23948sdkhjf

Stärkt Lindex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lyckad helomvändning skriver ägaren Stockmann i bokslutskommunikén.

Stockmannkoncernens justerade rörelseresultat förbättrades med 16 miljoner euro jämfört med år 2018. I bokslutskommunikén skriver Stockmann att förbättringen främst berodde på Lindex lyckade helomvändning.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, minskade Lindex omsättning med 3,1 procent och uppgick till 164,3 miljoner euro (169,6). 

I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 0,5 procent. Tillväxten var starkast i Sverige och Norge och mätt i svenska kronor ökade Lindex försäljningen med 2,1 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (61,9).

Kedjans e-handel ökade med 38,4 procent under kvartalet. 

Lindex rörelsekostnader minskade med 7,4 miljoner euro vilket härrör till valutakurser och lönsamhetsförbättringsprogrammet. Rörelsevinsten för kvartalet uppgick till 14,8 miljoner euro jämfört med 10,0 miljoner euro eller justerad rörelsevinst 12,7, för motsvarande kvartal i fjol.

- Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader. Vi har under 2018 ökat vår lönsamhet på alla våra marknader och inom alla våra affärsområden, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

För helåret 2018 minskade Lindex omsättning med 2,7 procent och uppgick till 589,9 miljoner euro (606,0).

Rörelseresultat fördubblades och uppgick till 28,9 miljoner euro (13,4) för helåret. 

Enligt jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 1,0 procent.

I e-handeln ökade omsättningen med 46,6 procent. Bruttomarginalen var 61,7 procent (60,1) vilken påverkades positivt av färre reor och högre startmarginaler.

Den justerade rörelsevinsten för året uppgick till 30,4 miljoner euro (16,1).

Under fjärde kvartalet stängde kedjan 3 butiker;  i Sverige, Tjeckien och Saudiarabien och öppnade 1 i Serbien.

Under år 2018 öppnades sammanlagt 13 butiker medan 29 butiker stängdes och vid utgången av räkenskapsåret uppgick antalet butiker till 474 vilket var 16 färre, 490 butiker, än vid utgången av samma kvartal i fjol.

Lindex har börjat att sälja delar av sortimentet via e-handlarna Asos och Nelly och arbetet med presentera utbudet via nya försäljningskanaler ska fortsätta under innevarande år.

Under 2019 ska Lindex fortsätta att se över butiksbeståndet och i rapporten heter det att olönsamma butiker antingen ska flyttas till nya platser eller stängas för att totalt bli färre.

Stockmannkoncernen aviserade tidigare i år om sparåtgärder vilket inte minst påverkar
enheten Retail. Målet är att innan utgången av året minska koncernens kostnader med
20 miljoner euro.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

Acne Studios byter läge – tillfälligt

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.11