23948sdkhjf

Tvärstopp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatras för modeföretaget som har svårt att vända negativ försäljningstrend. Försäljningen minskade med 27 procent under fjärde kvartalet.

2018 var ett motigt år för Odd Molly och i oktober sjösattes ett program för att komma till rätta med vikande försäljning och förluster och 50 miljoner kronor ska sparas på årsbasis.

Ett stort antal butiker stängs, sortimentet slimmas och renodlas och därtill har en licensmodell tagits fram för flera marknader som Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien och Ungern som handlar om drift av befintliga och nya butiker.

Partner med detaljhandelsverksamhet på en marknad får även provision från Odd Mollys egna näthandel baserad på försäljningen från på den aktuella marknaden.

Fokus för Odd Molly läggs på digital försäljning, istället för att driva egna butiker, samt sortimentetsöversyn och på att bygga varumärket.

En ny e-handelschef har rekryterats, Joakim Karlsson, som närmast kommer från uppdraget som e-handelschef för hälsokostföretaget Life.

Modebolagets nettoomsättning minskade under fjärde kvartalet, oktober till december med 27 procent till 65,7 miljoner kronor (89,6). Rörelseresultatet uppgick till -22,6 miljoner kronor (-11,1). Bruttovinstmarginalen ökade till 52,4 procent (51,6). Efter skatt uppgick resultatet till -20,7 miljoner kronor (-9,2).

I rapporten skriver modeföretaget att försäljningen påverkades negativt av "genomförda och förestående butiksnedläggningar". Men även intäkterna
från grossistverksamheten minskade med 30 procent under kvartalet och uppgick under perioden till 28,5 miljoner kronor (40,8). Modebolaget uppger att det framförallt  många mindre återförsäljare som minskat sina inköp.

I slutet av januari 2019 stängdes butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm och enheten i Bromma Blocks stängs i mars medan butiken i köpcentret Nova i Lund stänger i april. Planen är att bolaget ska driva 6 butiker och förhandlingar pågår om ytterligare butiksstägningar.

För helåret minskade omsättningen med 20 procent till 346,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet rasade från -4,5 miljoner till -60,6 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,7 procent (53,9) och resultat efter skatt uppgick till -53,5 miljoner kronor (-6,3).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112