23948sdkhjf

Iögonfallande smycken

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Smycken som tar för sig har blivit en självklar del av modebilden. Sverige myllrar av spännande kreatörer som skapar betydelsebärande alster, investeringar som håller över tid.

Feswa - smycken som skulpturer
– Jag brukar säga att jag har byggt mitt eget Feswa-land. En värld där smyckena kommer till sin rätt, säger Felicia Swartling, grundare och designer av smyckesvarumärket Feswa.

Varumärket lanserades för tre år sedan. Innan dess studerade Felicia Swartling vid Central Saint Martin i London där hon tog en BachelorDegree i Jewellery Design.
– Efter Saint Martin kände jag ett fortsatt behov att uttrycka mig. Därför skapade jag Feswa och sedan dess har jag inte kunnat sluta.

Felicia Swartling arbetar kollektionsbaserat, men förhållandevis återhållsamt.
– Jag släpper inte 20 nya pieces var tredje månad. Jag ser smyckena som en familj. Delar tillkommer och annat plockas bort. Jag vill verkligen pusha för att kunden ska investera i ett smycke som håller länge.

Feswa består av olika delar, bland annat kollektionen The Plinth, smycken försedda med en plint. Plinten stöttar smycket som kan placeras som ett objekt när det inte bärs.
– Med plint-konstruktionen vill jag försöka säga att smycken är så mycket mer än ett kroppssmycke. Det kan också bli en skulptur, säger Felicia Swartling.
Plinten har även en praktisk funktion. Ringarna är tunga och plinten hjälper till att balansera smycket på fingret.

I kollektionerna syns en dunkel inspiration från den botaniska världen. Hårdare geometriska former, en egen tolkning av art deco, döpt Dirty Deco, kontrasterar. Senaste tillskottet är en samling klackringar, med ”maskulin karaktär”.
Felicia Swartling arbetar uteslutande i silver som guldpläteras eller oxideras. Förutom gjutningarna gör hon allt själv i sin studio i Stockholm.

Yasar Aydin - betydelsebärande alster
När Yasar Aydin utexaminerades som smyckeskonstnär på Konstfack i Stockholm 2011 skapade han halsbandet som fortfarande är signifikativt för det självbetitlade varumärket Yasar: Moving Cross, dubbla silverhalskedjor försedda med en horisontell och en vertikal silverstav, som i ett stilla läge bildar ett kors.
– Mitt varumärke består av två olika delar, smyckeskonst och mer kommersiella smycken som säljs i butik.

Yasar Aydin säger att han tycker om att jobba med smycken med en innebörd. Förutom det svävande korset lyfter han fram två döskallar som tillsammans bildar ett hjärta. Han är betagen i hantverket, att skapandet är en tidskrävande process. Allt gör han för hand i ateljén i Stockholm.
– Jag försöker lyfta fram hantverket och dess tekniska bitar, det kan handla om ett lås till exempel.

Smyckena är överlag stora och därför ihåliga. Något annat vore omöjligt, både för tyngd och kostnad.
Yasar Aydins smyckeskonst ingår numera i Sveriges Nationalmuseums permanenta utställning.
– Det är jätteroligt. Nationalmuseet har plockat upp en stor brosch till sin samling.
De kommersiella smyckena produceras uteslutande i silver medan smyckeskonsten består av en mängd olika material.

– Det viktiga är att jag får fram det jag vill säga.

Märta Larsson - stengalen
Allt tog sin början i London när Märta Larsson gjorde smycken att bära på scenen under konserter med sitt punkband. Smyckena väckte uppmärksamhet ochfolk frågade var de kom ifrån.
– Till slut sa min kille, jag tror att du har något. Kör på det, säger Märta Larsson.
Sagt och gjort, 2013 lanserade Märta Larsson det självbetitlade smyckesvarumärket.
Märta Larsson beskriver sin utveckling som att ”allt faller in i varandra”.

Smyckesfäblessen startade med en fascination för stenar.
– Först blev jag kär i råa stenar. De jobbar jag fortfarande med.

Stenar är basen, allt från pyrit (kattguld), svart turmalin och kvarts till ametist. Stenarna kompletteras främst med silver eller guldpläterad mässing. En del av kollektionen produceras fortfarande i England, annat har flyttat hem till Stockholm tillsammans med Märta Larsson.
Fyrkanten är en ofta återkommande form.
– Initialt gjorde jag fyrkantiga ringar för att stenen skulle fixeras på fingret. En rund ring snurrar lätt runt. Sedan började jag gilla den fyrkantiga formen så mycket att jag utökade användningsområdet, bland annat till att göra bälten.

Märta Larsson berättar att hon gärna designar multifunktionellt. Smycken som kan användas på olika sätt.
– Som kedjebältet som även kan bäras som halsband. Eller ett örhänge med delar som kan tas bort eller läggas till beroende på tillfälle.

Smyckena utgår från ett kollektionstänk.
– Jag brukar lansera nya stenar varje säsong.
Våren 2018 släppte hon en första ready to wear-kollektion, med sidenkaftaner, kimonos och scarf med konstfärdiga tryck. Trycken baseras på smyckena.
– Tanken är att jag behåller plaggen över säsongerna och gör tillägg. På tur står blusar och camisole, plagg som jag inte kan leva utan.

Märta Larsson är en mångfacetterad kreatör som uttrycker att hon är förtjust i att jobba med olika typer av innehåll.På varumärkets hemsida, tillika webbshop, samarbetar hon bland annat med en brittisk konstnär som driver en konstblogg.
– Vi kommer även att göra massa utställningar och projekt ihop. Jag vill mixa konst, musik och dans.

Arild Links

Smyckesvarumärket Arild Links grundades i byn Arild i Skåne 2018. Utöver ett gediget hantverk är utgångspunkten att göra skillnad. Bakom varumärket står andra generationens guldsmed och fyra entreprenörer. Gruppen arbetar bland annat med Humanium metal, metall som utvinns av återvunna illegala vapen. Smyckesförsäljningen bidrar till att hjälpa offer och bygga upp konfliktdrabbade samhällen. Arild Links har även skapat två armband tillsammans med The Non-Violence Project Foundation.

Ingy Stockholm

Bakom Ingy Stockholm står modefotografduon Ingela Klemetz Farago och Peter Farago. Det var när Ingela Klemetz Farago fann ett spännande fragment av ett träd som hon tog hem och förvandlade till en skulptur att bära som örhänge som smyckesvarumärket tog form. Kollektionen består framför allt av örhängen, alla skapade av delar av fallna träd. Objekten är inspirerade av kosmiskt abstrakta former. Trädelarna förgylls eller färgas och monteras på klipps.



M.Sahlberg jewelry

Mia Sahlberg har haft flera kreativa strängar på sin lyra: kläddesigner, stylist och bildkonstnär. Upptäckten av silversmide föll sig av en slump. Det var när hon letade efter spännande ringar i Paris till ett stylinguppdrag, och inte fann vad hon letade efter, som hon tog saken i egna händer. Efter ett tags experimenterande med olika material väcktes nyfikenheten för silversmycken. Sedan dess har hon skapat smycken under namnet M.Sahlberg jewelry. Smyckena skulpteras för hand av Mia Sahlberg i Stockholm. Allt silver är 100 procent återvunnet.

Annette Welander

Annette Welander vill att det självbetitlade smyckesvarumärket ska vara inkluderande. Objekten är unisex och stilen beskrivs som minimalistisk och elegant. Inspirationen hämtas från arkitektur och konstvärlden. Olika råmaterial kombineras med medvetet framtagna diamanter och ädelstenar. Tillsammans med sitt designteam formas kollektionerna i Italien och Sverige. Smyckena produceras för hand i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är finalisterna i Habit Modegalan 2019

18 finalister har chans till Habits branschpris som delas ut i Spegelsalen, Grand Hôtel, i Stockholm i december.

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Kappahl krymper styrelsen

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Nyhetsbrev

Zara sprängde miljardvallen

Arkiv

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Här öppnar JC

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Sänd till en kollega

0.159