23948sdkhjf

Lägre lönsamhet för Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen minskade i Sverige. Nu ska returhanteringen effektiviseras.

E-handlaren skriver i rapporten för fjärde kvartalet, oktober till december, att försäljningen påverkades negativt av ett svalt och kampanjintensivt modeklimat och medan omsättningen ökade för e-handlaren i Norge, Danmark och Finland så minskade försäljningen i Sverige.

Läs också: Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Nellys nettoomsättning för perioden uppgick till 402,9 miljoner kronor (400,3) vilket är en ökning om 1 procent. Rörelseresultatet för perioden landade på 13,9 miljoner kronor (34,4) vilket var en minskning med 59 procent.

Rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar var 4,8 procent för kvartalet vilket är lägre än fjärde kvartalet föregående år men högre än under helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att "rörelsemarginalen påverkades av högre kostnader för varuhantering, ojämnt kapacitetsutnyttjande, och av att andelen egna varumärken minskade från 46 till 43 procent av omsättningen i huvudsak på grund av att försäljningen av egna varumärken var lägre under Black Week".

Under perioden uppger koncernen att Nellys kundstock ökade med 11 procent , den genomsnittliga kundkorgen med 10 procent och orderingången ökade med 6 procent.

Läs också: Från Nelly till Aéryne

E-handlaren säger sig ha lojala kunder och under fjolåret stod återkommande kunder för cirka 85 procent av omsättningen. Merparten av omsättningen kommer från kunder som gör över fem köp per år.

I rapporten skriver bolaget att kvartalet var kampanjintensivt och att Nelly hade en stark Singles’ Day i Sverige men en mindre effektiv försäljningsstrategi under Black Week och tvingades därför att fokuserade på att sälja säsongsvaror för att säkerställa att lagret är kurant inför den nya säsongen.

Returgraden uppgick under de senaste tolv månaderna till 39 procent. Men bolaget bedömer att ökningen av antalet returer nu ska avta och under våren sjösätts ett projekt för digitalisering och effektivisering av returhantering. Genomsnittliga kundkorgen låg på 698 kronor.

För Nelly ligger omsättningsmålen på att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen på över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år. Qliro fortsätter arbetet med att driva Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly som tre helt självständiga bolag och beräknar att alla bolagen kommer att vara börsfähiga under andra halvåret 2019. 

r fjärde kvartalet uppgick Qliros nettoomsättning till 1 037,7 miljoner kronor (1 199,9) miljoner kronor. Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 16,3 miljoner kronor (35,6). Resultatet efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till 5,1 miljoner kronor (6,9).

Mer om: Nelly | Qliro
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.128