23948sdkhjf

Björn Borg avslutar i fin form

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Sportmodebolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 14,6 miljoner kronor (11) för det fjärde kvartalet 2018. Resultatet per aktie uppgick till 0:58 kronor (0:43).

Nettoomsättningen blev 196,9 miljoner kronor (170)vilket var en ökning om 15,6 procent. Bruttomarginalen uppgick till 55,5 procent (58,3). Rörelseresultatet blev 16 miljoner kronor (16,9).

Tillväxten drivs av god utveckling i Sverige där jämförbara försäljningen ökade med 3,3 procent och ökade både i de egna butikerna och hos återförsäljarna.

Bolaget ser även tillväxt i Norge och England medan Belgien och Holland fortsätter att vara en utmaning för bolaget med minskad försäljning. Även på den finska marknaden minskar försäljningen.

Nettoomsättningen för egen e-handel och externa e-handlare uppgick under kvartalet till 36,3 miljoner kronor (29,4), en ökning om 23,6 procent.

Tillväxten drevs främst av externa e-handlare. Den egna e-handeln såg ökad orderingång med 6 procent men minskad omsättning med 9,4 procent då bolaget i rapporten uppger att man inte levererat varor ut från lagret enligt plan.

Sportmodebolaget fortsätter enligt plan med att satsa på sportkläder och sportdistribution och därtill fortsätter den långsiktiga satsningen på att integrera marknader.

Försäljningen via modehandeln minskade under fjärde kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att flera samarbeten bland annat det nyss lanserade med Robyn lyfter bolaget men också att "höjdpunkten i kvartalet är dock mottagandet av vår sportkollektion, med en kraftig försäljningsökning mot föregående år där vår varumärkesförsäljning ökade med 122 procent jämfört med föregående års kvartal."

Bolaget lägger också extra krut på den tyska marknaden och rekryterade under fjärde kvartalet en ny landschef.

Även om målen på distribution och sortiment ligger kvar så uppdaterade Björn Borg sina långsiktiga finansiella mål, som senast fastställdes 2015 för perioden 2015 till 2019. 

De uppdaterade målen är: Årlig omsättningstillväxt på minst 5 procent. Årlig rörelsemarginal på minst 10 procent samt en årlig utdelning om minst 50 procent av nettoresultat efter skatt. I rapporten framgår att soliditeten inte bör understiga 35 procent. Omsättningstillväxten beräknas komma från tillväxt inom framför allt sportkläder även om övriga produktgrupper också väntas växa, skriver bolaget.

För helåret 2018 ökade koncernens nettoomsättning med 1,9 procent till 709,6 miljoner kronor (696,5), exklusive valutaeffekter minskar omsättningen med 1,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 71,0 miljoner kronor (55,4). Resultat efter skatt uppgick till 59,9 miljoner kronor (37,4).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang

KOM:s vd om nödvändigheten i att vara kreativ i kundmötet.

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Happy Socks vd slutar

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.116