23948sdkhjf

Så sålde H&M

| Av Börsredaktionen / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

På torsdagen kom rapporten för fjärde kvartalet.

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på 4.302 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret 2017/2018. Genomsnittet av 14 analytikers estimat låg på 5.064 miljoner kronor, enligt Infront Data.

Läs också: H&M till Centralamerika

Bruttomarginalen blev 54,2 procent, jämfört med förväntade 54,9 procent. Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:75), att jämföra med förväntade 8:95 kronor.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data.

Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.

H&M:s försäljning inklusive moms och i lokal valuta beräknas ha ökat med 4 procent under perioden 1 december till 28 januari. Det skriver H&M i sin rapport. Försäljningen steg med 6 procent under det fjärde kvartalet som sträckte sig fram till och med november.

Läs också: Så mycket växer begagnat mode

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det fjärde kvartalet, utgången av november, till 37,7 miljarder kronor, en ökning med 12 procent i kronor räknat och med 10 procent i lokala valutor, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Varulagret utgjorde 17,9 procent (16,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffra i det tredje kvartalet var 18,9 procent.

"Även om varulagernivån fortfarande är för hög så förbättrades såväl nivån som sammansättningen från det tredje till det fjärde kvartalet, vilket visar att bolaget är på rätt väg. Med ett starkare kunderbjudande i kombination med effektivare inköp och logistik, kommer detta leda till successivt förbättrade varulagernivåer framöver", skriver bolaget i torsdagens bokslut.

Utdelningen föreslås bli oförändrad.

Mer om: H&M | H&M group
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

De är Årets Designer

Kenzo byter uttryck

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Nyhetsbrev

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Arkiv

H&M till Centralamerika

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.156