23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln 2018

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Modehandeln beskrivs ofta som en mogen e-handelsbranschen och är den mest populära produktkategorin i e-handeln. I fjol omsatte skor- och kläder 11,6 miljarder i e-handeln och hade en helårstillväxt om 13 procent vilket var i linje med 2017.

Läs också: E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Modebranschen på nätet växte med 1,3 miljarder kronor och har en andel om 18 procent av den totala modehandeln, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

39 procent av e-handelskonsumenterna handlade kläder och skor på nätet i fjol.

Mest populärt kategori är damkläder som står för 21 procent av e-handelskonsumenternas val följt av herrkläder med 13 procent, skor som står för 9 procent medan 8 procent av konsumenterna uppger att de handlar barnkläder.

73 procent av konsumenterna har e-handlat kläder/skor tidigare från samma webbbutik där de gjorde sitt senaste köp vilket gör att modekunderna på nätet  får betecknas som tämligen trogna konsumenter.

Läs också: Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

På tio i topplistan över mest populära e-handlare återfinns endast två modeaktörer och de är Zalando på tredje plats och H&M på femte plats. H&M är den enda traditionella butikskedjan på listan som toppas av Apotea.

I rapportens skriver Postnord att "ett av skälen till delbranschens goda tillväxt är att de traditionella butikskedjorna har fokuserat mer på nätet under de senaste åren" och ger Kappahl och MQ som exempel.

Kedjornas ess i rockärmen kan även bli det fysiska butiksnätet som kan användas för att parera den annars notoriskt höga returgraden genom att ge e-handelskunderna möjlighet att lämna tillbaka eller byta varor i de fysiska butikerna.


I rapporten skriver Postnord att sporthandeln var en tillväxtkanon på nätet i fjol men samtidigt brottas branschen med lönsamhetsproblem. Sporthandeln hade en tillväxt om 21 procent på nätet och omsatte 3,3 miljarder i e-handeln i fjol. E-sporthandeln har en andel om totalt 12 procent av den totala sporthandeln.

2018 ökade e-handeln med 15 procent och  svenskarna e-handlade för 77 miljarder kronor och i genomsnitt för 2 060 kronor per person och månad. E-handeln står nu för 9,8 procent av den totala detaljhandeln och 68 procent av svenskarna handlar på nätet minst en gång i månaden. E-handeln stod för första gången för all tillväxt inom sällanköpshandeln och fortsätter att ta marknadsandelar från de fysiska butikerna.

Mer om: E-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Snabbare Ellos

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Nyhetsbrev

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Arkiv

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Vilken blir Årets Modebutik 2020?

Dags att nominera din favoritbutik. Branschpriset delas ut på Habit Modebranschens Dag med Habit Fashion Awards.

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.109