23948sdkhjf

Rejält resultattapp för sportkedjan

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

XXLs vinstfall fortsatte i fjärde kvartalet.

Den norska sportkedjan XXL redovisar ett ebitda-resultat om 115 miljoner norska kronor för det fjärde kvartalet (332).

Utfallet för det fjärde kvartalet innebär att ebitda-resultatet för helåret landar på 541 miljoner kronor, ned från 828 miljoner för 2017.
När XXL vinstvarnade den 19 december var bolagets prognos att ebitda för 2018 skulle ligga i intervallet 530 till 560 miljoner kronor. Aktien backade 30 procent samma dag och XXL:s börsvärde har krympt med nästan 70 procent det senaste året.
Bolagets dåvarande vd Ulf Bjerknes fick lämna sin post samma dag. Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet uppgick till 64 miljoner norska kronor (285).
Intäkterna i det fjärde kvartalet låg på 2.569 miljoner norska kronor (2.525). Analytiker hade räknat med 2.525 miljoner.
"Trots fortsatt tillväxt har XXL levererat en resultatmässig besvikelse för det fjärde kvartalet, drivet av dåligt genomförande och dåliga kampanjer, något som resulterade i ett betydande fall i bruttomarginalen", skriver XXL i rapporten.
Bruttomarginalen uppgick till 36,2 procent i det fjärde kvartalet (42,0). Med anledning av det skrala resultatet för 2018 har bolaget haft en dialog med sina lånegivare och kommit överens nya lånekovenanter, alltså de nyckeltal bolaget måste uppfylla. I samband med detta skriver XXL att bolaget inte kommer att ge någon utdelning, eller genomföra återköp av aktier, förrän tidigast fjärde kvartalet 2019. "XXL en tydlig ambition om att komma tillbaka till att ge utdelning", skriver bolaget.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Nyhetsbrev

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Arkiv

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Här öppnar JC

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Eton drar upp leveranstempot

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.17