23948sdkhjf

Han ska leda Whyred och Hope

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Före jul rapporterade Habit om att Gotoga är ny ägare till Whyred och Hope. Delägarna till det nybildade bolaget Lili Assefa, Claes Ströby, PG Nilsson och Andreas Björkman har nu en vd på plats.

Han som ska leda Whyreds och Hopes forsatta resa är Kerem Yazgan, tidigare kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson. Hans första arbetsdag är i dag, måndag.

Varför tackade du ja till uppdraget?

Läs också: Årets designer enligt Habit

– Jag är väl insatt i den omställning som handeln går igenom just nu och jag vet också värdet av starka och älskade varumärken, vilket både Hope och Whyred är. Den bild som har utkristalliserats är att varumärken klarar sig om de är starka, älskade och når sina kunder, vilket både Hope och Whyred lyckas med. De har alla förutsättningar att fortsätta göra det. Jag tror verkligen på det här, säger Kerem Yazgan till Habit.

Vilken analys gör du av modebranschen?

– Utifrån ett makroperspektiv kan man se det som ganska gråmulet; den andel av konsumentens plånbok som går till kläder ökar inte. Vi ser också hur digitaliseringen slår väldigt hårt mot hela branschen. De som inte är med på tåget tappar kraftigt just nu. Vi ser också utländska aktörer som positionerar sig på ett sätt som gör att svenska företag tappar. Men i det finns naturligtvis en möjlighet. Jag tror att starka varumärken som älskar sina kunder kommer gå segrande ur det här. Om man klarar att göra omställningen är man en vinnare och det är det som jag har ’bettat’ på.

Vad är det för omställning som Hope och Whyred behöver göra?

Läs också: Lämnar Hope för By Malene Birger

– Att vara där kunderna är. Enkelt uttryckt digitalt. Tidigare har man sagt till kunden ’kom till oss så får ni vad ni vill ha’, men med ’social commerce’, e-handel och massor av andra plattformar som säljer på ett helt annat sätt än det traditionella, måste man ha en helt annan inställning. Man måste lära känna sina kunder på ett nytt sätt. Varumärken har verkligen möjligheter att behålla den relationen, oavsett kanal.

Lili Assefa, delägare och styrelseordförande i Gotoga, kommenterar rekryteringen:

– Kerem har varit med under Axel Johnsons digitala omställningsresa, han har vd-erfarenhet och är en otroligt bra person. Det har varit viktigt att hitta en person som har bra ledaregenskaper och det har han, säger Lili Assefa till Habit.

– Det krävs också att den kreativa kraften i varumärkena tas hand om, vilket inte alltid är så lätt. Det krävs personlighet för det, och det har Kerem.

Kerem Yazgan kommer närmast från posten som kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson där han också ingick i koncernledningen. Han har suttit i styrelsen för Kicks, Amazing Brands och Skincity; uppdrag som han nu lämnar. Hans karriär började på Regeringskansliet där han var politiskt sakkunnig åt Socialdemokraterna. Han har arbetat som kommunikationskonsult på Prime i totalt tio år, varav de tre sista som vd för analysbolaget United Minds.

Läs en längre artikel med Kerem Yazgan, Lili Assefa och om Hopes och Whyreds utmaningar i nästa nummer av Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Nyhetsbrev

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142