23948sdkhjf

Japantullarna slopas

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

När frihandelsavtalet mellan EU och Japan börjar gälla försvinner tullarna för kläder. Men avtalet gäller bara för varor som har ursprung i Europa.

Efter knappt sex år är frihandelsavtalet i hamn. Det innebär att tullarna på kläder helt tas bort med start 1 februari. Däremot kommer tullarna för lädervaror och skor att trappas ner successivt för att helt avskaffas om tio år.

– Anledningen är att man från EU:s sida har sett ett behov för den inhemska industrin att ställa om, säger Nicklas Lindström, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Trots att Japan är en jättemarknad med 127 miljoner konsumenter kommer avtalet ha liten betydelse för den svenska modebranschen, hävdar han.
– Vi är positiva till avtalet som är en viktig markering i tider av protektionism, men man ska ha i åtanke att Japan inte är vår viktigaste handelspartner när det kommer till mode.

Även Textilimportörernas ordförande, Åke Weyler, tonar ned betydelsen av avtalet eftersom det rör sig om låga nivåer. 2017 stod klädexporten till Japan för cirka 1 procent av Sveriges totala klädexport medan klädimporten var ännu lägre.

Tullbefrielserna gäller bara för de varor som uppfyller frihandelsavtalets ursprungsregler.

– De produkter som exporteras till Japan måste ha ursprung i EU. Kraven är höga, särskilt på textilområdet. Det är viktigt att veta så att inte företag lägger ner stora resurser på något som de inte kan utnyttja, säger Annika Widell på Kommerskollegium.

Hur många mode- och textilföretag som kan nyttja avtalet kan inga av de branschföreträdare som Habit har talat med uppskatta. Cecilia Tall, generalsekreterare på Teko, Sveriges Textil- och Modeföretag, nämner bland annat premiumvarumärken som de stora vinnarna.

– Många av dem producerar i till exempel Baltikum eller Sydeuropa.

Swedish Stockings med tillverkning i Europa kommer dra nytta av frihandelsavtalet.
– Vi ser stor potential och vill börja etablera oss där redan under 2019, säger vd Linn Frisinger.

Trots både låga exportnivåer och kravet om ursprungsregler ser Cecilia Tall flera fördelar med avtalet.
– Det innebär många fina möjligheter för de företag som exporterar till Japan och är en dörröppnare för dem som inte gör affärer där i dag, säger hon och syftar till de så kallade dubbeltesterna som nu försvinner; tester som svenska företag har behövt göra enkom för att uppfylla japanska standarder eftersom Japan inte har godkänt internationella tester.

– Detta gör att det blir enklare att komma in på marknaden, framför allt för småföretagare. Man slipper allt regelkrångel och vinner många administrationstimmar.

Cecilia Tall hävdar att Sveriges huvudsakliga partner fortsatt kommer vara Europa, men att fler kommer välja Japan.
– Det har vi sett prov på när vi har tecknat frihandelsavtal tidigare. Dessutom gillar japanerna svensk kvalitet och design. Japaner och svenskar är också ganska lika och har lätt att samarbeta.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Nyhetsbrev

Panorama Berlin till Tempelhof

Arkiv

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.144