23948sdkhjf

Barnklädeskedja upplevs mest grön

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

För elfte året i rad har strategikonsultfirman Differ plockat fram vinnare i nio branscher, apotek, bank, bilar, dagligvaruhandeln, el, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport, i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke.

Läs också: Polarn O. Pyret håller RNB uppe

I kategorin kläder kammade barnklädeskedjan Polarn O. Pyret för nionde året i rad hem utnämningen Sveriges Grönaste Varumärke. Dessutom lyckas Polarn O. Pyret utöka sin ledning till andraplatsen där Åhléns landade tätt följt av Lindex, Indiska, Kappahl och H&M på sjätte plats. 

— Polarn O. Pyrets kunder är extra fokuserade på hållbarhet vilket gör det till ett av våra absolut viktigaste fokusområden. För att hjälpa kunden att göra grönare val guidar vi kunden via plaggen med hjälp av vår märkning som visar om ett plagg är mer hållbart och varför det är det. Utöver kommunikation på plaggen jobbar vi även mycket med guidande innehåll som vi lyfter i olika kanaler. Och våra experter i butiken hjälper också till att göra grönare val såklart, säger Petra Stenecker, marknads- och e-handelsdirektör hos Polarn O. Pyret.

Undersöknings resultat visar att konsumenter ställer allt högre krav på ett aktivt hållbarhetsarbete bland företag  och att upplevd grönhet spelar en avgörande roll vid köpbeslutet. Samtidigt uppger knappt hälften att det är svårt att göra gröna val. I kommentarerna framkommer att konsumenter upplever det mycket svårt att göra gröna val inom kategorin kläder.

Att grön- och miljömärka kläderna tydligare skulle hjälpa att göra grönare val menar konsumenterna men samtidigt framgår att branscherna Kläder och Bank sticker dock ut då grönhet inte påverkar köpbeslut i lika hög utsträckning som i andra branscher.

Konsumenterna tycker att företagen ska ha fokus på återvinning och minskade utsläpp men även titta på materialval och förpackningar.

Totalvinnare blev Ica som med högst genomsnittspoäng för första gången korades till Sveriges Grönaste Varumärke för upplevd miljövänlighet av samtliga undersökta varumärken. Ica vinner före SJ, Coop, Tesla och God El. När konsumenten får välja fritt vinner Coops Änglamark och på listan över de fem härrör samtliga varumärken på topplistan tillhör livsmedelsbranschen; förutom Coops Änglamark även Grumme, Coop, Lantmännen och Kung Markatta.

Underlaget bygger på att drygt 1 000 personer i åldrarna 15till 75 år har besvarat frågor kring miljö och hållbarhet samt gett sin syn på varumärken i nio utvalda branscher.  Här finns hela rapporten.

Varumärkena i kategorin kläder

Polarn O. Pyret

Åhléns

Lindex

Indiska

Kappahl

H&M

Dressmann

MQ

Cubus

Ellos

Monki

Vero Moda

Nelly 

Brothers

Gina Tricot

Zara

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.123