23948sdkhjf

Boozt: Black friday gav boost

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

E-handelsbolaget Boozt avslutade året bättre än väntat, delvis tack vare en framgångsrik Black Friday-helg.

Det skriver bolaget i ett pressmeddelande som skickades ut på torsdagskvällen. Den justerade rörelsemarginalen hamnar på 6,4 procent för det fjärde kvartalet och 2,3 procent för helåret 2018, vilket överträffar bolagets senaste helårsprognos på 1,5-2,0 procent. "Den hårda pressen på bruttomarginalen som vi upplevde under oktober och merparten av november lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade", skriver bolaget.

I samband med rapporten för det tredje kvartalet sänkte Boozt sin prognos för den justerade rörelsemarginalen för helåret 2018 till 1,5-2,0. Den tidigare bedömningen var att marginalen skulle förbättras något från 2,4 procent. Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet beräknas hamna på 893 miljoner kronor, jämfört med 644 miljoner samma kvartal året innan. Detta är i linje med förväntningarna, skriver bolaget.

Bruttomarginalen i det fjärde kvartalet blev 41,2 procent (43,1) medan det rapporterade rörelseresultatet fick stöd från reservationsjustering om 12 miljoner kronor och landade på 69,1 miljoner kronor (51,1). Justerat för den extraordinära posten låg rörelseresultatet på 57,4 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (52,3). "När höst/vintersäsongen äntligen tog fart i slutet av november och fortsatte in i december bidrog ett relevant erbjudande på Boozt.com till att året avslutades bättre än förväntat", skriver bolaget i pressmeddelandet. "Den hårda pressen på bruttomarginalen som vi upplevde under oktober och merparten av november lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade. Stordriftsfördelarna i marknadsföringskostnader samt administrations- och övriga kostnader fortsatte, medan ökade distributionskostnader hade negativ inverkan på hanteringskostnaderna", fortsätter Boozt.

Fullständiga siffror för fjärde kvartalet liksom prognosen för 2019 publiceras i delårsrapporten den 21 februari.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Nyhetsbrev

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

176 miljoner till MQ

DK Company säljer två märken – efter en veckas i koncernens ägo

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

UO hoppar på prenumerationståget

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Öresund ökar i MQ

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Athleisure à la puddingproducent

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.112