23948sdkhjf

Så sålde RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyret ökar mest inte minst med e-handeln.

Under första kvartalet, september och november, ökade koncernens nettoomsättning till 600 miljoner kronor (583).

Läs också: Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

Total jämförbar försäljning ökade med 2,8 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade med 2,4 procent och totalt i alla länder bolaget är verksamt i med 2,8 procet.

Rörelseresultatet minskade till 36 miljoner kronor (40) och resultat efter skatt uppgick till 26 miljoner kronor vilket var en rejäl minskning mot föregående år då resultatet landade på 45 miljoner kronor för samma kvartal.

Koncernens e-handel fortsätter att öka och ökade under kvartalet med 60 procent och står nu för 11 procent av den totala omsättningen.

För Polarn o. Pyret har e-handeln växt med 45 procent och utgör nu 21 procent av kedjans omsättning.

Kedjans rörelseresultatet i det första kvartalet blev 31 miljoner kronor (34) och nettoomsättningen ökade till 235 miljoner kronor under första kvartalet, september till november, jämfört med 219 för samma kvartal i fjol. Försäljningen  i kedjans jämförbara enheter ökade med 4,8 procent.

Även Brothers ökar på e-handel som utgjorde 8 procent av kedjans omsättning under kvartalet. Rörelseresultatet i det första kvartalet blev 3 miljoner kronor (7) och omsättningen uppgår till 133,2 (130,5) miljoner kronor. Kedjan har en ny vd i Lina Söderqvist som tog över under kvartalet.

Nettomsättningen från grossistledet i Brothers var lägre i år motsvarande kvartal föregående år vilket koncernen delvis förklarar med färre antal franchisebutiker.

För båda kedjorna konstaterar koncernen att lagernivåerna är högre än vid utgången av motsvarande kvartal i fjol.

Läs också: Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Verksamheterna på NK fortsätter att vara utmanande för koncernen med vikande besökstal till varuhusen men RNB siar att koncernen kan börja skörda frukt mot slutet av 2019 när omgörningen av inte minst varuhuset i Stockholm ska leda till positiva kundflöden.

I rapporten skriver RNB även att "Vi bedömer att e-handelsutvecklingen för NK så småningom ska materialiseras". Omsättningen inom Departments & stores uppgick till 226 miljoner kronor(230) med ett rörelseresultat om 12 miljoner kronor.

E-handelssatsningen Man of a kind utvecklas försäljningsmässigt enligt plan heter det i rapporten men rörelseresultatet är oförändrat på -3 miljoner kronor. I rapporten skriver koncernen att antalet besökare mer än fördubblades jämfört med motsvarande kvartal föregående år och konverteringsgraden förbättrades.

Under kvartalet aviserade koncernen att styrelsen föreslagit en omstrukturering av koncernen och självständiggöra bolagen och minimera gruppstrukturen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Whyreds medgrundare sparkas

Marimekko höjer vinstprognos

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Pure London breddas

Nyhetsbrev

Floyd växer med fler butiker

Arkiv

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Spinnova i investeringsrunda

Här är den nya vågen av kreatörer

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Jobb & Karriär
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

Jobb & Karriär
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

Nu är det klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Butiksnytt
Ny butik för Myrqvist

Öppnar ny butik som är till ytan fem gånger så stor som den första på Grev Turegatan.

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

H&M majoritetsägare i Sellpy

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

MODEBRANSCHENS BOKSLUT

I senaste numret har Habit kartlagt nyckeltalen för 247 företag i modebranschen.

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Butiksnytt
Här öppnar Sandqvist: ”Synas där vi trivs som bäst”

Öppnar sjätte butiken i Sverige.

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butiker

Ingen ljusning i modehandeln trots svaga jämförelsesiffror

Höga butikshyror sätter käppar i hjulen för bättre utveckling, menar Svensk Handel Stil.

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Strumpbolaget flyttar igen

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Monki i nytt designsamarbete

H&M: ”På rätt väg”

Nya namn i Asos styrelse

Butiksnytt
H&M bygger ut när Cassels byter yta

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.142