23948sdkhjf

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Sportmodebolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 14,6 miljoner kronor (11) för det fjärde kvartalet 2018. Resultatet per aktie uppgick till 0:58 kronor (0:43).

Nettoomsättningen blev 196,9 miljoner kronor (170)vilket var en ökning om 15,6 procent. Bruttomarginalen uppgick till 55,5 procent (58,3). Rörelseresultatet blev 16 miljoner kronor (16,9).

Tillväxten drivs av god utveckling i Sverige där jämförbara försäljningen ökade med 3,3 procent och ökade både i de egna butikerna och hos återförsäljarna.

Bolaget ser även tillväxt i Norge och England medan Belgien och Holland fortsätter att vara en utmaning för bolaget med minskad försäljning. Även på den finska marknaden minskar försäljningen.

Nettoomsättningen för egen e-handel och externa e-handlare uppgick under kvartalet till 36,3 miljoner kronor (29,4), en ökning om 23,6 procent.

Tillväxten drevs främst av externa e-handlare. Den egna e-handeln såg ökad orderingång med 6 procent men minskad omsättning med 9,4 procent då bolaget i rapporten uppger att man inte levererat varor ut från lagret enligt plan.

Sportmodebolaget fortsätter enligt plan med att satsa på sportkläder och sportdistribution och därtill fortsätter den långsiktiga satsningen på att integrera marknader.

Försäljningen via modehandeln minskade under fjärde kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att flera samarbeten bland annat det nyss lanserade med Robyn lyfter bolaget men också att "höjdpunkten i kvartalet är dock mottagandet av vår sportkollektion, med en kraftig försäljningsökning mot föregående år där vår varumärkesförsäljning ökade med 122 procent jämfört med föregående års kvartal."

Bolaget lägger också extra krut på den tyska marknaden och rekryterade under fjärde kvartalet en ny landschef.

Även om målen på distribution och sortiment ligger kvar så uppdaterade Björn Borg sina långsiktiga finansiella mål, som senast fastställdes 2015 för perioden 2015 till 2019. 

De uppdaterade målen är: Årlig omsättningstillväxt på minst 5 procent. Årlig rörelsemarginal på minst 10 procent samt en årlig utdelning om minst 50 procent av nettoresultat efter skatt. I rapporten framgår att soliditeten inte bör understiga 35 procent. Omsättningstillväxten beräknas komma från tillväxt inom framför allt sportkläder även om övriga produktgrupper också väntas växa, skriver bolaget.

För helåret 2018 ökade koncernens nettoomsättning med 1,9 procent till 709,6 miljoner kronor (696,5), exklusive valutaeffekter minskar omsättningen med 1,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 71,0 miljoner kronor (55,4). Resultat efter skatt uppgick till 59,9 miljoner kronor (37,4).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11