23948sdkhjf

Stärkt Lindex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lyckad helomvändning skriver ägaren Stockmann i bokslutskommunikén.

Stockmannkoncernens justerade rörelseresultat förbättrades med 16 miljoner euro jämfört med år 2018. I bokslutskommunikén skriver Stockmann att förbättringen främst berodde på Lindex lyckade helomvändning.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, minskade Lindex omsättning med 3,1 procent och uppgick till 164,3 miljoner euro (169,6). 

I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 0,5 procent. Tillväxten var starkast i Sverige och Norge och mätt i svenska kronor ökade Lindex försäljningen med 2,1 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (61,9).

Kedjans e-handel ökade med 38,4 procent under kvartalet. 

Lindex rörelsekostnader minskade med 7,4 miljoner euro vilket härrör till valutakurser och lönsamhetsförbättringsprogrammet. Rörelsevinsten för kvartalet uppgick till 14,8 miljoner euro jämfört med 10,0 miljoner euro eller justerad rörelsevinst 12,7, för motsvarande kvartal i fjol.

- Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader. Vi har under 2018 ökat vår lönsamhet på alla våra marknader och inom alla våra affärsområden, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

För helåret 2018 minskade Lindex omsättning med 2,7 procent och uppgick till 589,9 miljoner euro (606,0).

Rörelseresultat fördubblades och uppgick till 28,9 miljoner euro (13,4) för helåret. 

Enligt jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 1,0 procent.

I e-handeln ökade omsättningen med 46,6 procent. Bruttomarginalen var 61,7 procent (60,1) vilken påverkades positivt av färre reor och högre startmarginaler.

Den justerade rörelsevinsten för året uppgick till 30,4 miljoner euro (16,1).

Under fjärde kvartalet stängde kedjan 3 butiker;  i Sverige, Tjeckien och Saudiarabien och öppnade 1 i Serbien.

Under år 2018 öppnades sammanlagt 13 butiker medan 29 butiker stängdes och vid utgången av räkenskapsåret uppgick antalet butiker till 474 vilket var 16 färre, 490 butiker, än vid utgången av samma kvartal i fjol.

Lindex har börjat att sälja delar av sortimentet via e-handlarna Asos och Nelly och arbetet med presentera utbudet via nya försäljningskanaler ska fortsätta under innevarande år.

Under 2019 ska Lindex fortsätta att se över butiksbeståndet och i rapporten heter det att olönsamma butiker antingen ska flyttas till nya platser eller stängas för att totalt bli färre.

Stockmannkoncernen aviserade tidigare i år om sparåtgärder vilket inte minst påverkar
enheten Retail. Målet är att innan utgången av året minska koncernens kostnader med
20 miljoner euro.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang

KOM:s vd om nödvändigheten i att vara kreativ i kundmötet.

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Happy Socks vd slutar

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.145