23948sdkhjf

Japantullarna slopas

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

När frihandelsavtalet mellan EU och Japan börjar gälla försvinner tullarna för kläder. Men avtalet gäller bara för varor som har ursprung i Europa.

Efter knappt sex år är frihandelsavtalet i hamn. Det innebär att tullarna på kläder helt tas bort med start 1 februari. Däremot kommer tullarna för lädervaror och skor att trappas ner successivt för att helt avskaffas om tio år.

– Anledningen är att man från EU:s sida har sett ett behov för den inhemska industrin att ställa om, säger Nicklas Lindström, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Trots att Japan är en jättemarknad med 127 miljoner konsumenter kommer avtalet ha liten betydelse för den svenska modebranschen, hävdar han.
– Vi är positiva till avtalet som är en viktig markering i tider av protektionism, men man ska ha i åtanke att Japan inte är vår viktigaste handelspartner när det kommer till mode.

Även Textilimportörernas ordförande, Åke Weyler, tonar ned betydelsen av avtalet eftersom det rör sig om låga nivåer. 2017 stod klädexporten till Japan för cirka 1 procent av Sveriges totala klädexport medan klädimporten var ännu lägre.

Tullbefrielserna gäller bara för de varor som uppfyller frihandelsavtalets ursprungsregler.

– De produkter som exporteras till Japan måste ha ursprung i EU. Kraven är höga, särskilt på textilområdet. Det är viktigt att veta så att inte företag lägger ner stora resurser på något som de inte kan utnyttja, säger Annika Widell på Kommerskollegium.

Hur många mode- och textilföretag som kan nyttja avtalet kan inga av de branschföreträdare som Habit har talat med uppskatta. Cecilia Tall, generalsekreterare på Teko, Sveriges Textil- och Modeföretag, nämner bland annat premiumvarumärken som de stora vinnarna.

– Många av dem producerar i till exempel Baltikum eller Sydeuropa.

Swedish Stockings med tillverkning i Europa kommer dra nytta av frihandelsavtalet.
– Vi ser stor potential och vill börja etablera oss där redan under 2019, säger vd Linn Frisinger.

Trots både låga exportnivåer och kravet om ursprungsregler ser Cecilia Tall flera fördelar med avtalet.
– Det innebär många fina möjligheter för de företag som exporterar till Japan och är en dörröppnare för dem som inte gör affärer där i dag, säger hon och syftar till de så kallade dubbeltesterna som nu försvinner; tester som svenska företag har behövt göra enkom för att uppfylla japanska standarder eftersom Japan inte har godkänt internationella tester.

– Detta gör att det blir enklare att komma in på marknaden, framför allt för småföretagare. Man slipper allt regelkrångel och vinner många administrationstimmar.

Cecilia Tall hävdar att Sveriges huvudsakliga partner fortsatt kommer vara Europa, men att fler kommer välja Japan.
– Det har vi sett prov på när vi har tecknat frihandelsavtal tidigare. Dessutom gillar japanerna svensk kvalitet och design. Japaner och svenskar är också ganska lika och har lätt att samarbeta.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Nyhetsbrev

Återvinn med Arket

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Lågprismodekedja i konkurs

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116