23948sdkhjf

Den välklädda mannens återkomst

Habits chefredaktör, Katarina Angelin: Renässans för det skräddade herrmodet.

Modebranschen har under en tämligen lång period talat sig varm om den dressade herrgarderoben. Det är inom herrsegmentet det nya händer, brukar det heta. Men i ärlighetens namn har mycket i slutändan gått ut på att tillfredsställa en yngre varumärkesfixerad man med fokus på streetwear, sneakers och skrikiga loggor. Inget fel i det, men någon vidareutveckling av den skräddade herrkonfektionen har det knappast handlat om.

Förrän nu. När Hedi Slimane introducerar en herrlinje för det franska modehuset Céline. Visst är vårkollektionen i hög utsträckning en upprepning av det Slimane tidigare levererat som kreativ chef på Dior Homme och Saint Laurent: kläder till en slimmad rockslyngel. Men här finns också en tendens av mer vågad 1980-och 90-talsnostalgi. Kanske öppnar han vägen för en ny prydligt klädd ung man, tillsammans med framför allt Kim Jones på Dior Homme.
Det svenska varumärket Adnym Atelier är något på spåret när det till våren släpper skor och plagg med ett överstruket ”Logotype” som tryck, som en blinkning till tidens tand.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062