23948sdkhjf

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Direktrapport från inköpsdagarna i Stockholm Fashion District.

Modedagarna i Stockholm Fashion District är i full gång. På onsdagen invigdes Nordic Lab, en kreativ yta för nya och växande företag.

Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén bjöd på tips och trix under rubriken ”Så bygger du ditt varumärke”.
– Allt börjar med passion.

Därpå framhölls vikten av ett starkt DNA, inte minst i tider när varumärken kan nå ut globalt från start.

– Det har både blivit enklare och svårare att etablera sig. Utbudet är enormt och kunden kräver mer service. Då blir DNA och branding viktigare än någonsin. Det är svårt att kopiera ett märke med ett starkt DNA.

Jennie Rosén ser en svag tendens att influencereran är på väg att mattas av något. Men framför allt ser hon starka influencers möjligheter att bygga egna imperium. Som Elin Kling med Totême och Robyns samarbete med Björn Borg.
– Om det blir aktuellt att sälja ett bolag ligger värdekapitalet i varumärket.

Jennie Roséns tips ”Så bygger du ditt varumärke”
”Gör en affärsplan, det är varumärkets ryggrad.”
”Ställ frågan vad och hur ni vill positionera er.”
”Berätta historien som gör er unika.”
”Möt kunden där kunden finns.”
”Se till att de anställda verkligen vet bolagets tagline”.
 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

De är Årets Designer

Kenzo byter uttryck

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Nyhetsbrev

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Arkiv

H&M till Centralamerika

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.125