23948sdkhjf

Omställning och kampanjer tynger VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbar försäljning ökade men resultatmässigt kunde sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inte matcha föregående år.

Koncernens totala försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november.

Läs också: Herrskoyta i ny form

Försäljningen inom affärsområde skor, som under kvartalet stod för 27 procent av den totala försäljningen, backade med 2,0 procent i jämförbara enheter under kvartalet.

Inom affärsområdet accessoarer, som stod för 73 procent av omsättningen, ökade försäljningen med 4,0 procent i jämförbara enheter.

Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 211,9 miljoner kronor (216,8), en minskning med 4,9 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,1 procent (58,2), en minskning med 0,1 procentenhet.

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 miljoner kronor (12,6) en minskning med 14,7 miljoner kronor.

Läs också: VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Resultat efter skatt uppgick till -3,4 miljoner kronor (9,5).

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att "resultatmässigt når vi inte upp till föregående år, vilket främst förklaras av högre andel kampanjer och omstruktureringskostnader på 5 miljoner kronor till följd av förändring av affärsmodell i skoverksamheten".

Online ökade försäljningen för koncernen med 55 procent under kvartalet jämfört med första kvartalet i fjol. Det är också där koncernen nu lägger mer krut.

"Vi lägger således ett allt större fokus på online, på större och lönsamma butiker och på våra egna varumärken när vi ställer om verksamheten till en mer digital affär kombinerat med ett renodlat fysiskt butiksnät för ökad lönsamhet", står det att läsa i rapporten.

Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 127 butiker föregående år. Accent har öppnat tre nya butiker; en vardera i C4 i Kristianstad, Nacka Forum i Stockholm och i Gränby i Uppsala.

I oktober fattade VRG beslut om nedläggning av Rizzo-kedjan och en ny affärsmodell implementerades.

Mer om: Accent | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Nyhetsbrev

H&M till Centralamerika

Arkiv

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.126