23948sdkhjf

Nu stundar visningsveckan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med dryg vecka kvar till start presenteras så äntligen schemat för Fashion Week Stockholm. Zalando är huvudsponsor och visningar sker bland annat på Stockholms Auktionsverk.

Fashion Week Stockholm äger rum måndag 4 februari till onsdag 6 februari 2019 på en rad platser i Stockholm. Ett antal visningar ryms i schemat signerade bland andra Beckmans avgångsstudenter, som inleder visningsveckan, Fashion Week Showspace by Zalando i Stockholms Auktionsverks lokaler. Där ska även Ida Sjöstedt, Selam Fessahaye, Maxjenny samt Rave Review, med fortsatt stöd från Fashion Talents, visa.

Övriga aktörer som ingår i shemat och presenterar höstkollektioner externt är Hope, House of Dagmar, Stylein, Weekday, Sadboys Gear, Johannes Adele, Ores, ATP Atelier och Our Legacy, L’Homme Rouge, Per Götesson och Lazoschmidl och Susan Szatmary.

Därtill står magasinet Scandinavian Man bakom en visning under konceptet Urban Outdoor. I deras lokaler på Mäster Samuelsgatan äger två visningar rum under måndagen: L’Homme Rouge och Urban Outdoor, där aktören tolkar hur mode- och outdoorvärlden i allt högre utsträckning möter varandra och där de ledande skandinaviska outdoormärkena samlas och sätts i ny kontext på catwalken. 

Arrangör av visningsveckan är Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, och Swedish Fashion Council, SFC.

Framgent, heter det i ett pressmeddelande, att konceptet och plattformen ska utvecklas i takt med digitaliseringen. Exakt vad det innebär framgår inte.

 - Vi ser att det sker en förändring på modeveckor världen över där man frångår det traditionella formatet för att jobba med alternativ som är skräddarsydda för varumärkets affärsmodell och dna. Att möta och öppna upp för den utveckling som man redan kunnat se hos svenska varumärken är en viktig komponent i vårt långsiktiga strategiarbete, säger Jennie Rosén, vd för SFC.

Visningsveckan Fashion Week äger rum i samklang med Design Week och inköpsveckan på Stockholm Fashion District och i schemat syns därför aktörer som arbetar med andra kulturella yttringar än mode som designgruppen Magniberg som ställer ut på Bukowskis, artistkollektivet YEAR0001 och Teenage Engineering.

Huvudpartner till till veckan är under innevarande år Zalando.

 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.268