23948sdkhjf

Så många butiker planerar H&M öppna 2019

| Av Börsredaktionen / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

I Europa sker fler butiksstängningar för H&M än öppningar.

H&M planerar att öppna cirka 175 nya butiker netto under verksamhetsåret 2018/2019. Knappt hälften av de nya butikerna kommer att utgöras av de nyare varumärkena, skriver bolaget.

Totalt planeras cirka 335 nya butiker att öppnas varav cirka 240 är H&M-butiker. Cirka 95 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av nyare varumärken.

Totalt sett planeras cirka 160 butiker att stängas inom koncernen vilket är en del av den intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnader och anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad. Nettotillskottet av nya butiker blir alltså cirka 175 för helåret 2019.

I Europa sker fler H&M-butiksstängningar än öppningar vilket kommer innebära cirka 50 färre H&M-butiker vid slutet av räkenskapsåret 2019 jämfört med utgången av 2018.

Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att öppna. Av de nya H&M-butikerna som öppnas under 2019 kommer cirka 25 att ha H&M Home shop-in-shops. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och USA.

Nya planerade H&M-butiksmarknader under 2019 är Belarus (Vitryssland) och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Mexiko ska bli ny H&M-onlinemarknad under 2019 samt även Egypten via franchise. Samtliga dessa expansioner är kända sedan tidigare.

H&M ser chans till förbättrade hyresvillkor i och med de pågående skiftet i kläd- och detaljistbranschen. Det skriver bolaget i bokslutskommunikén. "Skiftet i branschen öppnar upp för förbättrade hyresvillkor och för H&M-gruppen finns möjlighet att omförhandla upp emot 1.000 butikskontrakt under 2019", skriver bolaget.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Nyhetsbrev

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Arkiv

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Stockmann säger upp 150

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.116