23948sdkhjf

Fortsatta satsningar utanför Norden ger Footway råg i ryggen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Redovisar rekordtillväxt och ska fortsätta att expandera. Nu stänger outlet i Kista.

Tillväxten under fjärde kvartalet uppgick till rekordartade 71,5 procent för Footway och försäljningen landade på 264,3 miljoner kronor (154,1). Rörelseresultatet uppgick i i fjärde kvartalet till 12,9 miljoner kronor (9,6) vilket är en ökning med 34,4 procent.

Läs också: Footway fortsätter växa

Footway skriver i rapporten att satsning utanför Norden har bidragit starkt till tillväxten under 2018. Försäljningen utanför Norden står för en knapp tredjedel av koncernens totala försäljningstillväxt under helåret samt 37,3 procent av tillväxten under fjärde kvartalet.

- Vår fortsatta satsning utanför Norden har givit resultat.Tillväxten på dessa marknader visar att det finns bra potential för oss att fortsätta expandera. Genom vårt fortsatta arbete med automatisering, AI och crowdsourcing kan expansionen ske på ett effektivt sätt med fokus på kundnöjdhet, säger Daniel Mühlbach, vd i en kommentar.

I rapporten skriver dock bolaget att "övriga externa kostnader har påverkats av ökade fraktkostnader på grund av en större andel försäljning utanför Norden".

Bolaget stänger även under första kvartalet outleten i Kista då bolagets datadrivna inköp ska ha minskat utfasningsbehovet av produkter.

Nettoomsättningen för helåret ökade till 760,0 miljoner kronor (505,2) vilket är en tillväxt om 50,4 procent. Bruttovinsten ökade med 42,1 procent och uppgick till 305,6 miljoner kronor (215,0)

Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar minskade med 6,8 procent och uppgick till 15,0 miljoner kronor (16,1) Antal besökare ökade även rejält under helåret.

Mer om: Footway
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Butiksnytt
Loewe till NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Nyhetsbrev

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Arkiv

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nelly söker ny logistiklösning

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.148