23948sdkhjf

Så sålde RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyret ökar mest inte minst med e-handeln.

Under första kvartalet, september och november, ökade koncernens nettoomsättning till 600 miljoner kronor (583).

Läs också: Rekonstruktion för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret

Total jämförbar försäljning ökade med 2,8 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade med 2,4 procent och totalt i alla länder bolaget är verksamt i med 2,8 procet.

Rörelseresultatet minskade till 36 miljoner kronor (40) och resultat efter skatt uppgick till 26 miljoner kronor vilket var en rejäl minskning mot föregående år då resultatet landade på 45 miljoner kronor för samma kvartal.

Koncernens e-handel fortsätter att öka och ökade under kvartalet med 60 procent och står nu för 11 procent av den totala omsättningen.

För Polarn o. Pyret har e-handeln växt med 45 procent och utgör nu 21 procent av kedjans omsättning.

Kedjans rörelseresultatet i det första kvartalet blev 31 miljoner kronor (34) och nettoomsättningen ökade till 235 miljoner kronor under första kvartalet, september till november, jämfört med 219 för samma kvartal i fjol. Försäljningen  i kedjans jämförbara enheter ökade med 4,8 procent.

Även Brothers ökar på e-handel som utgjorde 8 procent av kedjans omsättning under kvartalet. Rörelseresultatet i det första kvartalet blev 3 miljoner kronor (7) och omsättningen uppgår till 133,2 (130,5) miljoner kronor. Kedjan har en ny vd i Lina Söderqvist som tog över under kvartalet.

Nettomsättningen från grossistledet i Brothers var lägre i år motsvarande kvartal föregående år vilket koncernen delvis förklarar med färre antal franchisebutiker.

För båda kedjorna konstaterar koncernen att lagernivåerna är högre än vid utgången av motsvarande kvartal i fjol.

Läs också: Polarn O. Pyret byter vd: ”Bolaget behöver en annan vd-profil”

Verksamheterna på NK fortsätter att vara utmanande för koncernen med vikande besökstal till varuhusen men RNB siar att koncernen kan börja skörda frukt mot slutet av 2019 när omgörningen av inte minst varuhuset i Stockholm ska leda till positiva kundflöden.

I rapporten skriver RNB även att "Vi bedömer att e-handelsutvecklingen för NK så småningom ska materialiseras". Omsättningen inom Departments & stores uppgick till 226 miljoner kronor(230) med ett rörelseresultat om 12 miljoner kronor.

E-handelssatsningen Man of a kind utvecklas försäljningsmässigt enligt plan heter det i rapporten men rörelseresultatet är oförändrat på -3 miljoner kronor. I rapporten skriver koncernen att antalet besökare mer än fördubblades jämfört med motsvarande kvartal föregående år och konverteringsgraden förbättrades.

Under kvartalet aviserade koncernen att styrelsen föreslagit en omstrukturering av koncernen och självständiggöra bolagen och minimera gruppstrukturen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Nyhetsbrev

XXL tar in kapital

Arkiv

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Moda byter månad

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Nike över förväntan

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.126