23948sdkhjf

Karl-Johan Persson: ”Klart vi inte är nöjda”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ökat varulager och minskad vinst. Trots besvikelser försökte H&M:s vd Karl-Johan Persson ingjuta hopp för fortsättningen.

Trots en omsättningsökning på 5 procent till 210 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 nådde inte H&M upp till målen som sattes för ett år sedan.

Det gäller även lönsamheten, resultat efter finansiella poster, som backade med 25 procent till 15,6 miljarder kronor.

– Det är vi såklart inte nöjda med. Men det ska ses till bakgrunden av en väldigt tuff marknad, och att det har varit tuffare än vad många hade räknat med. Men vi avslutar året med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, sade vd Karl-Johan Persson under presskonferensen på torsdagens morgon då H&M-koncernens bokslutskommuniké släpptes.

Karl-Johan Persson målade upp en positiv bild vad gäller varulagret. Han gav besked om minskade nedsättningar och ökad fullprisförsäljning under kvartal fyra och inledningen på första kvartalet.

Men det räckte ändå inte för att leverera förbättrade siffror för varulagernivån under helåret, som i stället ökade från förra årets 33 miljarder kronor till nästan 38 miljarder.

Karl-Johan Persson underströk att lagernivån och sammansättningen har förbättrats till följd av ”förbättrade kollektioner, effektivare inköp och logistik”. En av anledningar tillskrivs bland annat satsningar på AI, artificial intelligence, och att den positiva utvecklingen kommer att hålla i sig.

Karl-Johan Persson berättade att H&M:s förändringsarbete fokuserar på fyra områden: Att förbättra kunderbjudandet för samtliga varumärken, förbättra varuförsörjningskedjan – se till att den blir snabbare, flexiblare och effektivare – och säkra en skalbar och innovativ teknikinfrastraktur och fortsätta expandera med nya butiker.

För att säkra varuförsörjningen öppnade tre nya logistikcenter under året; ett i Tyskland och två i Polen.

– Vi har haft en period av kapacitetsbegränsingar, men det är nu något som vi nu slipper, sade Karl-Johan Persson.

Ytterligare logistikcenter öppnar under innevarande år i Madrid och London, och i västra USA planeras ett "högteknologiskt" logistikcenter under 2020.

H&M-gruppens tillväxt framöver ligger bland annat på fysiska butiker. Under året kommer 175 nya butiker att öppnas, varav hälften utgörs av Cos, & other Stories, Arket, Monki, Weekday och Afound, medan 160 butiker stängs.

– Vår butiksportfölj handlar om att optimera den och att anpassa storlek, stänga en del butiker, flytta en del, omförhandla många butiker – i år tusen butiker.

Tillväxtfokus ligger också på e-handeln, som under 2017/2018 ökade med 22 procent till 30 miljarder kronor. Mexiko blir nytt e-handelsland.

– Vi utvärderar också intressanta marknadsplatser runt om i världen för att se om det finns någon som passar vår långsiktiga portfölj, sade Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson spår att marknaden fortsatt kommer vara osäker. Men han är övertygad om att bolaget lagt grunden för ”något mycket bra under året”.

– Vi är optimistiska, vi tror på en successiv förbättring under året, men är samtidigt ödmjuka inför den omställning vi och andra står inför.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.129