23948sdkhjf

Stora Enso ansluter till hållbart trätextilprojekt

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Med skogsjätten som ny partner går H&M:s och Ikeas TreetoTextile-projekt in i en industriell fas.

H&M och Ikea samarbetar redan med innovatören Lars Stigsson i det gemensamma bolaget TreetoTextile AB. Målet är att utveckla nya fibrer som är hållbara och kan produceras till en låg kostnad. Nu ansluter sig även skogsjätten Stora Enso till joint venture-projektet. 

– Vi är glada över att välkomna Stora Enso som samarbetspartner och ser fram emot att dela med oss av det innovativa arbete vi bedriver inom TreeToTextile. Med hjälp av vår nya partner kommer vi att gå in i en industrialiseringsfas, säger Annica Karlssonstyrelseordförande i TreetoTextile AB, i en kommentar.

TreetoTextile använder förnybar skogsråvara i processen och regenererar cellulosa till en textilfiber. Denna produktionsprocess använder mindre energi och kemikalier, vilket gör processen betydligt mer hållbar och kostnadseffektiv jämfört med konventionella tekniker och fibrer. 

Läs också: Afound aviserar nya lägen

Tekniken har testats tidigare i Sverige, men ska nu skalas upp till en demoanläggning vid en av Stora Ensos nordiska anläggningar.

– Vi är väldigt glada över att vara en del av detta partnerskap och därigenom bidra till en mer hållbar textilproduktion. Det blir spännande att följa industrialiseringen av denna teknik på en av våra anläggningar för att möta den växande efterfrågan, säger Markus Mannström, chef för divisionen för biomaterial på Stora Enso.

Ikeagruppen och H&M-gruppen planerar att använda fibern i sina produkter, men tanken är också att fler ska kunna ta del av denna hållbara fiber, eftersom den kan användas i konventionella leverantörskedjor.

De nu fyra parterna i bolaget har alla lika stora andelar i TreetoTextile AB.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126