23948sdkhjf

Fortsatta satsningar utanför Norden ger Footway råg i ryggen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Redovisar rekordtillväxt och ska fortsätta att expandera. Nu stänger outlet i Kista.

Tillväxten under fjärde kvartalet uppgick till rekordartade 71,5 procent för Footway och försäljningen landade på 264,3 miljoner kronor (154,1). Rörelseresultatet uppgick i i fjärde kvartalet till 12,9 miljoner kronor (9,6) vilket är en ökning med 34,4 procent.

Läs också: Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Footway skriver i rapporten att satsning utanför Norden har bidragit starkt till tillväxten under 2018. Försäljningen utanför Norden står för en knapp tredjedel av koncernens totala försäljningstillväxt under helåret samt 37,3 procent av tillväxten under fjärde kvartalet.

- Vår fortsatta satsning utanför Norden har givit resultat.Tillväxten på dessa marknader visar att det finns bra potential för oss att fortsätta expandera. Genom vårt fortsatta arbete med automatisering, AI och crowdsourcing kan expansionen ske på ett effektivt sätt med fokus på kundnöjdhet, säger Daniel Mühlbach, vd i en kommentar.

I rapporten skriver dock bolaget att "övriga externa kostnader har påverkats av ökade fraktkostnader på grund av en större andel försäljning utanför Norden".

Bolaget stänger även under första kvartalet outleten i Kista då bolagets datadrivna inköp ska ha minskat utfasningsbehovet av produkter.

Nettoomsättningen för helåret ökade till 760,0 miljoner kronor (505,2) vilket är en tillväxt om 50,4 procent. Bruttovinsten ökade med 42,1 procent och uppgick till 305,6 miljoner kronor (215,0)

Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar minskade med 6,8 procent och uppgick till 15,0 miljoner kronor (16,1) Antal besökare ökade även rejält under helåret.

Mer om: Footway
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Nyhetsbrev

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Arkiv

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Här öppnar JC

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Eton drar upp leveranstempot

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.14