23948sdkhjf

Visselblåsare forskningschef hos H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ny forskningschef hos modejätten.

Christopher Wylie som släppte bomben kring analysfirman Cambridge Analytica, där han tidigare arbetade, och Facebook har klivit på som forskningschef, head of research, hos H&M group.

Det framgår i podden Perspektiv med Per Grankvist. Hos modekoncernen ska han leda arbetet med använda data för att optimera leverantörskedjan, samla in och analysera konsumenttrendinformation och använda modekoncernen storlek för att påverka inte minst när det gäller hållbarhet. Han passar i podden på att prisa koncernen för det arbete som läggs ned inom just hållbarhetsfältet. 

Till Dagens Nyheter kommenterar H&M rekryteringen så här;

"Vi kan bekräfta att vi har tecknat ett konsultavtal med Christopher Wylie. Hans roll är Reserach Director med fokus på att stärka H&M-gruppens kompetens inom konsument-, produkt- och marknadsanalys. Han kommer dessutom att stödja vårt arbete inom hållbar och etisk AI. Vi är glada över rekryteringen av Christopher Wylie".

Han ska ha tillträtt i december i fjol.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Nyhetsbrev

Återvinn med Arket

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Lågprismodekedja i konkurs

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157