23948sdkhjf

Björn Borg avslutar i fin form

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Sportmodebolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 14,6 miljoner kronor (11) för det fjärde kvartalet 2018. Resultatet per aktie uppgick till 0:58 kronor (0:43).

Nettoomsättningen blev 196,9 miljoner kronor (170)vilket var en ökning om 15,6 procent. Bruttomarginalen uppgick till 55,5 procent (58,3). Rörelseresultatet blev 16 miljoner kronor (16,9).

Tillväxten drivs av god utveckling i Sverige där jämförbara försäljningen ökade med 3,3 procent och ökade både i de egna butikerna och hos återförsäljarna.

Bolaget ser även tillväxt i Norge och England medan Belgien och Holland fortsätter att vara en utmaning för bolaget med minskad försäljning. Även på den finska marknaden minskar försäljningen.

Nettoomsättningen för egen e-handel och externa e-handlare uppgick under kvartalet till 36,3 miljoner kronor (29,4), en ökning om 23,6 procent.

Tillväxten drevs främst av externa e-handlare. Den egna e-handeln såg ökad orderingång med 6 procent men minskad omsättning med 9,4 procent då bolaget i rapporten uppger att man inte levererat varor ut från lagret enligt plan.

Sportmodebolaget fortsätter enligt plan med att satsa på sportkläder och sportdistribution och därtill fortsätter den långsiktiga satsningen på att integrera marknader.

Försäljningen via modehandeln minskade under fjärde kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att flera samarbeten bland annat det nyss lanserade med Robyn lyfter bolaget men också att "höjdpunkten i kvartalet är dock mottagandet av vår sportkollektion, med en kraftig försäljningsökning mot föregående år där vår varumärkesförsäljning ökade med 122 procent jämfört med föregående års kvartal."

Bolaget lägger också extra krut på den tyska marknaden och rekryterade under fjärde kvartalet en ny landschef.

Även om målen på distribution och sortiment ligger kvar så uppdaterade Björn Borg sina långsiktiga finansiella mål, som senast fastställdes 2015 för perioden 2015 till 2019. 

De uppdaterade målen är: Årlig omsättningstillväxt på minst 5 procent. Årlig rörelsemarginal på minst 10 procent samt en årlig utdelning om minst 50 procent av nettoresultat efter skatt. I rapporten framgår att soliditeten inte bör understiga 35 procent. Omsättningstillväxten beräknas komma från tillväxt inom framför allt sportkläder även om övriga produktgrupper också väntas växa, skriver bolaget.

För helåret 2018 ökade koncernens nettoomsättning med 1,9 procent till 709,6 miljoner kronor (696,5), exklusive valutaeffekter minskar omsättningen med 1,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 71,0 miljoner kronor (55,4). Resultat efter skatt uppgick till 59,9 miljoner kronor (37,4).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Branschprofil moderator för Retaildagen

Nyhetsbrev

River Island med ny vd

Arkiv

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har ett förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.536