23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln 2018

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Modehandeln beskrivs ofta som en mogen e-handelsbranschen och är den mest populära produktkategorin i e-handeln. I fjol omsatte skor- och kläder 11,6 miljarder i e-handeln och hade en helårstillväxt om 13 procent vilket var i linje med 2017.

Läs också: Skohandeln växer kraftigt på nätet

Modebranschen på nätet växte med 1,3 miljarder kronor och har en andel om 18 procent av den totala modehandeln, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

39 procent av e-handelskonsumenterna handlade kläder och skor på nätet i fjol.

Mest populärt kategori är damkläder som står för 21 procent av e-handelskonsumenternas val följt av herrkläder med 13 procent, skor som står för 9 procent medan 8 procent av konsumenterna uppger att de handlar barnkläder.

73 procent av konsumenterna har e-handlat kläder/skor tidigare från samma webbbutik där de gjorde sitt senaste köp vilket gör att modekunderna på nätet  får betecknas som tämligen trogna konsumenter.

Läs också: Så mycket ökade e-modehandeln

På tio i topplistan över mest populära e-handlare återfinns endast två modeaktörer och de är Zalando på tredje plats och H&M på femte plats. H&M är den enda traditionella butikskedjan på listan som toppas av Apotea.

I rapportens skriver Postnord att "ett av skälen till delbranschens goda tillväxt är att de traditionella butikskedjorna har fokuserat mer på nätet under de senaste åren" och ger Kappahl och MQ som exempel.

Kedjornas ess i rockärmen kan även bli det fysiska butiksnätet som kan användas för att parera den annars notoriskt höga returgraden genom att ge e-handelskunderna möjlighet att lämna tillbaka eller byta varor i de fysiska butikerna.


I rapporten skriver Postnord att sporthandeln var en tillväxtkanon på nätet i fjol men samtidigt brottas branschen med lönsamhetsproblem. Sporthandeln hade en tillväxt om 21 procent på nätet och omsatte 3,3 miljarder i e-handeln i fjol. E-sporthandeln har en andel om totalt 12 procent av den totala sporthandeln.

2018 ökade e-handeln med 15 procent och  svenskarna e-handlade för 77 miljarder kronor och i genomsnitt för 2 060 kronor per person och månad. E-handeln står nu för 9,8 procent av den totala detaljhandeln och 68 procent av svenskarna handlar på nätet minst en gång i månaden. E-handeln stod för första gången för all tillväxt inom sällanköpshandeln och fortsätter att ta marknadsandelar från de fysiska butikerna.

Mer om: E-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Kappahl krymper styrelsen

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Zara sprängde miljardvallen

Nyhetsbrev

Houdini Sportswears e-handel prisad

Arkiv

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Här öppnar JC

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.14