23948sdkhjf

Retrostrumpbyxor i ny tappning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntights med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Terezia Prazska ligger bakom nya barnmodemärket Silly Silas som nyligen lanserade klassiska baby- och barntights från Tjeckien och Slovakien i Sverige.

Sedan ett par år tillbaka bor hon i Sverige och när hon fick sitt första barn fick hon ett par tights med hängslen av sin mor; plagg som sedan länge tillverkas i Tjeckien och Slovakien men som hon aldrig stött på utanför hemlandet Tjeckien.

Idén med varumärket är att ta fram klassiska, praktiska, mjuka och lekvänliga plagg med tydlig retrokänsla. I framtiden ska märket även rymma fler plagg enligt samma filosofi och som är traditionellt producerade och som hon säger; "retro smart".

- Hela idén till märket kom när min son var några månader gammal och min mamma gav honom ett par tights med hängslen. Jag blev omedelbart förälskad i dem, eftersom de var så bekväma, praktiska och i mina ögon  de sötaste plagg jag någonsin sett. Jag förstod från mina föräldrar att de var mycket populära när de var barn och men att de sedan försvann från de tjeckiska garderoberna. De var inte populära längre när jag var baby. Jag ville ta dem utanför Tjeckien och Slovakien och se om mammor och pappor i andra länder skulle uppskatta dem lika mycket som jag gör, säger Terezia Prazska till Habit.

Tajtsen är tradtionellt framtagna i 100 procent bomull i Tjeckien i en fabrik som har tillverkat dem i årtionden.

- Det är som alla väggar på produktionsplatsen andas historia och traditioner och det gör tajtsen ännu mer speciella, säger Terezia Prazska.

Tightsen kan bäras som byxor men också under byxor och kjolar. Första kollektionen rymmer strumpbyxor i åtta färger och i två kollektioner, The retroist och The minimalist, till baby och barn 0 till 2 år och från storlek 50 till 80. Tre av modellerna har specialblandning med vit bomull och fler färger väntar.

- Några av föräldrarna tycker om att barnen bär dem även omvända, med vår logga framåt, och det är okej också eftersom de är så flexibla att de kan bäras från båda sidor. Hängslena håller strumpbyxorna på plats, så de små upptäckterna kan möta världen och upptäcka allt som är nytt kring dem. Tack vare att de är höga i midjan sitter de  bra utan att de känns för tajt för små barnmagar.

Initialt satsar Terezia  Prazska på att sälja via den egna webbutiken men hoppas också att återförsäljare på sikt ska vara intresserade att sälja märket.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.179