23948sdkhjf

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Direktrapport från inköpsdagarna i Stockholm Fashion District.

Modedagarna i Stockholm Fashion District är i full gång. På onsdagen invigdes Nordic Lab, en kreativ yta för nya och växande företag.

Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén bjöd på tips och trix under rubriken ”Så bygger du ditt varumärke”.
– Allt börjar med passion.

Därpå framhölls vikten av ett starkt DNA, inte minst i tider när varumärken kan nå ut globalt från start.

– Det har både blivit enklare och svårare att etablera sig. Utbudet är enormt och kunden kräver mer service. Då blir DNA och branding viktigare än någonsin. Det är svårt att kopiera ett märke med ett starkt DNA.

Jennie Rosén ser en svag tendens att influencereran är på väg att mattas av något. Men framför allt ser hon starka influencers möjligheter att bygga egna imperium. Som Elin Kling med Totême och Robyns samarbete med Björn Borg.
– Om det blir aktuellt att sälja ett bolag ligger värdekapitalet i varumärket.

Jennie Roséns tips ”Så bygger du ditt varumärke”
”Gör en affärsplan, det är varumärkets ryggrad.”
”Ställ frågan vad och hur ni vill positionera er.”
”Berätta historien som gör er unika.”
”Möt kunden där kunden finns.”
”Se till att de anställda verkligen vet bolagets tagline”.
 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127