23948sdkhjf

Barnklädeskedja upplevs mest grön

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

För elfte året i rad har strategikonsultfirman Differ plockat fram vinnare i nio branscher, apotek, bank, bilar, dagligvaruhandeln, el, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport, i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke.

Läs också: Polarn O. Pyret håller RNB uppe

I kategorin kläder kammade barnklädeskedjan Polarn O. Pyret för nionde året i rad hem utnämningen Sveriges Grönaste Varumärke. Dessutom lyckas Polarn O. Pyret utöka sin ledning till andraplatsen där Åhléns landade tätt följt av Lindex, Indiska, Kappahl och H&M på sjätte plats. 

— Polarn O. Pyrets kunder är extra fokuserade på hållbarhet vilket gör det till ett av våra absolut viktigaste fokusområden. För att hjälpa kunden att göra grönare val guidar vi kunden via plaggen med hjälp av vår märkning som visar om ett plagg är mer hållbart och varför det är det. Utöver kommunikation på plaggen jobbar vi även mycket med guidande innehåll som vi lyfter i olika kanaler. Och våra experter i butiken hjälper också till att göra grönare val såklart, säger Petra Stenecker, marknads- och e-handelsdirektör hos Polarn O. Pyret.

Undersöknings resultat visar att konsumenter ställer allt högre krav på ett aktivt hållbarhetsarbete bland företag  och att upplevd grönhet spelar en avgörande roll vid köpbeslutet. Samtidigt uppger knappt hälften att det är svårt att göra gröna val. I kommentarerna framkommer att konsumenter upplever det mycket svårt att göra gröna val inom kategorin kläder.

Att grön- och miljömärka kläderna tydligare skulle hjälpa att göra grönare val menar konsumenterna men samtidigt framgår att branscherna Kläder och Bank sticker dock ut då grönhet inte påverkar köpbeslut i lika hög utsträckning som i andra branscher.

Konsumenterna tycker att företagen ska ha fokus på återvinning och minskade utsläpp men även titta på materialval och förpackningar.

Totalvinnare blev Ica som med högst genomsnittspoäng för första gången korades till Sveriges Grönaste Varumärke för upplevd miljövänlighet av samtliga undersökta varumärken. Ica vinner före SJ, Coop, Tesla och God El. När konsumenten får välja fritt vinner Coops Änglamark och på listan över de fem härrör samtliga varumärken på topplistan tillhör livsmedelsbranschen; förutom Coops Änglamark även Grumme, Coop, Lantmännen och Kung Markatta.

Underlaget bygger på att drygt 1 000 personer i åldrarna 15till 75 år har besvarat frågor kring miljö och hållbarhet samt gett sin syn på varumärken i nio utvalda branscher.  Här finns hela rapporten.

Varumärkena i kategorin kläder

Polarn O. Pyret

Åhléns

Lindex

Indiska

Kappahl

H&M

Dressmann

MQ

Cubus

Ellos

Monki

Vero Moda

Nelly 

Brothers

Gina Tricot

Zara

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.158