23948sdkhjf

Retrostrumpbyxor i ny tappning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntights med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Terezia Prazska ligger bakom nya barnmodemärket Silly Silas som nyligen lanserade klassiska baby- och barntights från Tjeckien och Slovakien i Sverige.

Sedan ett par år tillbaka bor hon i Sverige och när hon fick sitt första barn fick hon ett par tights med hängslen av sin mor; plagg som sedan länge tillverkas i Tjeckien och Slovakien men som hon aldrig stött på utanför hemlandet Tjeckien.

Idén med varumärket är att ta fram klassiska, praktiska, mjuka och lekvänliga plagg med tydlig retrokänsla. I framtiden ska märket även rymma fler plagg enligt samma filosofi och som är traditionellt producerade och som hon säger; "retro smart".

- Hela idén till märket kom när min son var några månader gammal och min mamma gav honom ett par tights med hängslen. Jag blev omedelbart förälskad i dem, eftersom de var så bekväma, praktiska och i mina ögon  de sötaste plagg jag någonsin sett. Jag förstod från mina föräldrar att de var mycket populära när de var barn och men att de sedan försvann från de tjeckiska garderoberna. De var inte populära längre när jag var baby. Jag ville ta dem utanför Tjeckien och Slovakien och se om mammor och pappor i andra länder skulle uppskatta dem lika mycket som jag gör, säger Terezia Prazska till Habit.

Tajtsen är tradtionellt framtagna i 100 procent bomull i Tjeckien i en fabrik som har tillverkat dem i årtionden.

- Det är som alla väggar på produktionsplatsen andas historia och traditioner och det gör tajtsen ännu mer speciella, säger Terezia Prazska.

Tightsen kan bäras som byxor men också under byxor och kjolar. Första kollektionen rymmer strumpbyxor i åtta färger och i två kollektioner, The retroist och The minimalist, till baby och barn 0 till 2 år och från storlek 50 till 80. Tre av modellerna har specialblandning med vit bomull och fler färger väntar.

- Några av föräldrarna tycker om att barnen bär dem även omvända, med vår logga framåt, och det är okej också eftersom de är så flexibla att de kan bäras från båda sidor. Hängslena håller strumpbyxorna på plats, så de små upptäckterna kan möta världen och upptäcka allt som är nytt kring dem. Tack vare att de är höga i midjan sitter de  bra utan att de känns för tajt för små barnmagar.

Initialt satsar Terezia  Prazska på att sälja via den egna webbutiken men hoppas också att återförsäljare på sikt ska vara intresserade att sälja märket.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.131