23948sdkhjf

Den välklädda mannens återkomst

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Habits chefredaktör, Katarina Angelin: Renässans för det skräddade herrmodet.

Modebranschen har under en tämligen lång period talat sig varm om den dressade herrgarderoben. Det är inom herrsegmentet det nya händer, brukar det heta. Men i ärlighetens namn har mycket i slutändan gått ut på att tillfredsställa en yngre varumärkesfixerad man med fokus på streetwear, sneakers och skrikiga loggor. Inget fel i det, men någon vidareutveckling av den skräddade herrkonfektionen har det knappast handlat om.

Förrän nu. När Hedi Slimane introducerar en herrlinje för det franska modehuset Céline. Visst är vårkollektionen i hög utsträckning en upprepning av det Slimane tidigare levererat som kreativ chef på Dior Homme och Saint Laurent: kläder till en slimmad rockslyngel. Men här finns också en tendens av mer vågad 1980-och 90-talsnostalgi. Kanske öppnar han vägen för en ny prydligt klädd ung man, tillsammans med framför allt Kim Jones på Dior Homme.
Det svenska varumärket Adnym Atelier är något på spåret när det till våren släpper skor och plagg med ett överstruket ”Logotype” som tryck, som en blinkning till tidens tand.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Nyhetsbrev

Återvinn med Arket

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188