23948sdkhjf

Nu stundar visningsveckan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med dryg vecka kvar till start presenteras så äntligen schemat för Fashion Week Stockholm. Zalando är huvudsponsor och visningar sker bland annat på Stockholms Auktionsverk.

Fashion Week Stockholm äger rum måndag 4 februari till onsdag 6 februari 2019 på en rad platser i Stockholm. Ett antal visningar ryms i schemat signerade bland andra Beckmans avgångsstudenter, som inleder visningsveckan, Fashion Week Showspace by Zalando i Stockholms Auktionsverks lokaler. Där ska även Ida Sjöstedt, Selam Fessahaye, Maxjenny samt Rave Review, med fortsatt stöd från Fashion Talents, visa.

Övriga aktörer som ingår i shemat och presenterar höstkollektioner externt är Hope, House of Dagmar, Stylein, Weekday, Sadboys Gear, Johannes Adele, Ores, ATP Atelier och Our Legacy, L’Homme Rouge, Per Götesson och Lazoschmidl och Susan Szatmary.

Därtill står magasinet Scandinavian Man bakom en visning under konceptet Urban Outdoor. I deras lokaler på Mäster Samuelsgatan äger två visningar rum under måndagen: L’Homme Rouge och Urban Outdoor, där aktören tolkar hur mode- och outdoorvärlden i allt högre utsträckning möter varandra och där de ledande skandinaviska outdoormärkena samlas och sätts i ny kontext på catwalken. 

Arrangör av visningsveckan är Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, och Swedish Fashion Council, SFC.

Framgent, heter det i ett pressmeddelande, att konceptet och plattformen ska utvecklas i takt med digitaliseringen. Exakt vad det innebär framgår inte.

 - Vi ser att det sker en förändring på modeveckor världen över där man frångår det traditionella formatet för att jobba med alternativ som är skräddarsydda för varumärkets affärsmodell och dna. Att möta och öppna upp för den utveckling som man redan kunnat se hos svenska varumärken är en viktig komponent i vårt långsiktiga strategiarbete, säger Jennie Rosén, vd för SFC.

Visningsveckan Fashion Week äger rum i samklang med Design Week och inköpsveckan på Stockholm Fashion District och i schemat syns därför aktörer som arbetar med andra kulturella yttringar än mode som designgruppen Magniberg som ställer ut på Bukowskis, artistkollektivet YEAR0001 och Teenage Engineering.

Huvudpartner till till veckan är under innevarande år Zalando.

 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135