23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Uniqlos ägare missar förväntningar

Det japanska klädbolaget Fast Retailing, som äger klädmärket Uniqlo, redovisar såväl försäljning som resultat under marknadens förväntningar.

Det första kvartalet, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019, bjöd på en
försäljning på 645 miljarder yen. Väntat var enligt Bloombergs
prognossammanställning 657 miljarder yen.

Kvartalets rörelseresultat uppgick till 105 miljarder yen, att jämföra med
förhandstipsen som i snitt låg på 118 miljarder.

Det första kvartalet, som sträckte sig till och med november 2018, är
vanligtvis en stark period för Fast Retailing. Uniqlos försäljning i Kina
följde också säsongsmönstret och utvecklades starkt men det räckte inte för
att kompensera för den svaga utvecklingen i Japan där ett ovanligt milt väder
pressade försäljningen av vinterkläder med traditionellt höga marginaler.

Under kvartalet föll Uniqlos rörelsevinst i Japan med hela 30 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.12