23948sdkhjf

Boozt: Black friday gav boost

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

E-handelsbolaget Boozt avslutade året bättre än väntat, delvis tack vare en framgångsrik Black Friday-helg.

Det skriver bolaget i ett pressmeddelande som skickades ut på torsdagskvällen. Den justerade rörelsemarginalen hamnar på 6,4 procent för det fjärde kvartalet och 2,3 procent för helåret 2018, vilket överträffar bolagets senaste helårsprognos på 1,5-2,0 procent. "Den hårda pressen på bruttomarginalen som vi upplevde under oktober och merparten av november lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade", skriver bolaget.

I samband med rapporten för det tredje kvartalet sänkte Boozt sin prognos för den justerade rörelsemarginalen för helåret 2018 till 1,5-2,0. Den tidigare bedömningen var att marginalen skulle förbättras något från 2,4 procent. Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet beräknas hamna på 893 miljoner kronor, jämfört med 644 miljoner samma kvartal året innan. Detta är i linje med förväntningarna, skriver bolaget.

Bruttomarginalen i det fjärde kvartalet blev 41,2 procent (43,1) medan det rapporterade rörelseresultatet fick stöd från reservationsjustering om 12 miljoner kronor och landade på 69,1 miljoner kronor (51,1). Justerat för den extraordinära posten låg rörelseresultatet på 57,4 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (52,3). "När höst/vintersäsongen äntligen tog fart i slutet av november och fortsatte in i december bidrog ett relevant erbjudande på Boozt.com till att året avslutades bättre än förväntat", skriver bolaget i pressmeddelandet. "Den hårda pressen på bruttomarginalen som vi upplevde under oktober och merparten av november lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade. Stordriftsfördelarna i marknadsföringskostnader samt administrations- och övriga kostnader fortsatte, medan ökade distributionskostnader hade negativ inverkan på hanteringskostnaderna", fortsätter Boozt.

Fullständiga siffror för fjärde kvartalet liksom prognosen för 2019 publiceras i delårsrapporten den 21 februari.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Så ska Monki engagera kunderna

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Arkiv

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Digitalt butikskoncept prisat

Marimekko höjer vinstprognos

Whyreds medgrundare sparkas

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Här är den nya vågen av kreatörer

Pure London breddas

Spinnova i investeringsrunda

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Jobb & Karriär
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

Nu är det klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Butiksnytt
Ny butik för Myrqvist

Öppnar ny butik som är till ytan fem gånger så stor som den första på Grev Turegatan.

Jobb & Karriär
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

H&M majoritetsägare i Sellpy

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Strumpbolaget flyttar igen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.159