23948sdkhjf

Så sålde H&M

| Av Börsredaktionen / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

På torsdagen kom rapporten för fjärde kvartalet.

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på 4.302 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret 2017/2018. Genomsnittet av 14 analytikers estimat låg på 5.064 miljoner kronor, enligt Infront Data.

Läs också: Här bygger H&M om och ut

Bruttomarginalen blev 54,2 procent, jämfört med förväntade 54,9 procent. Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:75), att jämföra med förväntade 8:95 kronor.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data.

Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.

H&M:s försäljning inklusive moms och i lokal valuta beräknas ha ökat med 4 procent under perioden 1 december till 28 januari. Det skriver H&M i sin rapport. Försäljningen steg med 6 procent under det fjärde kvartalet som sträckte sig fram till och med november.

Läs också: Familjen Persson har ökat i H&M

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det fjärde kvartalet, utgången av november, till 37,7 miljarder kronor, en ökning med 12 procent i kronor räknat och med 10 procent i lokala valutor, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Varulagret utgjorde 17,9 procent (16,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffra i det tredje kvartalet var 18,9 procent.

"Även om varulagernivån fortfarande är för hög så förbättrades såväl nivån som sammansättningen från det tredje till det fjärde kvartalet, vilket visar att bolaget är på rätt väg. Med ett starkare kunderbjudande i kombination med effektivare inköp och logistik, kommer detta leda till successivt förbättrade varulagernivåer framöver", skriver bolaget i torsdagens bokslut.

Utdelningen föreslås bli oförändrad.

Mer om: H&M | H&M group
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126