23948sdkhjf

Efter Ikea och Ellos – även Åhléns lanserar digital marknadsplats

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Vem vill inte bli ett nytt Amazon, Alibaba eller Zalando? Allt fler svenska företag satsar nu på egna e-handelsplattformar i ett försök att erövra ett helt segment. Ikea har planer på att bli ett Zalando för möbler och Ellos har precis lanserat en e-handelsplattform för heminredning som ska rymma både egna och externa varumärken. Nu bygger även Åhléns en digital marknadsplats där varuhuset tippas vilja samla även utomstående aktörer. 

Läs också: Twilfit till Åhléns

E-handelsplattformen Åhlens Marketplace ska lanseras under sommaren 2019. Varuhuset har nyligen sökt ”onboarding managers” som ska hjälpa utomstående säljare att etablera sig på den nya plattformen, skriver DI Digital.

Åhlens, som ägs av Axel Johnson-koncernen, har tecknat avtal med det nederländska betalbolaget Adyen om att leverera betallösningar i butiker, online och på den kommande e-handelsplattformen.

– Ofta kan man ha en storbank i butiken och en annan betalväxel på nätet. Då går det inte att göra en e-handelsretur i butik. Men vi kopplar ihop det och erbjuder tjänster som Apple Pay, Google Pay, Ali Pay och WeChat Pay”, säger Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen, till Di Digital. 

Adyen är Europas största betalbolag med ett börsvärde på drygt 200 miljarder kronor. Bland de svenska kunderna finns Spotify, H&M, Daniel Wellington och Elgiganten.

Vid sidan av e-handelsprojektet är Åhléns också i full färd med att rulla ut sitt nya outletkoncept, senast i Örebro i förra veckan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt avtal ska ge Odd Molly medieutrymme - gör riktade nyemissioner

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Firar 20 år med jubileumskollektion och ny e-handel

Säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

WeSC: Har finansiering för tre månader

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Mini Rodini till T-mall

Barnklädesmärket öppnar butik på Alibaba-ägda e-handelssajten.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Plus

Hantverk vs hightech

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134