23948sdkhjf

Zalando ökar tillväxttakten

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Europas största modeplattform ökade med 25 procent i fjärde kvartalet 2018 och spår fortsatt ökning.

Modehandelsplattformen Zalando avslutade ett starkt 2018 med att en ökning i tillväxttakten. För helåret rapporterar bolaget nu en ökning med 20 procent till 5,4 miljarder euro i omsättning. Vinsten slutade på 173 miljoner euro.

Läs också: Zalando: Lyckat med hämtställe hos privatpersoner

Med denna tillväxttakt spår nu det Kinnevikägda bolaget en fortsatt ökning på upp till 25 procent för 2019 med en vinstprognos på omkring 200 miljoner euro.

– 2018 hade sina utmaningar, men vi fokuserade våra ansträngningar under fjärde kvartalet för en stark avslutning på året. Vårt resultat under fjärde kvartalet ger oss förtroende för att våra långsiktiga tillväxtplaner är på rätt väg, säger co-vd Rubin Ritter i en kommentar.

Målsättningen för de kommande fem åren är att utveckla plattformen ytterligare och redovisa Gross Merchandise Volume (GMV) för att öka transparens och bättre överblick över plattformens handel. GMV beskriver det totala belopp som kunderna spenderar på Zalando-plattformen genom varor från både grossist- och partnerprogram. År 2018 växte Zalandos GMV med 21 procent till 6,6 miljarder euro och till 2024 ska GMV ha ökat till 20 miljarder euro.

Zalando hade 26,4 miljoner aktiva kunder under 2018 (2017: 23,1 miljoner), vilket gav 116,2 miljoner order (2017: 90,5 miljoner). Det övergripande trafiken ökade till 3,1 miljarder besök (2017: 2,6 miljarder). Fjärde kvartalet markerade särskilt stark tillväxt, med nära en miljard besök och 1,3 miljoner nya aktiva kunder -– den högsta kvartalsvisa aktiva kundökningen på fem år, enligt bolaget.

Mer om: Zalando
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Så ska Monki engagera kunderna

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Arkiv

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Digitalt butikskoncept prisat

Marimekko höjer vinstprognos

Whyreds medgrundare sparkas

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Här är den nya vågen av kreatörer

Pure London breddas

Spinnova i investeringsrunda

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Jobb & Karriär
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

Nu är det klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Butiksnytt
Ny butik för Myrqvist

Öppnar ny butik som är till ytan fem gånger så stor som den första på Grev Turegatan.

Jobb & Karriär
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

H&M majoritetsägare i Sellpy

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Strumpbolaget flyttar igen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.133