23948sdkhjf

Naturnära och långsiktigt - möt Ores

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Lisa Thörnqvist ligger bakom nya modemärket Ores som var sist ut att visa under den gångna visningsveckan I Stockholm. Visningen ägde rum på restaurang Hillenberg.

Grundaren Lisa Thörnqvist  har ett långt förflutet från H&M där hon arbetat under de senaste tolv åren och där hon började direkt efter avslutad utbildning.

Hon har arbetat med flertalet koncept inom koncernen och just erfarenhet från produktion och produktutveckling tycker hon är en ovärderlig tillgång att ha i bagaget i den egna verksamheten.

Hon sade upp sig från modekoncernen för drygt ett år sedan och efter det har hon snabbt kommit i gång med det egna företaget; både på grund av det lustfyllda i att arbeta under egen flagg men också för att hon har kunskap om var och hur olika material tillverkas. Första kollektionen lanserades i augusti.

-Jag har länge haft ambitionen att starta ett eget märke, ända sedan utbildningen och nu kände jag mig redo för det, säger Lisa Thörnqvist till Habit.

Om hon startat varumärket då, direkt efter utbildningen, i stället för nu skulle det sett i princip likadant ut, säger hon,  för designestetiken och miljö- och materialintresset har alltid funnits där.

Ores är enligt Lisa Thörnqvist inget basvarumärke; den enkla minimalistiska estetiken till trots och hon är nog med att det inte får bli tråkigt modemässigt även om det i grunden är ett ekologiskt varumärke.

Ambitionen att ta fram två kollektioner per år. Utgångspunkten är material som ska var ekologiska och omsorgsfullt framtagna med hänsyn till natur och miljö. I första kollektionen har hon arbetat mycket med silke och ull men även andra naturmaterial som bambu och därtill  tänker hon titta på olika recyclade material.

 Lisa Thörnqvist använder även en del veganska alternativ och tog till senaste kollektionen fram accessoarer i kork; något som rönt en del intresse. Produktionen att plaggen sker både i Portugal, Indien och Kina då ullen i senaste kollektionen kommer från Mongoliet.

- Många plaggmodeller är klassiska men jag vänder mig till en modemedveten kund som uppskattar stil och design och tycker det är roligt med mode. Jag har fått väldigt bra respons inte minst när det gäller materialval och känsla i plaggen. Jag gillar silke och olikt vad många tycks tro så är det ett lättskött material, säger Lisa Thörnqvist till Habit.

Hon smygstartade lanseringen i höstas med egen webbutik men också genom att medverka i marknadsytan The Lobby på Regeringsgatan. Hon säger att hon vill och behöver komma ut till kunden fysisk för att plaggen ska komma till sin rätt och för att slutkunden ska kunna känna på materialen.

Dock är webbutiken en bra kanal inte minst marknadsföringsmässigt och hon har redan nått till kunder i London, Köpenhamn och Amsterdam; hon menar att svensk design och mode attraherar utanför Skandinavien. Men att komma nära kunder och press med visningar är också viktigt.

- Det var fantastiskt roligt att vara med under Fashion Week och sätta ihop visningen så att kläderna samspelar med miljö och musik. Det är väldigt viktigt att förmedla en känsla och ett koncept och det är genomgående i paketering och estetik. Jag vill fortsätta att arbeta så med visningar, presentationer och fotograferingar för att förmedla rätt känsla, säger Lisa Thörnqvist.

Hur ska du arbeta framgent när du nu har två kollektioner i ryggen?

- Jag kommer att satsa på att ta fram en höst- och vinterkollektion och en vår- och sommarkollektion varje år, men en del kvaliteter och modeller återkommer. Jag har noterat är att det inte alltid är de enklare eller billigare plaggen som säljer bäst utan det kan vara plagg som sticker ut både i pris, silhuett och i färg. Det är väldigt roligt och till våren har en kappa i en stark rosa ton fångat många och höstens storsäljare var en stor kofta i grövre stickning men med silkeslen känsla.

Och så namnet då?

Ores kommer från engelskan och betyder järnmalm; ett naturmaterial med inneboende tyngd, råhet och enkelhet; något som Lisa Thörnqvist tycker är signifikativt även för det egna nystartade varumärket som ska vara koncist och enkelt men ha ett tydligt uttryck.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.126