23948sdkhjf

Lägre lönsamhet för Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen minskade i Sverige. Nu ska returhanteringen effektiviseras.

E-handlaren skriver i rapporten för fjärde kvartalet, oktober till december, att försäljningen påverkades negativt av ett svalt och kampanjintensivt modeklimat och medan omsättningen ökade för e-handlaren i Norge, Danmark och Finland så minskade försäljningen i Sverige.

Läs också: Här är detaljerna om Nellys nya lager

Nellys nettoomsättning för perioden uppgick till 402,9 miljoner kronor (400,3) vilket är en ökning om 1 procent. Rörelseresultatet för perioden landade på 13,9 miljoner kronor (34,4) vilket var en minskning med 59 procent.

Rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar var 4,8 procent för kvartalet vilket är lägre än fjärde kvartalet föregående år men högre än under helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att "rörelsemarginalen påverkades av högre kostnader för varuhantering, ojämnt kapacitetsutnyttjande, och av att andelen egna varumärken minskade från 46 till 43 procent av omsättningen i huvudsak på grund av att försäljningen av egna varumärken var lägre under Black Week".

Under perioden uppger koncernen att Nellys kundstock ökade med 11 procent , den genomsnittliga kundkorgen med 10 procent och orderingången ökade med 6 procent.

Läs också: Trögare för Nelly – rejält resultattapp

E-handlaren säger sig ha lojala kunder och under fjolåret stod återkommande kunder för cirka 85 procent av omsättningen. Merparten av omsättningen kommer från kunder som gör över fem köp per år.

I rapporten skriver bolaget att kvartalet var kampanjintensivt och att Nelly hade en stark Singles’ Day i Sverige men en mindre effektiv försäljningsstrategi under Black Week och tvingades därför att fokuserade på att sälja säsongsvaror för att säkerställa att lagret är kurant inför den nya säsongen.

Returgraden uppgick under de senaste tolv månaderna till 39 procent. Men bolaget bedömer att ökningen av antalet returer nu ska avta och under våren sjösätts ett projekt för digitalisering och effektivisering av returhantering. Genomsnittliga kundkorgen låg på 698 kronor.

För Nelly ligger omsättningsmålen på att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen på över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år. Qliro fortsätter arbetet med att driva Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly som tre helt självständiga bolag och beräknar att alla bolagen kommer att vara börsfähiga under andra halvåret 2019. 

r fjärde kvartalet uppgick Qliros nettoomsättning till 1 037,7 miljoner kronor (1 199,9) miljoner kronor. Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 16,3 miljoner kronor (35,6). Resultatet efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till 5,1 miljoner kronor (6,9).

Mer om: Nelly | Qliro
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Guldknappen till Haglöfs

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Minskad försäljning för Wesc

Arkiv

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Na-kd börjar klimatkompensera

Amerikansk skjortkedja till Europa

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.143