandet kommer samtidigt som bolaget rapporterar om resultaten för sista kvartalet och helåret 2018. Siffrorna visar att Gap-kedjan fortsätter i en negativ säljspiral och minskar med fem procent, både för sista kvartalet och för helåret. Endast Old Navy visar en positiv utveckling, trots ett svagare sista kvartal. För hela butikskoncernen blir därmed omsättningen oförändrad jämfört med året innan. Koncernens nettoomsättning uppgick till 16,6 miljarder dollar 2018.

Gap annonserade också planer på att omstrukturera butiksflottan vilket inkluderar stängning av 230 Gap-butiker under de närmaste två åren. Den uppskattade försäljningsbortfallet beräknas till cirka 625 miljoner dollar samt extrakostnader om upp till 300 miljoner dollar i utgifter i samband med åtgärden.

Bedömare menar att styckningen av koncernen är en logisk åtgärd, efter att Old Navy stadigt tagit försäljning från Gap-butikerna. Kedjorna säljer likartade sortiment av klassiska leisure-kollektioner emedan Old Navy haft en mer konkurrenskraftig prisbild. Efter att den sistnämnda börjat dominera inom bolaget, kan nu de separata bolagen satsa på olika strategier.

Gap-aktiens kurs steg markant på New York-börsen efter att planerna utannonserats.

Mer om: Gap | Old Navy
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.093