23948sdkhjf

Karl-Johan Persson: ”Klart vi inte är nöjda”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ökat varulager och minskad vinst. Trots besvikelser försökte H&M:s vd Karl-Johan Persson ingjuta hopp för fortsättningen.

Trots en omsättningsökning på 5 procent till 210 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 nådde inte H&M upp till målen som sattes för ett år sedan.

Det gäller även lönsamheten, resultat efter finansiella poster, som backade med 25 procent till 15,6 miljarder kronor.

– Det är vi såklart inte nöjda med. Men det ska ses till bakgrunden av en väldigt tuff marknad, och att det har varit tuffare än vad många hade räknat med. Men vi avslutar året med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, sade vd Karl-Johan Persson under presskonferensen på torsdagens morgon då H&M-koncernens bokslutskommuniké släpptes.

Karl-Johan Persson målade upp en positiv bild vad gäller varulagret. Han gav besked om minskade nedsättningar och ökad fullprisförsäljning under kvartal fyra och inledningen på första kvartalet.

Men det räckte ändå inte för att leverera förbättrade siffror för varulagernivån under helåret, som i stället ökade från förra årets 33 miljarder kronor till nästan 38 miljarder.

Karl-Johan Persson underströk att lagernivån och sammansättningen har förbättrats till följd av ”förbättrade kollektioner, effektivare inköp och logistik”. En av anledningar tillskrivs bland annat satsningar på AI, artificial intelligence, och att den positiva utvecklingen kommer att hålla i sig.

Karl-Johan Persson berättade att H&M:s förändringsarbete fokuserar på fyra områden: Att förbättra kunderbjudandet för samtliga varumärken, förbättra varuförsörjningskedjan – se till att den blir snabbare, flexiblare och effektivare – och säkra en skalbar och innovativ teknikinfrastraktur och fortsätta expandera med nya butiker.

För att säkra varuförsörjningen öppnade tre nya logistikcenter under året; ett i Tyskland och två i Polen.

– Vi har haft en period av kapacitetsbegränsingar, men det är nu något som vi nu slipper, sade Karl-Johan Persson.

Ytterligare logistikcenter öppnar under innevarande år i Madrid och London, och i västra USA planeras ett "högteknologiskt" logistikcenter under 2020.

H&M-gruppens tillväxt framöver ligger bland annat på fysiska butiker. Under året kommer 175 nya butiker att öppnas, varav hälften utgörs av Cos, & other Stories, Arket, Monki, Weekday och Afound, medan 160 butiker stängs.

– Vår butiksportfölj handlar om att optimera den och att anpassa storlek, stänga en del butiker, flytta en del, omförhandla många butiker – i år tusen butiker.

Tillväxtfokus ligger också på e-handeln, som under 2017/2018 ökade med 22 procent till 30 miljarder kronor. Mexiko blir nytt e-handelsland.

– Vi utvärderar också intressanta marknadsplatser runt om i världen för att se om det finns någon som passar vår långsiktiga portfölj, sade Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson spår att marknaden fortsatt kommer vara osäker. Men han är övertygad om att bolaget lagt grunden för ”något mycket bra under året”.

– Vi är optimistiska, vi tror på en successiv förbättring under året, men är samtidigt ödmjuka inför den omställning vi och andra står inför.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.142