23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln 2018

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Modehandeln beskrivs ofta som en mogen e-handelsbranschen och är den mest populära produktkategorin i e-handeln. I fjol omsatte skor- och kläder 11,6 miljarder i e-handeln och hade en helårstillväxt om 13 procent vilket var i linje med 2017.

Läs också: Mode i e-handelstoppen igen

Modebranschen på nätet växte med 1,3 miljarder kronor och har en andel om 18 procent av den totala modehandeln, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

39 procent av e-handelskonsumenterna handlade kläder och skor på nätet i fjol.

Mest populärt kategori är damkläder som står för 21 procent av e-handelskonsumenternas val följt av herrkläder med 13 procent, skor som står för 9 procent medan 8 procent av konsumenterna uppger att de handlar barnkläder.

73 procent av konsumenterna har e-handlat kläder/skor tidigare från samma webbbutik där de gjorde sitt senaste köp vilket gör att modekunderna på nätet  får betecknas som tämligen trogna konsumenter.

Läs också: Ingen kräftgång i nätmodehandeln

På tio i topplistan över mest populära e-handlare återfinns endast två modeaktörer och de är Zalando på tredje plats och H&M på femte plats. H&M är den enda traditionella butikskedjan på listan som toppas av Apotea.

I rapportens skriver Postnord att "ett av skälen till delbranschens goda tillväxt är att de traditionella butikskedjorna har fokuserat mer på nätet under de senaste åren" och ger Kappahl och MQ som exempel.

Kedjornas ess i rockärmen kan även bli det fysiska butiksnätet som kan användas för att parera den annars notoriskt höga returgraden genom att ge e-handelskunderna möjlighet att lämna tillbaka eller byta varor i de fysiska butikerna.


I rapporten skriver Postnord att sporthandeln var en tillväxtkanon på nätet i fjol men samtidigt brottas branschen med lönsamhetsproblem. Sporthandeln hade en tillväxt om 21 procent på nätet och omsatte 3,3 miljarder i e-handeln i fjol. E-sporthandeln har en andel om totalt 12 procent av den totala sporthandeln.

2018 ökade e-handeln med 15 procent och  svenskarna e-handlade för 77 miljarder kronor och i genomsnitt för 2 060 kronor per person och månad. E-handeln står nu för 9,8 procent av den totala detaljhandeln och 68 procent av svenskarna handlar på nätet minst en gång i månaden. E-handeln stod för första gången för all tillväxt inom sällanköpshandeln och fortsätter att ta marknadsandelar från de fysiska butikerna.

Mer om: E-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Nyhetsbrev

Bada i CDLP

Arkiv

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Wood Wood öppnar i London

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Ny yta för reseffekter

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.361