23948sdkhjf

Klartecken för kompetenslyft

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

EU-miljoner till utbildning i handeln.

Utbildningsprojektet ”Kompetenslyft för handeln” har fått grönt ljus från Svenska ESF-rådet. Det innebär att EU tillför drygt 19 miljoner kronor till projektet som under ftre år ska göra det möjligt för mindre företag inom handeln att utbilda sin personal. Utbildningarna blir kostnadsfria för företagen, priset är personalens tid.

Läs också: ”Fysiska butiker sätts under press”

– I och med digitaliseringen är såväl partihandeln som detaljhandeln inne i en omvälvande fas. Det är viktigt att uppdatera kompetensen hos de anställda som redan i dag jobbar i handeln, säger Mats Johansson, Handelsrådets expert på yrke- och kompetensfrågor.

Hela projektbudgeten är på totalt 28 miljoner, där en tredjedel handlar om medfinansiering. Den utgörs dels av Handelsrådets förstudier, dels av den tid som företagen själva satsar genom att låta sina anställda gå utbildningen.

– Industrin har traditionellt varit duktiga på att skapa den här typen av projekt och att dra nytta av EU-bidrag. Nu gör vi på handelssidan likadant, säger Mats Johansson.

Under våren och sommaren i år identifieras utbildningsbehoven och de företag som kan medverka rekryteras. Målgruppen är mindre företag med upp till 49 anställda, och utbildningarna vänder sig till både arbetare och tjänstemän.

Läs också: När handeln är tillväxtmotor

– Men förhoppningen är att utbildningsinnehållet kommer att användas av hela branschen, även efter det att projektet avslutats, säger Mats Johansson.

Själva genomförandet påbörjas i september och pågår sedan fram till och med februari 2022. Åtta-tio utbildningsmoduler kring viktiga kompetenser i ett digitalt landskap tas fram.

– Det handlar om fri fortbildning, men vi ser med ödmjukhet på arbetet med att fylla platserna. Många mindre handelsföretag är pressade och upplever det som en utmaning att avvara medarbetare som går på utbildning, säger Mats Johansson.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118