23948sdkhjf

Lägre lönsamhet för Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen minskade i Sverige. Nu ska returhanteringen effektiviseras.

E-handlaren skriver i rapporten för fjärde kvartalet, oktober till december, att försäljningen påverkades negativt av ett svalt och kampanjintensivt modeklimat och medan omsättningen ökade för e-handlaren i Norge, Danmark och Finland så minskade försäljningen i Sverige.

Läs också: ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Nellys nettoomsättning för perioden uppgick till 402,9 miljoner kronor (400,3) vilket är en ökning om 1 procent. Rörelseresultatet för perioden landade på 13,9 miljoner kronor (34,4) vilket var en minskning med 59 procent.

Rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar var 4,8 procent för kvartalet vilket är lägre än fjärde kvartalet föregående år men högre än under helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att "rörelsemarginalen påverkades av högre kostnader för varuhantering, ojämnt kapacitetsutnyttjande, och av att andelen egna varumärken minskade från 46 till 43 procent av omsättningen i huvudsak på grund av att försäljningen av egna varumärken var lägre under Black Week".

Under perioden uppger koncernen att Nellys kundstock ökade med 11 procent , den genomsnittliga kundkorgen med 10 procent och orderingången ökade med 6 procent.

Läs också: Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

E-handlaren säger sig ha lojala kunder och under fjolåret stod återkommande kunder för cirka 85 procent av omsättningen. Merparten av omsättningen kommer från kunder som gör över fem köp per år.

I rapporten skriver bolaget att kvartalet var kampanjintensivt och att Nelly hade en stark Singles’ Day i Sverige men en mindre effektiv försäljningsstrategi under Black Week och tvingades därför att fokuserade på att sälja säsongsvaror för att säkerställa att lagret är kurant inför den nya säsongen.

Returgraden uppgick under de senaste tolv månaderna till 39 procent. Men bolaget bedömer att ökningen av antalet returer nu ska avta och under våren sjösätts ett projekt för digitalisering och effektivisering av returhantering. Genomsnittliga kundkorgen låg på 698 kronor.

För Nelly ligger omsättningsmålen på att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen på över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år. Qliro fortsätter arbetet med att driva Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly som tre helt självständiga bolag och beräknar att alla bolagen kommer att vara börsfähiga under andra halvåret 2019. 

r fjärde kvartalet uppgick Qliros nettoomsättning till 1 037,7 miljoner kronor (1 199,9) miljoner kronor. Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 16,3 miljoner kronor (35,6). Resultatet efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till 5,1 miljoner kronor (6,9).

Mer om: Nelly | Qliro
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Återvinn med Arket

Nyhetsbrev

Danska Zizzi sålt

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121