23948sdkhjf

Japantullarna slopas

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

När frihandelsavtalet mellan EU och Japan börjar gälla försvinner tullarna för kläder. Men avtalet gäller bara för varor som har ursprung i Europa.

Efter knappt sex år är frihandelsavtalet i hamn. Det innebär att tullarna på kläder helt tas bort med start 1 februari. Däremot kommer tullarna för lädervaror och skor att trappas ner successivt för att helt avskaffas om tio år.

– Anledningen är att man från EU:s sida har sett ett behov för den inhemska industrin att ställa om, säger Nicklas Lindström, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Trots att Japan är en jättemarknad med 127 miljoner konsumenter kommer avtalet ha liten betydelse för den svenska modebranschen, hävdar han.
– Vi är positiva till avtalet som är en viktig markering i tider av protektionism, men man ska ha i åtanke att Japan inte är vår viktigaste handelspartner när det kommer till mode.

Även Textilimportörernas ordförande, Åke Weyler, tonar ned betydelsen av avtalet eftersom det rör sig om låga nivåer. 2017 stod klädexporten till Japan för cirka 1 procent av Sveriges totala klädexport medan klädimporten var ännu lägre.

Tullbefrielserna gäller bara för de varor som uppfyller frihandelsavtalets ursprungsregler.

– De produkter som exporteras till Japan måste ha ursprung i EU. Kraven är höga, särskilt på textilområdet. Det är viktigt att veta så att inte företag lägger ner stora resurser på något som de inte kan utnyttja, säger Annika Widell på Kommerskollegium.

Hur många mode- och textilföretag som kan nyttja avtalet kan inga av de branschföreträdare som Habit har talat med uppskatta. Cecilia Tall, generalsekreterare på Teko, Sveriges Textil- och Modeföretag, nämner bland annat premiumvarumärken som de stora vinnarna.

– Många av dem producerar i till exempel Baltikum eller Sydeuropa.

Swedish Stockings med tillverkning i Europa kommer dra nytta av frihandelsavtalet.
– Vi ser stor potential och vill börja etablera oss där redan under 2019, säger vd Linn Frisinger.

Trots både låga exportnivåer och kravet om ursprungsregler ser Cecilia Tall flera fördelar med avtalet.
– Det innebär många fina möjligheter för de företag som exporterar till Japan och är en dörröppnare för dem som inte gör affärer där i dag, säger hon och syftar till de så kallade dubbeltesterna som nu försvinner; tester som svenska företag har behövt göra enkom för att uppfylla japanska standarder eftersom Japan inte har godkänt internationella tester.

– Detta gör att det blir enklare att komma in på marknaden, framför allt för småföretagare. Man slipper allt regelkrångel och vinner många administrationstimmar.

Cecilia Tall hävdar att Sveriges huvudsakliga partner fortsatt kommer vara Europa, men att fler kommer välja Japan.
– Det har vi sett prov på när vi har tecknat frihandelsavtal tidigare. Dessutom gillar japanerna svensk kvalitet och design. Japaner och svenskar är också ganska lika och har lätt att samarbeta.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Barneys överväger konkurs

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Ivyrevel poppar upp i MoS

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.136