23948sdkhjf

Japansk modejätte för SOK - tar över från H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Det blir japanska Uniqlo som får klä svenska idrottare och ledare under de kommande fyra åren, inklusive de olympiska och paralympiska sommarspelen i Tokyo 2020, vinterspelen i Peking 2022 och andra tävlingar och aktiviteter relaterade med den olympiska rörelsen. 

Den japanska modekedjan, som ingår i Fast Reatiling, blir huvudpartner och officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Det nya samarbetet presenterades under en gemensam konferens i Tokyo och kläderna ska bäras under ceremonier, träning, tävling, presskonferenser och fritid. Särskilda kläder till de svenska idrottarna presenteras senare under året.

- När vi sökte efter en ny partner för spelen i Tokyo 2020 och Peking 2022 så letade vi efter tre huvudkriterier: kvalité, innovation och hållbarhet, som alla tre är nyckelvärden i Uniqlos varumärke, säger Peter Reinebo, verksamhetschef för Sveriges Olympiska Kommitté i en kommentar till det nya avtalet.

Under innevrande år ska kedjan presentera särskilt framplockade kläder i färg och stil till de svenska trupperna.

Tidigare har H&M under en längre tid varit officiell klädsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112