23948sdkhjf

Björn Borg avslutar i fin form

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Sportmodebolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 14,6 miljoner kronor (11) för det fjärde kvartalet 2018. Resultatet per aktie uppgick till 0:58 kronor (0:43).

Nettoomsättningen blev 196,9 miljoner kronor (170)vilket var en ökning om 15,6 procent. Bruttomarginalen uppgick till 55,5 procent (58,3). Rörelseresultatet blev 16 miljoner kronor (16,9).

Tillväxten drivs av god utveckling i Sverige där jämförbara försäljningen ökade med 3,3 procent och ökade både i de egna butikerna och hos återförsäljarna.

Bolaget ser även tillväxt i Norge och England medan Belgien och Holland fortsätter att vara en utmaning för bolaget med minskad försäljning. Även på den finska marknaden minskar försäljningen.

Nettoomsättningen för egen e-handel och externa e-handlare uppgick under kvartalet till 36,3 miljoner kronor (29,4), en ökning om 23,6 procent.

Tillväxten drevs främst av externa e-handlare. Den egna e-handeln såg ökad orderingång med 6 procent men minskad omsättning med 9,4 procent då bolaget i rapporten uppger att man inte levererat varor ut från lagret enligt plan.

Sportmodebolaget fortsätter enligt plan med att satsa på sportkläder och sportdistribution och därtill fortsätter den långsiktiga satsningen på att integrera marknader.

Försäljningen via modehandeln minskade under fjärde kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att flera samarbeten bland annat det nyss lanserade med Robyn lyfter bolaget men också att "höjdpunkten i kvartalet är dock mottagandet av vår sportkollektion, med en kraftig försäljningsökning mot föregående år där vår varumärkesförsäljning ökade med 122 procent jämfört med föregående års kvartal."

Bolaget lägger också extra krut på den tyska marknaden och rekryterade under fjärde kvartalet en ny landschef.

Även om målen på distribution och sortiment ligger kvar så uppdaterade Björn Borg sina långsiktiga finansiella mål, som senast fastställdes 2015 för perioden 2015 till 2019. 

De uppdaterade målen är: Årlig omsättningstillväxt på minst 5 procent. Årlig rörelsemarginal på minst 10 procent samt en årlig utdelning om minst 50 procent av nettoresultat efter skatt. I rapporten framgår att soliditeten inte bör understiga 35 procent. Omsättningstillväxten beräknas komma från tillväxt inom framför allt sportkläder även om övriga produktgrupper också väntas växa, skriver bolaget.

För helåret 2018 ökade koncernens nettoomsättning med 1,9 procent till 709,6 miljoner kronor (696,5), exklusive valutaeffekter minskar omsättningen med 1,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 71,0 miljoner kronor (55,4). Resultat efter skatt uppgick till 59,9 miljoner kronor (37,4).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Nyhetsbrev

Danska Zizzi sålt

Arkiv

Återvinn med Arket

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Halvljumt för modebolagen på hållbarhetslista

Inget modebolag på tio-i-topp och lågt förtroende bland konsumenterna för hållbarhetsarbetet, enligt Sustainable Brands Index.

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121