23948sdkhjf

Björn Borg avslutar i fin form

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Sportmodebolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 14,6 miljoner kronor (11) för det fjärde kvartalet 2018. Resultatet per aktie uppgick till 0:58 kronor (0:43).

Nettoomsättningen blev 196,9 miljoner kronor (170)vilket var en ökning om 15,6 procent. Bruttomarginalen uppgick till 55,5 procent (58,3). Rörelseresultatet blev 16 miljoner kronor (16,9).

Tillväxten drivs av god utveckling i Sverige där jämförbara försäljningen ökade med 3,3 procent och ökade både i de egna butikerna och hos återförsäljarna.

Bolaget ser även tillväxt i Norge och England medan Belgien och Holland fortsätter att vara en utmaning för bolaget med minskad försäljning. Även på den finska marknaden minskar försäljningen.

Nettoomsättningen för egen e-handel och externa e-handlare uppgick under kvartalet till 36,3 miljoner kronor (29,4), en ökning om 23,6 procent.

Tillväxten drevs främst av externa e-handlare. Den egna e-handeln såg ökad orderingång med 6 procent men minskad omsättning med 9,4 procent då bolaget i rapporten uppger att man inte levererat varor ut från lagret enligt plan.

Sportmodebolaget fortsätter enligt plan med att satsa på sportkläder och sportdistribution och därtill fortsätter den långsiktiga satsningen på att integrera marknader.

Försäljningen via modehandeln minskade under fjärde kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att flera samarbeten bland annat det nyss lanserade med Robyn lyfter bolaget men också att "höjdpunkten i kvartalet är dock mottagandet av vår sportkollektion, med en kraftig försäljningsökning mot föregående år där vår varumärkesförsäljning ökade med 122 procent jämfört med föregående års kvartal."

Bolaget lägger också extra krut på den tyska marknaden och rekryterade under fjärde kvartalet en ny landschef.

Även om målen på distribution och sortiment ligger kvar så uppdaterade Björn Borg sina långsiktiga finansiella mål, som senast fastställdes 2015 för perioden 2015 till 2019. 

De uppdaterade målen är: Årlig omsättningstillväxt på minst 5 procent. Årlig rörelsemarginal på minst 10 procent samt en årlig utdelning om minst 50 procent av nettoresultat efter skatt. I rapporten framgår att soliditeten inte bör understiga 35 procent. Omsättningstillväxten beräknas komma från tillväxt inom framför allt sportkläder även om övriga produktgrupper också väntas växa, skriver bolaget.

För helåret 2018 ökade koncernens nettoomsättning med 1,9 procent till 709,6 miljoner kronor (696,5), exklusive valutaeffekter minskar omsättningen med 1,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 71,0 miljoner kronor (55,4). Resultat efter skatt uppgick till 59,9 miljoner kronor (37,4).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.11