23948sdkhjf

Barnklädeskedja upplevs mest grön

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

För elfte året i rad har strategikonsultfirman Differ plockat fram vinnare i nio branscher, apotek, bank, bilar, dagligvaruhandeln, el, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport, i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke.

Läs också: Polarn O. Pyret håller RNB uppe

I kategorin kläder kammade barnklädeskedjan Polarn O. Pyret för nionde året i rad hem utnämningen Sveriges Grönaste Varumärke. Dessutom lyckas Polarn O. Pyret utöka sin ledning till andraplatsen där Åhléns landade tätt följt av Lindex, Indiska, Kappahl och H&M på sjätte plats. 

— Polarn O. Pyrets kunder är extra fokuserade på hållbarhet vilket gör det till ett av våra absolut viktigaste fokusområden. För att hjälpa kunden att göra grönare val guidar vi kunden via plaggen med hjälp av vår märkning som visar om ett plagg är mer hållbart och varför det är det. Utöver kommunikation på plaggen jobbar vi även mycket med guidande innehåll som vi lyfter i olika kanaler. Och våra experter i butiken hjälper också till att göra grönare val såklart, säger Petra Stenecker, marknads- och e-handelsdirektör hos Polarn O. Pyret.

Undersöknings resultat visar att konsumenter ställer allt högre krav på ett aktivt hållbarhetsarbete bland företag  och att upplevd grönhet spelar en avgörande roll vid köpbeslutet. Samtidigt uppger knappt hälften att det är svårt att göra gröna val. I kommentarerna framkommer att konsumenter upplever det mycket svårt att göra gröna val inom kategorin kläder.

Att grön- och miljömärka kläderna tydligare skulle hjälpa att göra grönare val menar konsumenterna men samtidigt framgår att branscherna Kläder och Bank sticker dock ut då grönhet inte påverkar köpbeslut i lika hög utsträckning som i andra branscher.

Konsumenterna tycker att företagen ska ha fokus på återvinning och minskade utsläpp men även titta på materialval och förpackningar.

Totalvinnare blev Ica som med högst genomsnittspoäng för första gången korades till Sveriges Grönaste Varumärke för upplevd miljövänlighet av samtliga undersökta varumärken. Ica vinner före SJ, Coop, Tesla och God El. När konsumenten får välja fritt vinner Coops Änglamark och på listan över de fem härrör samtliga varumärken på topplistan tillhör livsmedelsbranschen; förutom Coops Änglamark även Grumme, Coop, Lantmännen och Kung Markatta.

Underlaget bygger på att drygt 1 000 personer i åldrarna 15till 75 år har besvarat frågor kring miljö och hållbarhet samt gett sin syn på varumärken i nio utvalda branscher.  Här finns hela rapporten.

Varumärkena i kategorin kläder

Polarn O. Pyret

Åhléns

Lindex

Indiska

Kappahl

H&M

Dressmann

MQ

Cubus

Ellos

Monki

Vero Moda

Nelly 

Brothers

Gina Tricot

Zara

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt avtal ska ge Odd Molly medieutrymme - gör riktade nyemissioner

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Firar 20 år med jubileumskollektion och ny e-handel

Säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

WeSC: Har finansiering för tre månader

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Mini Rodini till T-mall

Barnklädesmärket öppnar butik på Alibaba-ägda e-handelssajten.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Plus

Hantverk vs hightech

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148