23948sdkhjf

Karl-Johan Persson: ”Klart vi inte är nöjda”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ökat varulager och minskad vinst. Trots besvikelser försökte H&M:s vd Karl-Johan Persson ingjuta hopp för fortsättningen.

Trots en omsättningsökning på 5 procent till 210 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 nådde inte H&M upp till målen som sattes för ett år sedan.

Det gäller även lönsamheten, resultat efter finansiella poster, som backade med 25 procent till 15,6 miljarder kronor.

– Det är vi såklart inte nöjda med. Men det ska ses till bakgrunden av en väldigt tuff marknad, och att det har varit tuffare än vad många hade räknat med. Men vi avslutar året med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, sade vd Karl-Johan Persson under presskonferensen på torsdagens morgon då H&M-koncernens bokslutskommuniké släpptes.

Karl-Johan Persson målade upp en positiv bild vad gäller varulagret. Han gav besked om minskade nedsättningar och ökad fullprisförsäljning under kvartal fyra och inledningen på första kvartalet.

Men det räckte ändå inte för att leverera förbättrade siffror för varulagernivån under helåret, som i stället ökade från förra årets 33 miljarder kronor till nästan 38 miljarder.

Karl-Johan Persson underströk att lagernivån och sammansättningen har förbättrats till följd av ”förbättrade kollektioner, effektivare inköp och logistik”. En av anledningar tillskrivs bland annat satsningar på AI, artificial intelligence, och att den positiva utvecklingen kommer att hålla i sig.

Karl-Johan Persson berättade att H&M:s förändringsarbete fokuserar på fyra områden: Att förbättra kunderbjudandet för samtliga varumärken, förbättra varuförsörjningskedjan – se till att den blir snabbare, flexiblare och effektivare – och säkra en skalbar och innovativ teknikinfrastraktur och fortsätta expandera med nya butiker.

För att säkra varuförsörjningen öppnade tre nya logistikcenter under året; ett i Tyskland och två i Polen.

– Vi har haft en period av kapacitetsbegränsingar, men det är nu något som vi nu slipper, sade Karl-Johan Persson.

Ytterligare logistikcenter öppnar under innevarande år i Madrid och London, och i västra USA planeras ett "högteknologiskt" logistikcenter under 2020.

H&M-gruppens tillväxt framöver ligger bland annat på fysiska butiker. Under året kommer 175 nya butiker att öppnas, varav hälften utgörs av Cos, & other Stories, Arket, Monki, Weekday och Afound, medan 160 butiker stängs.

– Vår butiksportfölj handlar om att optimera den och att anpassa storlek, stänga en del butiker, flytta en del, omförhandla många butiker – i år tusen butiker.

Tillväxtfokus ligger också på e-handeln, som under 2017/2018 ökade med 22 procent till 30 miljarder kronor. Mexiko blir nytt e-handelsland.

– Vi utvärderar också intressanta marknadsplatser runt om i världen för att se om det finns någon som passar vår långsiktiga portfölj, sade Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson spår att marknaden fortsatt kommer vara osäker. Men han är övertygad om att bolaget lagt grunden för ”något mycket bra under året”.

– Vi är optimistiska, vi tror på en successiv förbättring under året, men är samtidigt ödmjuka inför den omställning vi och andra står inför.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Arkiv

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Trög utveckling för Åhléns modedel

Daniel Wellington ökar utdelningen

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Datum för tre kommande CFW släppta

Lågprismodekedja i konkurs

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139