23948sdkhjf

Japantullarna slopas

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

När frihandelsavtalet mellan EU och Japan börjar gälla försvinner tullarna för kläder. Men avtalet gäller bara för varor som har ursprung i Europa.

Efter knappt sex år är frihandelsavtalet i hamn. Det innebär att tullarna på kläder helt tas bort med start 1 februari. Däremot kommer tullarna för lädervaror och skor att trappas ner successivt för att helt avskaffas om tio år.

– Anledningen är att man från EU:s sida har sett ett behov för den inhemska industrin att ställa om, säger Nicklas Lindström, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Trots att Japan är en jättemarknad med 127 miljoner konsumenter kommer avtalet ha liten betydelse för den svenska modebranschen, hävdar han.
– Vi är positiva till avtalet som är en viktig markering i tider av protektionism, men man ska ha i åtanke att Japan inte är vår viktigaste handelspartner när det kommer till mode.

Även Textilimportörernas ordförande, Åke Weyler, tonar ned betydelsen av avtalet eftersom det rör sig om låga nivåer. 2017 stod klädexporten till Japan för cirka 1 procent av Sveriges totala klädexport medan klädimporten var ännu lägre.

Tullbefrielserna gäller bara för de varor som uppfyller frihandelsavtalets ursprungsregler.

– De produkter som exporteras till Japan måste ha ursprung i EU. Kraven är höga, särskilt på textilområdet. Det är viktigt att veta så att inte företag lägger ner stora resurser på något som de inte kan utnyttja, säger Annika Widell på Kommerskollegium.

Hur många mode- och textilföretag som kan nyttja avtalet kan inga av de branschföreträdare som Habit har talat med uppskatta. Cecilia Tall, generalsekreterare på Teko, Sveriges Textil- och Modeföretag, nämner bland annat premiumvarumärken som de stora vinnarna.

– Många av dem producerar i till exempel Baltikum eller Sydeuropa.

Swedish Stockings med tillverkning i Europa kommer dra nytta av frihandelsavtalet.
– Vi ser stor potential och vill börja etablera oss där redan under 2019, säger vd Linn Frisinger.

Trots både låga exportnivåer och kravet om ursprungsregler ser Cecilia Tall flera fördelar med avtalet.
– Det innebär många fina möjligheter för de företag som exporterar till Japan och är en dörröppnare för dem som inte gör affärer där i dag, säger hon och syftar till de så kallade dubbeltesterna som nu försvinner; tester som svenska företag har behövt göra enkom för att uppfylla japanska standarder eftersom Japan inte har godkänt internationella tester.

– Detta gör att det blir enklare att komma in på marknaden, framför allt för småföretagare. Man slipper allt regelkrångel och vinner många administrationstimmar.

Cecilia Tall hävdar att Sveriges huvudsakliga partner fortsatt kommer vara Europa, men att fler kommer välja Japan.
– Det har vi sett prov på när vi har tecknat frihandelsavtal tidigare. Dessutom gillar japanerna svensk kvalitet och design. Japaner och svenskar är också ganska lika och har lätt att samarbeta.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

De är Årets Designer

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Nyhetsbrev

Kenzo byter uttryck

Arkiv

H&M till Centralamerika

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.141