23948sdkhjf

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Johanna Nilsson tilldelas utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil 2019 av Erikshjälpen Second Hand och tar tar över efter fjolårets vinnare; designern, doktoranden och Re:textiles konstnärliga ledare Anna Thornquist Lidström.

Förutom att vara en opinionsbildare och profil inom hållbart mode i bland annat sociala medier med blogg och samarbetet Klimatklubben har Johanna Nilsson skrivit boken Slow fashion tillsammans med Jennie Johansson.

– Jag älskar mode och kläder men jag avskyr hur industrin ser ut. I dag pratar ju även kedjorna om hållbarhet och lägger då stort fokus på materialval. Men med en affärsidé som bygger på överkonsumtion går det inte att vara hållbar. I grunden handlar det om att ändra normer och normen i dag är att hela tiden konsumera mera, säger Johanna Nilsson i en kommentar.

Hon får utmärkelsen för att hon som "opinionsbildare inom hållbart mode uppmuntrar och inspirerar många att göra aktiva val när det gäller konsumtion, i synnerhet av textilier, och att välja klimatsmart".

Motivering till utmärkelsen lyder;
Blogg, podd, bok, föreläsningar – plattformarna är många men den röda tråden genomgående. Istället för att sticka huvudet i sanden och resignera inför sin egen klimatångest har Sveriges Second Hand Profil 2019 valt att kanalisera sin oro i ett djupt engagemang för hållbarhet och klimatsmarthet.Genom lika stora doser kunskap som inspiration vill hon få fler att göra aktivt hållbara val, i livet i allmänhet och när det gäller konsumtion av kläder och textilier i synnerhet. På ett uppmuntrande och handfast sätt utmanar hon oss alla att ändra tankesätt och leta second hand i första hand – alltid.

Priset delas ut den 28 mars på The Lobby i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.129