23948sdkhjf

Gap styckas och stänger butiker

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Butikskoncern delas upp och slår igen 230 butiker.

Det amerikanska bolaget Gap Inc som hyser kedjorna Gap, Banana Republic och Old Navy annonserar planer på omstrukturering. Old Navy, den kedja i koncernen som stått för tillväxten i koncernen medan Gap backat under flera år, sätts i ett eget börsnoterat bolag. Övriga butiksskyltar samlas i ett ännu inte namngivet företag.

Läs också: H&M -global topparbetsgivare

Tillkännagivandet kommer samtidigt som bolaget rapporterar om resultaten för sista kvartalet och helåret 2018. Siffrorna visar att Gap-kedjan fortsätter i en negativ säljspiral och minskar med fem procent, både för sista kvartalet och för helåret. Endast Old Navy visar en positiv utveckling, trots ett svagare sista kvartal. För hela butikskoncernen blir därmed omsättningen oförändrad jämfört med året innan. Koncernens nettoomsättning uppgick till 16,6 miljarder dollar 2018.

Gap annonserade också planer på att omstrukturera butiksflottan vilket inkluderar stängning av 230 Gap-butiker under de närmaste två åren. Den uppskattade försäljningsbortfallet beräknas till cirka 625 miljoner dollar samt extrakostnader om upp till 300 miljoner dollar i utgifter i samband med åtgärden.

Bedömare menar att styckningen av koncernen är en logisk åtgärd, efter att Old Navy stadigt tagit försäljning från Gap-butikerna. Kedjorna säljer likartade sortiment av klassiska leisure-kollektioner emedan Old Navy haft en mer konkurrenskraftig prisbild. Efter att den sistnämnda börjat dominera inom bolaget, kan nu de separata bolagen satsa på olika strategier.

Gap-aktiens kurs steg markant på New York-börsen efter att planerna utannonserats.

Mer om: Gap | Old Navy
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv
Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Stockmann säger upp 150

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Claire Group stannar i familjen

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.19