23948sdkhjf

Japansk modejätte för SOK - tar över från H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Det blir japanska Uniqlo som får klä svenska idrottare och ledare under de kommande fyra åren, inklusive de olympiska och paralympiska sommarspelen i Tokyo 2020, vinterspelen i Peking 2022 och andra tävlingar och aktiviteter relaterade med den olympiska rörelsen. 

Den japanska modekedjan, som ingår i Fast Reatiling, blir huvudpartner och officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Det nya samarbetet presenterades under en gemensam konferens i Tokyo och kläderna ska bäras under ceremonier, träning, tävling, presskonferenser och fritid. Särskilda kläder till de svenska idrottarna presenteras senare under året.

- När vi sökte efter en ny partner för spelen i Tokyo 2020 och Peking 2022 så letade vi efter tre huvudkriterier: kvalité, innovation och hållbarhet, som alla tre är nyckelvärden i Uniqlos varumärke, säger Peter Reinebo, verksamhetschef för Sveriges Olympiska Kommitté i en kommentar till det nya avtalet.

Under innevrande år ska kedjan presentera särskilt framplockade kläder i färg och stil till de svenska trupperna.

Tidigare har H&M under en längre tid varit officiell klädsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Presskontakterna

Från Thomas Sabo till pr- och kommunikationsbyrån.

JC i konkurs – då hämtar WeSC tillbaka varor

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Arkiv

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

Trög utveckling för Åhléns modedel

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128