23948sdkhjf

Japantullarna slopas

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

När frihandelsavtalet mellan EU och Japan börjar gälla försvinner tullarna för kläder. Men avtalet gäller bara för varor som har ursprung i Europa.

Efter knappt sex år är frihandelsavtalet i hamn. Det innebär att tullarna på kläder helt tas bort med start 1 februari. Däremot kommer tullarna för lädervaror och skor att trappas ner successivt för att helt avskaffas om tio år.

– Anledningen är att man från EU:s sida har sett ett behov för den inhemska industrin att ställa om, säger Nicklas Lindström, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Trots att Japan är en jättemarknad med 127 miljoner konsumenter kommer avtalet ha liten betydelse för den svenska modebranschen, hävdar han.
– Vi är positiva till avtalet som är en viktig markering i tider av protektionism, men man ska ha i åtanke att Japan inte är vår viktigaste handelspartner när det kommer till mode.

Även Textilimportörernas ordförande, Åke Weyler, tonar ned betydelsen av avtalet eftersom det rör sig om låga nivåer. 2017 stod klädexporten till Japan för cirka 1 procent av Sveriges totala klädexport medan klädimporten var ännu lägre.

Tullbefrielserna gäller bara för de varor som uppfyller frihandelsavtalets ursprungsregler.

– De produkter som exporteras till Japan måste ha ursprung i EU. Kraven är höga, särskilt på textilområdet. Det är viktigt att veta så att inte företag lägger ner stora resurser på något som de inte kan utnyttja, säger Annika Widell på Kommerskollegium.

Hur många mode- och textilföretag som kan nyttja avtalet kan inga av de branschföreträdare som Habit har talat med uppskatta. Cecilia Tall, generalsekreterare på Teko, Sveriges Textil- och Modeföretag, nämner bland annat premiumvarumärken som de stora vinnarna.

– Många av dem producerar i till exempel Baltikum eller Sydeuropa.

Swedish Stockings med tillverkning i Europa kommer dra nytta av frihandelsavtalet.
– Vi ser stor potential och vill börja etablera oss där redan under 2019, säger vd Linn Frisinger.

Trots både låga exportnivåer och kravet om ursprungsregler ser Cecilia Tall flera fördelar med avtalet.
– Det innebär många fina möjligheter för de företag som exporterar till Japan och är en dörröppnare för dem som inte gör affärer där i dag, säger hon och syftar till de så kallade dubbeltesterna som nu försvinner; tester som svenska företag har behövt göra enkom för att uppfylla japanska standarder eftersom Japan inte har godkänt internationella tester.

– Detta gör att det blir enklare att komma in på marknaden, framför allt för småföretagare. Man slipper allt regelkrångel och vinner många administrationstimmar.

Cecilia Tall hävdar att Sveriges huvudsakliga partner fortsatt kommer vara Europa, men att fler kommer välja Japan.
– Det har vi sett prov på när vi har tecknat frihandelsavtal tidigare. Dessutom gillar japanerna svensk kvalitet och design. Japaner och svenskar är också ganska lika och har lätt att samarbeta.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1