23948sdkhjf

Lägre lönsamhet för Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen minskade i Sverige. Nu ska returhanteringen effektiviseras.

E-handlaren skriver i rapporten för fjärde kvartalet, oktober till december, att försäljningen påverkades negativt av ett svalt och kampanjintensivt modeklimat och medan omsättningen ökade för e-handlaren i Norge, Danmark och Finland så minskade försäljningen i Sverige.

Läs också: ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Nellys nettoomsättning för perioden uppgick till 402,9 miljoner kronor (400,3) vilket är en ökning om 1 procent. Rörelseresultatet för perioden landade på 13,9 miljoner kronor (34,4) vilket var en minskning med 59 procent.

Rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar var 4,8 procent för kvartalet vilket är lägre än fjärde kvartalet föregående år men högre än under helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att "rörelsemarginalen påverkades av högre kostnader för varuhantering, ojämnt kapacitetsutnyttjande, och av att andelen egna varumärken minskade från 46 till 43 procent av omsättningen i huvudsak på grund av att försäljningen av egna varumärken var lägre under Black Week".

Under perioden uppger koncernen att Nellys kundstock ökade med 11 procent , den genomsnittliga kundkorgen med 10 procent och orderingången ökade med 6 procent.

Läs också: Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

E-handlaren säger sig ha lojala kunder och under fjolåret stod återkommande kunder för cirka 85 procent av omsättningen. Merparten av omsättningen kommer från kunder som gör över fem köp per år.

I rapporten skriver bolaget att kvartalet var kampanjintensivt och att Nelly hade en stark Singles’ Day i Sverige men en mindre effektiv försäljningsstrategi under Black Week och tvingades därför att fokuserade på att sälja säsongsvaror för att säkerställa att lagret är kurant inför den nya säsongen.

Returgraden uppgick under de senaste tolv månaderna till 39 procent. Men bolaget bedömer att ökningen av antalet returer nu ska avta och under våren sjösätts ett projekt för digitalisering och effektivisering av returhantering. Genomsnittliga kundkorgen låg på 698 kronor.

För Nelly ligger omsättningsmålen på att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen på över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år. Qliro fortsätter arbetet med att driva Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly som tre helt självständiga bolag och beräknar att alla bolagen kommer att vara börsfähiga under andra halvåret 2019. 

r fjärde kvartalet uppgick Qliros nettoomsättning till 1 037,7 miljoner kronor (1 199,9) miljoner kronor. Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 16,3 miljoner kronor (35,6). Resultatet efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till 5,1 miljoner kronor (6,9).

Mer om: Nelly | Qliro
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Nyhetsbrev

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

176 miljoner till MQ

DK Company säljer två märken – efter en veckas i koncernens ägo

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

UO hoppar på prenumerationståget

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Öresund ökar i MQ

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Athleisure à la puddingproducent

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.144