23948sdkhjf

Iögonfallande smycken

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Smycken som tar för sig har blivit en självklar del av modebilden. Sverige myllrar av spännande kreatörer som skapar betydelsebärande alster, investeringar som håller över tid.

Feswa - smycken som skulpturer
– Jag brukar säga att jag har byggt mitt eget Feswa-land. En värld där smyckena kommer till sin rätt, säger Felicia Swartling, grundare och designer av smyckesvarumärket Feswa.

Varumärket lanserades för tre år sedan. Innan dess studerade Felicia Swartling vid Central Saint Martin i London där hon tog en BachelorDegree i Jewellery Design.
– Efter Saint Martin kände jag ett fortsatt behov att uttrycka mig. Därför skapade jag Feswa och sedan dess har jag inte kunnat sluta.

Felicia Swartling arbetar kollektionsbaserat, men förhållandevis återhållsamt.
– Jag släpper inte 20 nya pieces var tredje månad. Jag ser smyckena som en familj. Delar tillkommer och annat plockas bort. Jag vill verkligen pusha för att kunden ska investera i ett smycke som håller länge.

Feswa består av olika delar, bland annat kollektionen The Plinth, smycken försedda med en plint. Plinten stöttar smycket som kan placeras som ett objekt när det inte bärs.
– Med plint-konstruktionen vill jag försöka säga att smycken är så mycket mer än ett kroppssmycke. Det kan också bli en skulptur, säger Felicia Swartling.
Plinten har även en praktisk funktion. Ringarna är tunga och plinten hjälper till att balansera smycket på fingret.

I kollektionerna syns en dunkel inspiration från den botaniska världen. Hårdare geometriska former, en egen tolkning av art deco, döpt Dirty Deco, kontrasterar. Senaste tillskottet är en samling klackringar, med ”maskulin karaktär”.
Felicia Swartling arbetar uteslutande i silver som guldpläteras eller oxideras. Förutom gjutningarna gör hon allt själv i sin studio i Stockholm.

Yasar Aydin - betydelsebärande alster
När Yasar Aydin utexaminerades som smyckeskonstnär på Konstfack i Stockholm 2011 skapade han halsbandet som fortfarande är signifikativt för det självbetitlade varumärket Yasar: Moving Cross, dubbla silverhalskedjor försedda med en horisontell och en vertikal silverstav, som i ett stilla läge bildar ett kors.
– Mitt varumärke består av två olika delar, smyckeskonst och mer kommersiella smycken som säljs i butik.

Yasar Aydin säger att han tycker om att jobba med smycken med en innebörd. Förutom det svävande korset lyfter han fram två döskallar som tillsammans bildar ett hjärta. Han är betagen i hantverket, att skapandet är en tidskrävande process. Allt gör han för hand i ateljén i Stockholm.
– Jag försöker lyfta fram hantverket och dess tekniska bitar, det kan handla om ett lås till exempel.

Smyckena är överlag stora och därför ihåliga. Något annat vore omöjligt, både för tyngd och kostnad.
Yasar Aydins smyckeskonst ingår numera i Sveriges Nationalmuseums permanenta utställning.
– Det är jätteroligt. Nationalmuseet har plockat upp en stor brosch till sin samling.
De kommersiella smyckena produceras uteslutande i silver medan smyckeskonsten består av en mängd olika material.

– Det viktiga är att jag får fram det jag vill säga.

Märta Larsson - stengalen
Allt tog sin början i London när Märta Larsson gjorde smycken att bära på scenen under konserter med sitt punkband. Smyckena väckte uppmärksamhet ochfolk frågade var de kom ifrån.
– Till slut sa min kille, jag tror att du har något. Kör på det, säger Märta Larsson.
Sagt och gjort, 2013 lanserade Märta Larsson det självbetitlade smyckesvarumärket.
Märta Larsson beskriver sin utveckling som att ”allt faller in i varandra”.

Smyckesfäblessen startade med en fascination för stenar.
– Först blev jag kär i råa stenar. De jobbar jag fortfarande med.

Stenar är basen, allt från pyrit (kattguld), svart turmalin och kvarts till ametist. Stenarna kompletteras främst med silver eller guldpläterad mässing. En del av kollektionen produceras fortfarande i England, annat har flyttat hem till Stockholm tillsammans med Märta Larsson.
Fyrkanten är en ofta återkommande form.
– Initialt gjorde jag fyrkantiga ringar för att stenen skulle fixeras på fingret. En rund ring snurrar lätt runt. Sedan började jag gilla den fyrkantiga formen så mycket att jag utökade användningsområdet, bland annat till att göra bälten.

Märta Larsson berättar att hon gärna designar multifunktionellt. Smycken som kan användas på olika sätt.
– Som kedjebältet som även kan bäras som halsband. Eller ett örhänge med delar som kan tas bort eller läggas till beroende på tillfälle.

Smyckena utgår från ett kollektionstänk.
– Jag brukar lansera nya stenar varje säsong.
Våren 2018 släppte hon en första ready to wear-kollektion, med sidenkaftaner, kimonos och scarf med konstfärdiga tryck. Trycken baseras på smyckena.
– Tanken är att jag behåller plaggen över säsongerna och gör tillägg. På tur står blusar och camisole, plagg som jag inte kan leva utan.

Märta Larsson är en mångfacetterad kreatör som uttrycker att hon är förtjust i att jobba med olika typer av innehåll.På varumärkets hemsida, tillika webbshop, samarbetar hon bland annat med en brittisk konstnär som driver en konstblogg.
– Vi kommer även att göra massa utställningar och projekt ihop. Jag vill mixa konst, musik och dans.

Arild Links

Smyckesvarumärket Arild Links grundades i byn Arild i Skåne 2018. Utöver ett gediget hantverk är utgångspunkten att göra skillnad. Bakom varumärket står andra generationens guldsmed och fyra entreprenörer. Gruppen arbetar bland annat med Humanium metal, metall som utvinns av återvunna illegala vapen. Smyckesförsäljningen bidrar till att hjälpa offer och bygga upp konfliktdrabbade samhällen. Arild Links har även skapat två armband tillsammans med The Non-Violence Project Foundation.

Ingy Stockholm

Bakom Ingy Stockholm står modefotografduon Ingela Klemetz Farago och Peter Farago. Det var när Ingela Klemetz Farago fann ett spännande fragment av ett träd som hon tog hem och förvandlade till en skulptur att bära som örhänge som smyckesvarumärket tog form. Kollektionen består framför allt av örhängen, alla skapade av delar av fallna träd. Objekten är inspirerade av kosmiskt abstrakta former. Trädelarna förgylls eller färgas och monteras på klipps.



M.Sahlberg jewelry

Mia Sahlberg har haft flera kreativa strängar på sin lyra: kläddesigner, stylist och bildkonstnär. Upptäckten av silversmide föll sig av en slump. Det var när hon letade efter spännande ringar i Paris till ett stylinguppdrag, och inte fann vad hon letade efter, som hon tog saken i egna händer. Efter ett tags experimenterande med olika material väcktes nyfikenheten för silversmycken. Sedan dess har hon skapat smycken under namnet M.Sahlberg jewelry. Smyckena skulpteras för hand av Mia Sahlberg i Stockholm. Allt silver är 100 procent återvunnet.

Annette Welander

Annette Welander vill att det självbetitlade smyckesvarumärket ska vara inkluderande. Objekten är unisex och stilen beskrivs som minimalistisk och elegant. Inspirationen hämtas från arkitektur och konstvärlden. Olika råmaterial kombineras med medvetet framtagna diamanter och ädelstenar. Tillsammans med sitt designteam formas kollektionerna i Italien och Sverige. Smyckena produceras för hand i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har ett förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Nygammal ägare driver JC vidare

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Ska ånyo uppmuntra till hållbarhet och förnyelse med utmärkelse

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Om influencers får välja

Får betala miljonbelopp för att stänga

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.152