23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln 2018

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Modehandeln beskrivs ofta som en mogen e-handelsbranschen och är den mest populära produktkategorin i e-handeln. I fjol omsatte skor- och kläder 11,6 miljarder i e-handeln och hade en helårstillväxt om 13 procent vilket var i linje med 2017.

Läs också: Mode i e-handelstoppen igen

Modebranschen på nätet växte med 1,3 miljarder kronor och har en andel om 18 procent av den totala modehandeln, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

39 procent av e-handelskonsumenterna handlade kläder och skor på nätet i fjol.

Mest populärt kategori är damkläder som står för 21 procent av e-handelskonsumenternas val följt av herrkläder med 13 procent, skor som står för 9 procent medan 8 procent av konsumenterna uppger att de handlar barnkläder.

73 procent av konsumenterna har e-handlat kläder/skor tidigare från samma webbbutik där de gjorde sitt senaste köp vilket gör att modekunderna på nätet  får betecknas som tämligen trogna konsumenter.

Läs också: Ingen kräftgång i nätmodehandeln

På tio i topplistan över mest populära e-handlare återfinns endast två modeaktörer och de är Zalando på tredje plats och H&M på femte plats. H&M är den enda traditionella butikskedjan på listan som toppas av Apotea.

I rapportens skriver Postnord att "ett av skälen till delbranschens goda tillväxt är att de traditionella butikskedjorna har fokuserat mer på nätet under de senaste åren" och ger Kappahl och MQ som exempel.

Kedjornas ess i rockärmen kan även bli det fysiska butiksnätet som kan användas för att parera den annars notoriskt höga returgraden genom att ge e-handelskunderna möjlighet att lämna tillbaka eller byta varor i de fysiska butikerna.


I rapporten skriver Postnord att sporthandeln var en tillväxtkanon på nätet i fjol men samtidigt brottas branschen med lönsamhetsproblem. Sporthandeln hade en tillväxt om 21 procent på nätet och omsatte 3,3 miljarder i e-handeln i fjol. E-sporthandeln har en andel om totalt 12 procent av den totala sporthandeln.

2018 ökade e-handeln med 15 procent och  svenskarna e-handlade för 77 miljarder kronor och i genomsnitt för 2 060 kronor per person och månad. E-handeln står nu för 9,8 procent av den totala detaljhandeln och 68 procent av svenskarna handlar på nätet minst en gång i månaden. E-handeln stod för första gången för all tillväxt inom sällanköpshandeln och fortsätter att ta marknadsandelar från de fysiska butikerna.

Mer om: E-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

By Malina lanserar sportplagg

Modemärket breddar ånyo kollektionen.

Här stänger H&M

Avavav flyttar fokus

Ny storägare i Caliroots

Trädgårdsprofil i Indiskas kampanj

Ilse Jacobsen satsar i Sverige

Utställarna redo för mässöppning

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Förberedelserna är i full gång. I morgon, onsdag, öppnas dörrarna till Fashion Business Days i Nacka.

Här öppnar Newbie härnäst

Plus

Modeföretag öppnar för fler medlemmar

Oro över utvecklingen i skobranschen – minskar trots svaga jämförelsetal

Klädförsäljningen landade på plus i juli medan skoförsäljningen backade trots svag jämförelsesiffra, enligt Stilindex.

Miljömärkt på mässan

Vårtrender från CIFF och Revolver

Krispig nystruken bomullspoplin, tvättat linne, bäckebölja, nappa, kökshandduksrutor, blåvita ränder och voluminösa former ryms i dam- och herrmodet SS 20.

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Tolv till Illum

Scotch & Soda med ny byrå

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Får Jott på sin lott

Dit går Svea

BTX får nya ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.16