23948sdkhjf

Omställning och kampanjer tynger VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbar försäljning ökade men resultatmässigt kunde sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inte matcha föregående år.

Koncernens totala försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november.

Läs också: VRG nysatsar med Rizzo: " Vi har valt en mer exklusiv strategi"

Försäljningen inom affärsområde skor, som under kvartalet stod för 27 procent av den totala försäljningen, backade med 2,0 procent i jämförbara enheter under kvartalet.

Inom affärsområdet accessoarer, som stod för 73 procent av omsättningen, ökade försäljningen med 4,0 procent i jämförbara enheter.

Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 211,9 miljoner kronor (216,8), en minskning med 4,9 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,1 procent (58,2), en minskning med 0,1 procentenhet.

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 miljoner kronor (12,6) en minskning med 14,7 miljoner kronor.

Läs också: Outletbutik för Morris

Resultat efter skatt uppgick till -3,4 miljoner kronor (9,5).

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att "resultatmässigt når vi inte upp till föregående år, vilket främst förklaras av högre andel kampanjer och omstruktureringskostnader på 5 miljoner kronor till följd av förändring av affärsmodell i skoverksamheten".

Online ökade försäljningen för koncernen med 55 procent under kvartalet jämfört med första kvartalet i fjol. Det är också där koncernen nu lägger mer krut.

"Vi lägger således ett allt större fokus på online, på större och lönsamma butiker och på våra egna varumärken när vi ställer om verksamheten till en mer digital affär kombinerat med ett renodlat fysiskt butiksnät för ökad lönsamhet", står det att läsa i rapporten.

Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 127 butiker föregående år. Accent har öppnat tre nya butiker; en vardera i C4 i Kristianstad, Nacka Forum i Stockholm och i Gränby i Uppsala.

I oktober fattade VRG beslut om nedläggning av Rizzo-kedjan och en ny affärsmodell implementerades.

Mer om: Accent | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.167