23948sdkhjf

Naturnära och långsiktigt - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Lisa Thörnqvist ligger bakom nya modemärket Ores som var sist ut att visa under den gångna visningsveckan I Stockholm. Visningen ägde rum på restaurang Hillenberg.

Grundaren Lisa Thörnqvist  har ett långt förflutet från H&M där hon arbetat under de senaste tolv åren och där hon började direkt efter avslutad utbildning.

Hon har arbetat med flertalet koncept inom koncernen och just erfarenhet från produktion och produktutveckling tycker hon är en ovärderlig tillgång att ha i bagaget i den egna verksamheten.

Hon sade upp sig från modekoncernen för drygt ett år sedan och efter det har hon snabbt kommit i gång med det egna företaget; både på grund av det lustfyllda i att arbeta under egen flagg men också för att hon har kunskap om var och hur olika material tillverkas. Första kollektionen lanserades i augusti.

-Jag har länge haft ambitionen att starta ett eget märke, ända sedan utbildningen och nu kände jag mig redo för det, säger Lisa Thörnqvist till Habit.

Om hon startat varumärket då, direkt efter utbildningen, i stället för nu skulle det sett i princip likadant ut, säger hon,  för designestetiken och miljö- och materialintresset har alltid funnits där.

Ores är enligt Lisa Thörnqvist inget basvarumärke; den enkla minimalistiska estetiken till trots och hon är nog med att det inte får bli tråkigt modemässigt även om det i grunden är ett ekologiskt varumärke.

Ambitionen att ta fram två kollektioner per år. Utgångspunkten är material som ska var ekologiska och omsorgsfullt framtagna med hänsyn till natur och miljö. I första kollektionen har hon arbetat mycket med silke och ull men även andra naturmaterial som bambu och därtill  tänker hon titta på olika recyclade material.

 Lisa Thörnqvist använder även en del veganska alternativ och tog till senaste kollektionen fram accessoarer i kork; något som rönt en del intresse. Produktionen att plaggen sker både i Portugal, Indien och Kina då ullen i senaste kollektionen kommer från Mongoliet.

- Många plaggmodeller är klassiska men jag vänder mig till en modemedveten kund som uppskattar stil och design och tycker det är roligt med mode. Jag har fått väldigt bra respons inte minst när det gäller materialval och känsla i plaggen. Jag gillar silke och olikt vad många tycks tro så är det ett lättskött material, säger Lisa Thörnqvist till Habit.

Hon smygstartade lanseringen i höstas med egen webbutik men också genom att medverka i marknadsytan The Lobby på Regeringsgatan. Hon säger att hon vill och behöver komma ut till kunden fysisk för att plaggen ska komma till sin rätt och för att slutkunden ska kunna känna på materialen.

Dock är webbutiken en bra kanal inte minst marknadsföringsmässigt och hon har redan nått till kunder i London, Köpenhamn och Amsterdam; hon menar att svensk design och mode attraherar utanför Skandinavien. Men att komma nära kunder och press med visningar är också viktigt.

- Det var fantastiskt roligt att vara med under Fashion Week och sätta ihop visningen så att kläderna samspelar med miljö och musik. Det är väldigt viktigt att förmedla en känsla och ett koncept och det är genomgående i paketering och estetik. Jag vill fortsätta att arbeta så med visningar, presentationer och fotograferingar för att förmedla rätt känsla, säger Lisa Thörnqvist.

Hur ska du arbeta framgent när du nu har två kollektioner i ryggen?

- Jag kommer att satsa på att ta fram en höst- och vinterkollektion och en vår- och sommarkollektion varje år, men en del kvaliteter och modeller återkommer. Jag har noterat är att det inte alltid är de enklare eller billigare plaggen som säljer bäst utan det kan vara plagg som sticker ut både i pris, silhuett och i färg. Det är väldigt roligt och till våren har en kappa i en stark rosa ton fångat många och höstens storsäljare var en stor kofta i grövre stickning men med silkeslen känsla.

Och så namnet då?

Ores kommer från engelskan och betyder järnmalm; ett naturmaterial med inneboende tyngd, råhet och enkelhet; något som Lisa Thörnqvist tycker är signifikativt även för det egna nystartade varumärket som ska vara koncist och enkelt men ha ett tydligt uttryck.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079