23948sdkhjf

Karl-Johan Persson: ”Klart vi inte är nöjda”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ökat varulager och minskad vinst. Trots besvikelser försökte H&M:s vd Karl-Johan Persson ingjuta hopp för fortsättningen.

Trots en omsättningsökning på 5 procent till 210 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 nådde inte H&M upp till målen som sattes för ett år sedan.

Det gäller även lönsamheten, resultat efter finansiella poster, som backade med 25 procent till 15,6 miljarder kronor.

– Det är vi såklart inte nöjda med. Men det ska ses till bakgrunden av en väldigt tuff marknad, och att det har varit tuffare än vad många hade räknat med. Men vi avslutar året med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, sade vd Karl-Johan Persson under presskonferensen på torsdagens morgon då H&M-koncernens bokslutskommuniké släpptes.

Karl-Johan Persson målade upp en positiv bild vad gäller varulagret. Han gav besked om minskade nedsättningar och ökad fullprisförsäljning under kvartal fyra och inledningen på första kvartalet.

Men det räckte ändå inte för att leverera förbättrade siffror för varulagernivån under helåret, som i stället ökade från förra årets 33 miljarder kronor till nästan 38 miljarder.

Karl-Johan Persson underströk att lagernivån och sammansättningen har förbättrats till följd av ”förbättrade kollektioner, effektivare inköp och logistik”. En av anledningar tillskrivs bland annat satsningar på AI, artificial intelligence, och att den positiva utvecklingen kommer att hålla i sig.

Karl-Johan Persson berättade att H&M:s förändringsarbete fokuserar på fyra områden: Att förbättra kunderbjudandet för samtliga varumärken, förbättra varuförsörjningskedjan – se till att den blir snabbare, flexiblare och effektivare – och säkra en skalbar och innovativ teknikinfrastraktur och fortsätta expandera med nya butiker.

För att säkra varuförsörjningen öppnade tre nya logistikcenter under året; ett i Tyskland och två i Polen.

– Vi har haft en period av kapacitetsbegränsingar, men det är nu något som vi nu slipper, sade Karl-Johan Persson.

Ytterligare logistikcenter öppnar under innevarande år i Madrid och London, och i västra USA planeras ett "högteknologiskt" logistikcenter under 2020.

H&M-gruppens tillväxt framöver ligger bland annat på fysiska butiker. Under året kommer 175 nya butiker att öppnas, varav hälften utgörs av Cos, & other Stories, Arket, Monki, Weekday och Afound, medan 160 butiker stängs.

– Vår butiksportfölj handlar om att optimera den och att anpassa storlek, stänga en del butiker, flytta en del, omförhandla många butiker – i år tusen butiker.

Tillväxtfokus ligger också på e-handeln, som under 2017/2018 ökade med 22 procent till 30 miljarder kronor. Mexiko blir nytt e-handelsland.

– Vi utvärderar också intressanta marknadsplatser runt om i världen för att se om det finns någon som passar vår långsiktiga portfölj, sade Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson spår att marknaden fortsatt kommer vara osäker. Men han är övertygad om att bolaget lagt grunden för ”något mycket bra under året”.

– Vi är optimistiska, vi tror på en successiv förbättring under året, men är samtidigt ödmjuka inför den omställning vi och andra står inför.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Gant drar i gång auktion

Minskat resultat för Björn Borg

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Gillblads i konkurs

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.109