23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Modehandeln beskrivs ofta som en mogen e-handelsbranschen och är den mest populära produktkategorin i e-handeln. I fjol omsatte skor- och kläder 11,6 miljarder i e-handeln och hade en helårstillväxt om 13 procent vilket var i linje med 2017.

Modebranschen på nätet växte med 1,3 miljarder kronor och har en andel om 18 procent av den totala modehandeln, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

39 procent av e-handelskonsumenterna handlade kläder och skor på nätet i fjol.

Mest populärt kategori är damkläder som står för 21 procent av e-handelskonsumenternas val följt av herrkläder med 13 procent, skor som står för 9 procent medan 8 procent av konsumenterna uppger att de handlar barnkläder.

73 procent av konsumenterna har e-handlat kläder/skor tidigare från samma webbbutik där de gjorde sitt senaste köp vilket gör att modekunderna på nätet  får betecknas som tämligen trogna konsumenter.

På tio i topplistan över mest populära e-handlare återfinns endast två modeaktörer och de är Zalando på tredje plats och H&M på femte plats. H&M är den enda traditionella butikskedjan på listan som toppas av Apotea.

I rapportens skriver Postnord att "ett av skälen till delbranschens goda tillväxt är att de traditionella butikskedjorna har fokuserat mer på nätet under de senaste åren" och ger Kappahl och MQ som exempel.

Kedjornas ess i rockärmen kan även bli det fysiska butiksnätet som kan användas för att parera den annars notoriskt höga returgraden genom att ge e-handelskunderna möjlighet att lämna tillbaka eller byta varor i de fysiska butikerna.


I rapporten skriver Postnord att sporthandeln var en tillväxtkanon på nätet i fjol men samtidigt brottas branschen med lönsamhetsproblem. Sporthandeln hade en tillväxt om 21 procent på nätet och omsatte 3,3 miljarder i e-handeln i fjol. E-sporthandeln har en andel om totalt 12 procent av den totala sporthandeln.

2018 ökade e-handeln med 15 procent och  svenskarna e-handlade för 77 miljarder kronor och i genomsnitt för 2 060 kronor per person och månad. E-handeln står nu för 9,8 procent av den totala detaljhandeln och 68 procent av svenskarna handlar på nätet minst en gång i månaden. E-handeln stod för första gången för all tillväxt inom sällanköpshandeln och fortsätter att ta marknadsandelar från de fysiska butikerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079