23948sdkhjf

Tullverkets råd inför brexit

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Myndighet uppmanar svenska företag som har handel med Storbritannien att förbereda sig för en eventuell hård brexit.

Tullverket och Statistiska Centralbyrån uppmanar att svenska företag som har handel med Storbritannien att förbereda sig på eventuell hård brexit; utan utträdelseavtal och utan övergångsperiod. 

Råden som bland annat ges är att ansöka om ett så kallat EORI-nummer, ett registreringsnummer för handel med länder utanför EU, att ansöka om tillgång till Tullverkets webbtjänster samtatt skaffa sig kunskap om hur tullproceduren fungerar.

Därtill råds företagen fundera på om det finns särskilda tillstånd att söka som kan underlätta framtida tullhantering oavsett om det blir en hård eller mjuk brexit.

Det är budskapet i de brev som Tullverket och Statistiska centralbyrån, SCB, i dagarna skickar ut till drygt 5 000 företag som driver handel i Storbritannien och som överstiger tröskelvärdena för Intrastat-rapportering; 4,5 miljoner kronor för utförsel och 9 miljoner kronor för införsel.

Myndigheten menar att en hård brexit framförallt kommer att slå mot företagare som tidigare endast handlat med länder inom EU och inte har så stor kunskap om tullprocedurer.

Om det blir en mjuk brexit så ska företagen fortsätta att rapportera in handel med Storbritannien till SCB via Intrastat under den övergångsperiod som EU och Storbritannien kommit överens om

Läs också: Modeexit med Brexit?

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Nyhetsbrev

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118