23948sdkhjf

Rejält resultattapp för sportkedjan

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

XXLs vinstfall fortsatte i fjärde kvartalet.

Den norska sportkedjan XXL redovisar ett ebitda-resultat om 115 miljoner norska kronor för det fjärde kvartalet (332).

Utfallet för det fjärde kvartalet innebär att ebitda-resultatet för helåret landar på 541 miljoner kronor, ned från 828 miljoner för 2017.
När XXL vinstvarnade den 19 december var bolagets prognos att ebitda för 2018 skulle ligga i intervallet 530 till 560 miljoner kronor. Aktien backade 30 procent samma dag och XXL:s börsvärde har krympt med nästan 70 procent det senaste året.
Bolagets dåvarande vd Ulf Bjerknes fick lämna sin post samma dag. Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet uppgick till 64 miljoner norska kronor (285).
Intäkterna i det fjärde kvartalet låg på 2.569 miljoner norska kronor (2.525). Analytiker hade räknat med 2.525 miljoner.
"Trots fortsatt tillväxt har XXL levererat en resultatmässig besvikelse för det fjärde kvartalet, drivet av dåligt genomförande och dåliga kampanjer, något som resulterade i ett betydande fall i bruttomarginalen", skriver XXL i rapporten.
Bruttomarginalen uppgick till 36,2 procent i det fjärde kvartalet (42,0). Med anledning av det skrala resultatet för 2018 har bolaget haft en dialog med sina lånegivare och kommit överens nya lånekovenanter, alltså de nyckeltal bolaget måste uppfylla. I samband med detta skriver XXL att bolaget inte kommer att ge någon utdelning, eller genomföra återköp av aktier, förrän tidigast fjärde kvartalet 2019. "XXL en tydlig ambition om att komma tillbaka till att ge utdelning", skriver bolaget.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Nyhetsbrev

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107