23948sdkhjf

Omställning och kampanjer tynger VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbar försäljning ökade men resultatmässigt kunde sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inte matcha föregående år.

Koncernens totala försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november.

Läs också: VRG nysatsar med Rizzo: " Vi har valt en mer exklusiv strategi"

Försäljningen inom affärsområde skor, som under kvartalet stod för 27 procent av den totala försäljningen, backade med 2,0 procent i jämförbara enheter under kvartalet.

Inom affärsområdet accessoarer, som stod för 73 procent av omsättningen, ökade försäljningen med 4,0 procent i jämförbara enheter.

Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 211,9 miljoner kronor (216,8), en minskning med 4,9 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,1 procent (58,2), en minskning med 0,1 procentenhet.

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 miljoner kronor (12,6) en minskning med 14,7 miljoner kronor.

Läs också: Oförändrat hos VRG

Resultat efter skatt uppgick till -3,4 miljoner kronor (9,5).

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att "resultatmässigt når vi inte upp till föregående år, vilket främst förklaras av högre andel kampanjer och omstruktureringskostnader på 5 miljoner kronor till följd av förändring av affärsmodell i skoverksamheten".

Online ökade försäljningen för koncernen med 55 procent under kvartalet jämfört med första kvartalet i fjol. Det är också där koncernen nu lägger mer krut.

"Vi lägger således ett allt större fokus på online, på större och lönsamma butiker och på våra egna varumärken när vi ställer om verksamheten till en mer digital affär kombinerat med ett renodlat fysiskt butiksnät för ökad lönsamhet", står det att läsa i rapporten.

Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 127 butiker föregående år. Accent har öppnat tre nya butiker; en vardera i C4 i Kristianstad, Nacka Forum i Stockholm och i Gränby i Uppsala.

I oktober fattade VRG beslut om nedläggning av Rizzo-kedjan och en ny affärsmodell implementerades.

Mer om: Accent | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Klarna öppnar pop up-butik

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.152