23948sdkhjf

Utmanande år för Fenix outdoor

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nya butiker, digitala lösningar och omnikanallösningar väntar friluftsbolaget 2019, enligt bolagets bokslutskommuniké.

I bokslutskommunikén uppger bolaget att utmanande väder, med kort vår och mild höst, påverkat inte minst affärsområdet Frilufts,där butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta, Globetrotter och Friluftsland ingår, som dock på årsbasis visar en ökad försäljning.

Läs också: Regnkläder som tar ansvar

Under fjärde kvartalet minskade dock försäljning och vinst för affärsområdet.

I rapporten skriver bolaget att Naturkompaniets svenska försäljning återhämtade sig under fjärde kvartalet och ökade i lokal valuta på årsbasis.

Under 2019 ska bolaget öppna 8 till 12 nya butiker för Fjällräven i Nordamerika, där tillväxten för friluftsbolaget är väldigt god, och 5 nya mindre butiker för Globetrotter i Tyskland.

Därtill satsar bolaget på att lansera nya digitala plattformar och presentera kombinerade butiks- och digitala koncept. Bolaget har ett nytt logistikcenter i Ludwigslust som snart ska vara uppe i full kapacitet och därmed räknar bolaget att servicen till digitala kunder ska bli ännu bättre.

Läs också: De är finalister i Årets modeexportpris

Fenix Outdoors resultat efter skatt uppgick till 9,1 miljoner euro(10,5) för det fjärde kvartalet 2018. Rörelseresultatet blev 12,6 miljoner euro (14,8), och resultatet före skatt uppgick till 12,1 miljoner euro (15). Intäkterna ökade med 4,5 procent till 141 miljoner euro (135).

Resultatet per aktie uppgick till 0:67 euro (0:78). Styrelsen föreslår dessutom återköp av egna aktier om upp till 700.000 B-aktier.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang

KOM:s vd om nödvändigheten i att vara kreativ i kundmötet.

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Happy Socks vd slutar

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.137