23948sdkhjf

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

På onsdagsförmiddagen blev det känt att butikskonceptet Best of Brands har en ny ägare i SDHJ Group som ägs av  Pelle Törnberg, Mikael Solberg, Torsten Jansson, Göran Härstedt och Patrik Hannel.

- Det är ett väldigt starkt och omtyckt varumärke som har gott renommé bland kunder men också när vi pratar med leverantörer. Det är ett bra namn, säger Stefan von Stein till Habit.

I förvärvet ingår två butiker, i Sickla och Jönköping, samt lager och rättigheterna till namnet.

Vad som händer med butikerna och hur många fysiska butiker Best of Brands ska ha framgent är för tidigt att sia om enligt Stefan von Stein men lyfter fram att det är framförallt Sickla som en strategisk viktigt läge för bolaget och därtill en av till ytan största modebutikerna i Stockholm.

- Planerna på att bygga upp fysisk retail har vi i ägargruppen pratat om i tre års tid, det senaste året mer intensivt och vi har även haft en dialog med Best of Brands tidigare ägare under rekonstruktionen. Vi vill bygga en riktigt bra modell för omnikanal och då behövs bra fysisk retail kombinerat med digitala affärer. Vi tror mycket på fysisk retail och det är för tidigt att ta död på ett varumärke som Best of Brands men det måste digitaliseras, säger Stefan von Stein till Habit.

Stefan von Stein menar att bland annat flera betalnings- och leveransalternativ och tjänster måste erbjudas även i den fysiska miljön för att ett fullgott omnikanalerbjudande ska kunna erbjudas.

Nu ska ett nytt separat bolag startas för Best of Brands, namnet ska behållas, och en ny organisation byggs upp.

SDHJ Group har huvudkontor i Stockholm men har även kontor i Norrköping varifrån logistiken utgår.

Vilka funktioner som ska tillsättas i det nya bolaget är för tidigt att svara på och Stefan von Stein säger också att de nya ägarna nu behöver sätta sig in i verksamheten och också se vilken kompetens som redan finns i företaget.

Butikskedjans senaste ägare var också duktig på logistik och hade infrastruktur för det men bolaget slutade ändå i konkurs. Vad ska ni göra annorlunda och hur ska ni lyckas?

- Jag kan inte svara på varför de inte lyckades men vi har lång erfarenhet och kompetens av e-handel och digitala affärer. Det kombinerat med teknisk plattform och bra logistiklösningar gör att det finns goda förutsättningar att lyckas. Men vi behöver starta om verksamheten och kan inte fortsätta som tidigare.

I ett pressmeddelandet skriver ni att ni ska erbjuda "våra leverantörer möjligheter som de inte haft tillgång till tidigare." Vad är det för möjligheter?

- Vi tror också att vi kan var en bra marknadsplats och erbjuda leverantörer och andra aktörer  olika typer av försäljning och synlighet via oss. Vi är redan i dag duktiga på drop shipment och att hitta bra försäljningsalternativ för leverantörerna och det kan vi bygga vidare på. 

I den närmaste framtiden ska bolaget byggas upp och fysisk butiker och e-handel ska ses över och affären ska bli ett lönsamt bolag.

Först i slutet av innevarande år kan det bli aktuellt att expandera konceptet först i Norden och därefter globalt. Med Campadre är företaget redan verksamt utanför Skandinavien och Stefan von Stein säger därför att en struktur redan finns för att kunna bygga bolaget globalt.

- Vi ska som företagsgrupp både växa organiskt men även med förvärv. Med Campadre har vi haft en tillväxt om 35 procent det senaste året och vi fortsätter att öka. Best of Brands var uppe en bra bit över 200 miljoner så sett ur det perspektivet så är vi inte långt ifrån 1 miljard. Men visst det är ett långt steg till 1 miljard i omsättning nu men vi ser att vi har goda förutsättningar att nå dit.

Hur mycket som SDHJ Group betalat för Best of Brands vill Stefan von Stein inte kommunicera.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Mässor i Italien ställs in

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Secondhand egen kategori hos Zalando

Nyhetsbrev

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125