23948sdkhjf

Lägre lönsamhet för Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen minskade i Sverige. Nu ska returhanteringen effektiviseras.

E-handlaren skriver i rapporten för fjärde kvartalet, oktober till december, att försäljningen påverkades negativt av ett svalt och kampanjintensivt modeklimat och medan omsättningen ökade för e-handlaren i Norge, Danmark och Finland så minskade försäljningen i Sverige.

Läs också: Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Nellys nettoomsättning för perioden uppgick till 402,9 miljoner kronor (400,3) vilket är en ökning om 1 procent. Rörelseresultatet för perioden landade på 13,9 miljoner kronor (34,4) vilket var en minskning med 59 procent.

Rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar var 4,8 procent för kvartalet vilket är lägre än fjärde kvartalet föregående år men högre än under helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att "rörelsemarginalen påverkades av högre kostnader för varuhantering, ojämnt kapacitetsutnyttjande, och av att andelen egna varumärken minskade från 46 till 43 procent av omsättningen i huvudsak på grund av att försäljningen av egna varumärken var lägre under Black Week".

Under perioden uppger koncernen att Nellys kundstock ökade med 11 procent , den genomsnittliga kundkorgen med 10 procent och orderingången ökade med 6 procent.

Läs också: Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren säger sig ha lojala kunder och under fjolåret stod återkommande kunder för cirka 85 procent av omsättningen. Merparten av omsättningen kommer från kunder som gör över fem köp per år.

I rapporten skriver bolaget att kvartalet var kampanjintensivt och att Nelly hade en stark Singles’ Day i Sverige men en mindre effektiv försäljningsstrategi under Black Week och tvingades därför att fokuserade på att sälja säsongsvaror för att säkerställa att lagret är kurant inför den nya säsongen.

Returgraden uppgick under de senaste tolv månaderna till 39 procent. Men bolaget bedömer att ökningen av antalet returer nu ska avta och under våren sjösätts ett projekt för digitalisering och effektivisering av returhantering. Genomsnittliga kundkorgen låg på 698 kronor.

För Nelly ligger omsättningsmålen på att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen på över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år. Qliro fortsätter arbetet med att driva Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly som tre helt självständiga bolag och beräknar att alla bolagen kommer att vara börsfähiga under andra halvåret 2019. 

r fjärde kvartalet uppgick Qliros nettoomsättning till 1 037,7 miljoner kronor (1 199,9) miljoner kronor. Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 16,3 miljoner kronor (35,6). Resultatet efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till 5,1 miljoner kronor (6,9).

Mer om: Nelly | Qliro
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang

KOM:s vd om nödvändigheten i att vara kreativ i kundmötet.

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Happy Socks vd slutar

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.126