23948sdkhjf

Utmanande år för Fenix outdoor

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nya butiker, digitala lösningar och omnikanallösningar väntar friluftsbolaget 2019, enligt bolagets bokslutskommuniké.

I bokslutskommunikén uppger bolaget att utmanande väder, med kort vår och mild höst, påverkat inte minst affärsområdet Frilufts,där butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta, Globetrotter och Friluftsland ingår, som dock på årsbasis visar en ökad försäljning.

Läs också: Regnkläder som tar ansvar

Under fjärde kvartalet minskade dock försäljning och vinst för affärsområdet.

I rapporten skriver bolaget att Naturkompaniets svenska försäljning återhämtade sig under fjärde kvartalet och ökade i lokal valuta på årsbasis.

Under 2019 ska bolaget öppna 8 till 12 nya butiker för Fjällräven i Nordamerika, där tillväxten för friluftsbolaget är väldigt god, och 5 nya mindre butiker för Globetrotter i Tyskland.

Därtill satsar bolaget på att lansera nya digitala plattformar och presentera kombinerade butiks- och digitala koncept. Bolaget har ett nytt logistikcenter i Ludwigslust som snart ska vara uppe i full kapacitet och därmed räknar bolaget att servicen till digitala kunder ska bli ännu bättre.

Läs också: De är finalister i Årets modeexportpris

Fenix Outdoors resultat efter skatt uppgick till 9,1 miljoner euro(10,5) för det fjärde kvartalet 2018. Rörelseresultatet blev 12,6 miljoner euro (14,8), och resultatet före skatt uppgick till 12,1 miljoner euro (15). Intäkterna ökade med 4,5 procent till 141 miljoner euro (135).

Resultatet per aktie uppgick till 0:67 euro (0:78). Styrelsen föreslår dessutom återköp av egna aktier om upp till 700.000 B-aktier.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Återvinn med Arket

Nyhetsbrev

Danska Zizzi sålt

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124