23948sdkhjf

Efter Ikea och Ellos – även Åhléns lanserar digital marknadsplats

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Vem vill inte bli ett nytt Amazon, Alibaba eller Zalando? Allt fler svenska företag satsar nu på egna e-handelsplattformar i ett försök att erövra ett helt segment. Ikea har planer på att bli ett Zalando för möbler och Ellos har precis lanserat en e-handelsplattform för heminredning som ska rymma både egna och externa varumärken. Nu bygger även Åhléns en digital marknadsplats där varuhuset tippas vilja samla även utomstående aktörer. 

Läs också: Trög utveckling för Åhléns modedel

E-handelsplattformen Åhlens Marketplace ska lanseras under sommaren 2019. Varuhuset har nyligen sökt ”onboarding managers” som ska hjälpa utomstående säljare att etablera sig på den nya plattformen, skriver DI Digital.

Åhlens, som ägs av Axel Johnson-koncernen, har tecknat avtal med det nederländska betalbolaget Adyen om att leverera betallösningar i butiker, online och på den kommande e-handelsplattformen.

– Ofta kan man ha en storbank i butiken och en annan betalväxel på nätet. Då går det inte att göra en e-handelsretur i butik. Men vi kopplar ihop det och erbjuder tjänster som Apple Pay, Google Pay, Ali Pay och WeChat Pay”, säger Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen, till Di Digital. 

Adyen är Europas största betalbolag med ett börsvärde på drygt 200 miljarder kronor. Bland de svenska kunderna finns Spotify, H&M, Daniel Wellington och Elgiganten.

Vid sidan av e-handelsprojektet är Åhléns också i full färd med att rulla ut sitt nya outletkoncept, senast i Örebro i förra veckan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.137