23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Han bygger framtidens butik

Byredo, Avavav och Acne Studios – i tio år har arkitektbyrån Halleroed skapat butiker som kommunicerar varumärken hela vägen.

Hur började du din bana att rita butiker?
– Vi började med att göra möbler. Den första butiken vi gjorde från grunden var Byredo på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Det är ungefär tio år sedan. Sedan dess har vi enbart ritat butiker.

Hur har den fysiska butiken förändrats under din tid i branschen?
– Ambitionsnivån har förändrats otroligt mycket. Förut var butikerna mycket enklare. Man såg mer till funktion, satte in klädställningar och bord för att presentera kläderna. Nu handlar det mer om upplevelsen. När vi började jobba med Byredo tänkte vi att butiken var lika viktig som produkten. Att försöka skapa en helhet. I dag arbetar de flesta varumärken så.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|