23948sdkhjf

The Kooples till Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Selected Brands lanserar franska modemärket The Kooples.

Göteborgsbaserade distributören Selected Brands lanserar franska modemärket The Kooples i Sverige och Skandinavien.

- Det känns väldigt roligt att få börja arbeta med The Kooples då det är ett internationellt varumärke som inte har någon historik i Sverige. I dag finns en shop-in-shop på Illum i Köpenhamn för herr men i övrigt så finns ingen distribution i Skandinavien så det ska bli väldigt roligt att introducera märket för kunder och slutkunder, säger Henrik Hobik, vd för Selected Brands till Habit.

Enligt Henrik Hobik har modeföretaget haft en ambition att etablera sig i Skandinavien en tid.

Den första kollektionen som når svenska butiker är en förkollektion, precollection, för kommande höst som levereras ut i butik i juli 2019.

I fokus för distributionen ligger varuhus och även starka modebutiker. 

Höstkollektionen ska visas i showroom i Paris för ett antal modekunder därefter ska Selected Brands visa kollektionen i egen regi i Köpenhamn, Stockholm och Oslo.

Ligger egen butik i Skandinavien  i planerna för The Kooples?

- Det är inget som är bestämt i dagsläget men det finns med i planerna men när och hur får framtiden utvisa. Företaget har 200 egna butiker men en butiksöppning behöver inte heller ske i egen regi utan det kan lika gärna handla om franchise eller något annat typ av upplägg. Men först ska vi visa upp märket och vi har redan noterat ett stort intresse och har ett antal återförsäljare som köpt in till hösten, säger Henrik Hobik till Habit.

The Kooples är grundat 2008 av bröderna Alexandre, Laurent och Raphaël Elicha och i varumärket ingår kläder, skor, väskor och accessoarer till herr och dam. 

Varumärket har drygt 400 återförsäljare i 36 länder. 

Mer om: Selected Brands
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123